Czy za czynności związane z prowadzeniem Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego oraz udostępnianie (...)

Czy za czynności związane z prowadzeniem Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego oraz udostępnianie informacji i materiałów zawartych w tym zasobie należy wystawiać faktury VAT zgodnie z dotychczasową praktyką, czy tez obciążać opłatami poprzez wystawianie innego dowodu księgowego?

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Urząd Miejski w XXX, zgodnie z art. 40 ust. 3b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, który stanowi, że wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związanych z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, a opłaty są określone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333). W dotychczasowej praktyce Urzędu za w/w czynności były i są wystawiane faktury VAT. Czynności te zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970), są zwolnione od podatku od towarów i usług. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę, że Urząd Miejski, w strukturach organizacyjnych którego działa Wydział Geodezji, a w nim Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej XXX, gromadzący i udostępniający zasób geodezyjny i kartograficzny, jest płatnikiem podatku VAT.

Porady prawne

Główny Geodeta Kraju przedstawił w przedmiotowej sprawie następujące stanowisko: 'Do przedmiotowych opłat nie stosuje się ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535), przepisy tej ustawy stosuje się do odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu i importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W związku z tym, że udostępnienie materiałów i informacji z Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego nie jest żadną z w/w czynności, obciążanie opłatami nie może odbywać się poprzez wystawianie faktur VAT.'.

Na tle powyższego stanu faktycznego zostało postawione pytanie, czy za czynności związane z prowadzeniem Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego oraz udostępnianie informacji i materiałów zawartych w tym zasobie należy wystawiać faktury VAT zgodnie z dotychczasową praktyką, czy tez obciążać opłatami poprzez wystawianie innego dowodu księgowego?

Stanowisko podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku

W ocenie Urzędu Miejskiego, zgodnie z art. 40 ust. 3b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240 poz. 2027 tekst jednolity), Wydział Geodezji Urzędu Miejskiego w XXX zobowiązany jest do naliczania opłat za czynności związane z prowadzeniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz za udzielenie informacji z ewidencji gruntów i budynków. Czynności te zgodnie z dyspozycją zawartą w § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97 poz. 970) są czynnościami związanymi z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast od 1 maja 2004 roku przepisy dotyczące wystawiania faktur unormowane zostały w § 11-30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97 poz. 971). W przepisach tych nie została zawarta dyspozycja w sposób jednoznaczny wskazująca, że za czynności zwolnione z podatku VAT nie należy wystawiać faktur VAT.

W świetle powyższego, w ocenie Urzędu Miejskiego, za czynności związane z prowadzeniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie należy wystawiać faktur VAT.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej: ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju zostało natomiast zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że pod pojęciem tym należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z tak określonego katalogu podatników wyłączono na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższego wynika, że organy władzy publicznej są uznawane za podatników, ale jedynie wówczas, gdy nie realizują zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Tak więc załatwianie przez organy władzy publicznej tzw. spraw urzędowych nie podlega co do zasady podatkowi VAT, gdyż wówczas podmioty te nie działają w charakterze podatnika. Z powyższych przepisów wynika, że dla wyłączenia organu władzy publicznej lub urzędu go obsługującego z zakresu podmiotowego, niezbędne jest zaistnienie dwóch przesłanek łącznie, mianowicie:1)czynności muszą być wykonywane przez organ władzy publicznej bądź urząd obsługujący ten organ,2)czynności muszą być wykonywane w ramach władztwa publicznego i realizowania zadań nałożonych na ten podmiot przepisami prawa.

Stosownie do brzmienia art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Oznacza to, że faktury nie mogą być wystawiane przez osoby, które nie są podatnikami w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają jedynie te czynności, które mieszczą się w zakresie przedmiotowym ustawy o VAT i gdy dokonane one zostały przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, przy czym wymogi te powinny zostać spełnione jednocześnie. Tak więc dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu (również tych, które zostały zwolnione z opodatkowania), ale przez podmiot niewystępujący w tym przypadku w charakterze podatnika pozostaje poza zakresem opodatkowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, opłaty pobierane są za udostępnianie informacji i materiałów znajdujących się w Powiatowym Zasobie Geodezyjnym i Kartograficznym. Czynności te mieszczą się w zakresie realizowanych przez Urząd Miejski zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa i są związane z wykonywaniem przez Urząd Miejski czynności władztwa publicznego.

Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, iż za czynności związane z prowadzeniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie należy wystawiać faktur VAT, jest prawidłowe. Prowadząc Powiatowy Zasób Geodezyjny i Kartograficzny oraz udostępniając informacje i materiały zawarte w tym zasobie, Urząd Miejski nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, a zatem nie jest podmiotem uprawnionym do wystawiania faktur VAT dokumentujących powyższe czynności.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika