Przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia w drodze (...)

Przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości stanowiącej środek trwały.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. A., przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednym ze wspólników Spółki cywilnej.

W dniu 21 października 2002 r. wspólnicy nabyli na współwłasność łączną nieruchomość zabudowaną o powierzchni 786 m2. Następnie, w dniu 26 kwietnia 2007 r. została nabyta przez nich kolejna nieruchomość (grunt zabudowany) o powierzchni 2133 m2.

Pierwszy obiekt, zakupiony w 2002 r. został całkowicie zamortyzowany.

Natomiast drugi obiekt, zakupiony w 2004 roku, o wartości początkowej 35.780,80 zł, aktualnie na dzień dzisiejszy został zamortyzowany w wysokości 5.098,77 zł.

W dniu 25 maja 2006 r. w efekcie przeprowadzonych negocjacji wspólnicy Spółki podpisali ze Sp. z o.o. przedwstępną umowę zamiany, w wyniku której zainteresowane strony dokonają wzajemnej zamiany nieruchomości.

Wnioskodawca podał, że strony ww. umowy oświadczyły, iż wartość praw dla wszystkich nieruchomości, będących przedmiotem umowy przyrzeczonej, określają na 1.000.000,00 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w przypadku sfinalizowania umowy wystąpi obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych i czy Wnioskodawca zobowiązany będzie dokonać korekty kosztów dotychczasowej amortyzacji...
Czy od wartości zamienianych nieruchomości wystąpi tzw. ?przychód statystyczny?...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji zamiany, to mając na uwadze treść art. 604 Kodeksu cywilnego ? do umowy zamiany powinno się zastosować odpowiednie przepisy o sprzedaży, czyli o transakcji odpłatnego zbycia.

Wnioskodawca uważa, że pod pojęciem zbycia rozumie się, wszelkie formy przeniesienia własności, a więc również zamianę.

W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku dojścia do skutku umowy zamiany, u wspólników Spółki powstanie przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i budynków ? środków trwałych Spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Za przychód z tej działalności, w myśl art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy uważa się przychód z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

  1. środkami trwałymi,
  2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,
  3. wartościami niematerialnymi i prawnymi,

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c.

Natomiast na mocy art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Tak więc, mając na uwadze ww. przepisy, w przypadku dojścia do skutku umowy zamiany, u wspólników Spółki powstanie przychód, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Sposób ustalania wysokości przychodu z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości wykorzystywanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej i stanowiących środek trwały, reguluje art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

W myśl ww. art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Należy przy tym wskazać, że zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy wartość rynkową, o której mowa w art. 19 ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Tut. organ wskazuje również na treść art. 19 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącą, że jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Odnosząc się natomiast do poruszonej we wniosku kwestii korekty kosztów