Czy prowadząc działalność gospodarczą w kilku zakresach, wymienionych w ustawie o karcie podatkowej, (...)

Czy prowadząc działalność gospodarczą w kilku zakresach, wymienionych w ustawie o karcie podatkowej, Wnioskodawca nie utraci do niej prawa i czy może przesuwać pracowników na różne rodzaje działalności, ale łączna liczba zatrudnionych pracowników nie przekroczy stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy jej stan?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 listopada 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 155 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 listopada 2013 r., znak ILPB1/415-1027/13-2/IM, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 26 listopada 2013 r., a w dniu 28 listopada 2013 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług prania, prasowania i prężenia firanek oraz maglowania. Jest opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres świadczonych usług o usługi w zakresie chemicznego czyszczenia i farbowania, z wyjątkiem czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich, o pranie pierza i puchu i usług w zakresie mechaniki maszyn oraz usług krawieckich i sprzątania wnętrz.

Te działalności mają różne limity maksymalnego zatrudnienia pracowników produkcyjnych. W związku z powyższym Wnioskodawca ma pytanie, czy możliwe jest zatrudnienie 5 osób produkcyjnych. Taki limit zatrudnienia zapewniają usługi krawieckie. W przypadku braku zleceń krawieckich, czy Wnioskodawca może przesuwać pracownika do prac z innego zakresu działalności o niższym limicie zatrudnienia. Czy prowadząc wiele rodzajów działalności Wnioskodawca nie utraci prawa do karty podatkowej?

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prowadząc działalność gospodarczą w kilku zakresach, wymienionych w ustawie o karcie podatkowej, Wnioskodawca nie utraci do niej prawa i czy może przesuwać pracowników na różne rodzaje działalności, ale łączna liczba zatrudnionych pracowników nie przekroczy stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy jej stan?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik zgłosi prowadzenie działalności w różnym zakresie, łączne zatrudnienie nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy stan zatrudnienia, w omawianym przypadku 5 osób łącznie.

Zdaniem Zainteresowanego, w przypadku braku zleceń z jednej działalności i nadmiarze pracy w innych rodzajach działalności, Wnioskodawca może pracowników przesuwać na inne stanowiska i nie utraci opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej ?tabelą?, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy ? przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z objaśnieniami do części I tabeli, przy prowadzeniu działalności wymienionej w części I tabeli dopuszczalne jest ? poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ? wytwarzanie:

  1. przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
  2. przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

? jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług prania, prasowania i prężenia firanek oraz maglowania opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres świadczonych usług o usługi w zakresie chemicznego czyszczenia i farbowania, z wyjątkiem czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich, o pranie pierza i puchu i usług w zakresie mechaniki maszyn oraz usług krawieckich i sprzątania wnętrz.

Usługi w zakresie prania, prasowania i prężenia firanek sklasyfikowane zostały w poz. 80 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy.

Usługi te ? po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy ? mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu dwóch pracowników.

Zakres usług prania, prasowania i prężenia firanek, uprawniający do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określono w poz. 40 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: pranie w wodzie i prasowanie bielizny, odzieży oraz firanek, zasłon itp. Prężenie firanek i zasłon.

Usługi w zakresie maglowania sklasyfikowane zostały w poz. 81 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy.

Usługi te ? po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy ? mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu dwóch pracowników.

Zakres usług maglowania, szczegółowo określono w poz. 81 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: maglowanie bielizny oraz firanek, zasłon itp. na gorąco i zimno.

Usługi w zakresie chemicznego czyszczenia i farbowania z wyjątkiem czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich sklasyfikowane zostały w poz. 82 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy.

Usługi te ? po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy ? mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu czterech pracowników.

Zakres usług chemicznego czyszczenia i farbowania z wyjątkiem czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich, szczegółowo określono w poz. 82 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: chemiczne czyszczenie, odplamianie oraz pranie odzieży i innych wyrobów włókienniczych. Chemiczne czyszczenie wyrobów ze skóry. Barwienie, odbarwianie (wybielanie) tkanin, dzianin, przędzy, wyrobów odzieżowych itp. Apreturowanie wyrobów po praniu i farbowaniu.

Usługi w zakresie prania pierza i puchu sklasyfikowane zostały w poz. 83 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy.

Usługi te ? po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy ? mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu dwóch pracowników.

Zakres usług prania pierza i puchu, szczegółowo określono w poz. 83 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: pranie pierza i puchu.

Usługi w zakresie mechaniki maszyn sklasyfikowane zostały w poz. 11 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy.

Usługi te ? po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy ? mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu czterech pracowników.

Zakres usług mechaniki maszyn, szczegółowo określono w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: wyrób, naprawa, konserwacja, montaż i demontaż maszyn i urządzeń mechanicznych przemysłowych, hydraulicznych i gospodarstwa domowego oraz pomp. Wyrób części zamiennych do maszyn. Obróbka ręczna i maszynowa części maszyn. Regulacja nowych, naprawianych i konserwowanych maszyn, urządzeń oraz kontrola ich sprawnego działania. Projektowanie wytwarzanych maszyn i urządzeń mechanicznych i hydraulicznych. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Usługi krawieckie sklasyfikowane zostały w poz. 44 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy.

Usługi te ? po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy ? mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu pięciu pracowników.

Zakres usług krawieckich, szczegółowo określono w poz. 44 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: szycie miarowe ubiorów i okryć damskich, męskich i dziecięcych, np.: kostiumy, kurtki, wdzianka, płaszcze letnie, płaszcze zimowe, spodnie, marynarki, prochowce z podpinką, ubiory sportowe, fraki, smokingi, sutanny, mundury, z wszelkich materiałów, w tym również ze skór licowych i materiałów skóropodobnych oraz pelis z użyciem skór futerkowych naturalnych i sztucznych. Pokrywanie błamów. Naprawa i renowacja ubrań i okryć. Wyrób, naprawa i renowacja odzieży lekkiej damskiej i dziecięcej, jak: bluzki, sukienki, suknie, spódnice, spodnie, spodniumy, prochowce, wiatrówki, fartuchy, kombinezony, ubiory sportowe, ubiory plażowe, odzież młodzieżowa lekka itp. Szycie ocieplanej odzieży dla dzieci do lat 6. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Z kolei usługi sprzątania sklasyfikowane zostały w poz. 92 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy.

Usługi te ? po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy ? mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu dwóch pracowników.

Zakres powyższych usług szczegółowo określono w poz. 92 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: czyszczenie, mycie i odkurzanie pomieszczeń oraz mebli. Czyszczenie i mycie urządzeń sanitarnych. Czyszczenie dywanów itp. Pastowanie ? froterowanie podłóg.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ww. ustawy jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosi prowadzenie działalności, określonej w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz w ust. 1a, w różnym zakresie lub prowadzi działalność w odrębnych zakładach, łączne zatrudnienie nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy stan zatrudnienia.

Ponadto stosownie do art. 26 ust. 4 ww. ustawy jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosi prowadzenie działalności wymienionej w art. 23 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a w różnych zakresach lub różnych miejscowościach, dla których przewidziano różne wysokości stawek karty podatkowej, wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustala się według stawki właściwej dla tego zakresu działalności i miejscowości, dla których przewidziana jest stawka najwyższa. Przepis ten ma odpowiednie zastosowanie do podatników prowadzących działalność usługową w zakresie handlu detalicznego oraz działalność gastronomiczną.

Stawka karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług uzależniona jest m.in. od ilości zatrudnionych pracowników. Przy czym, jak wynika z pkt 2 Objaśnień do Części I Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej ? za pracowników nie uważa się osób wymienionych w art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy, tj. m.in. pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.

Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z powołanym wyżej art. 25 ust. 4 ww. ustawy, zgłaszając prowadzenie działalności, w różnym zakresie łączne zatrudnienie nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy stan zatrudnienia.

Zatem świadcząc usługi w zakresie prania, prasowania i prężenia firanek, w zakresie maglowania, w zakresie chemicznego czyszczenia i farbowania z wyjątkiem czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich, w zakresie prania pierza i puchu, w zakresie mechaniki maszyn, w zakresie krawiectwa oraz w zakresie sprzątania, łączna liczba zatrudnionych pracowników nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy jej stan, tj. 5 pracowników.

Reasumując, prowadząc działalność gospodarczą w kilku zakresach opodatkowanych w formie karty podatkowej, Wnioskodawca nie utraci do niej prawa w przypadku gdy będzie przesuwać pracowników na różne rodzaje działalności, ale łączna liczba zatrudnionych pracowników nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy jej stan.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika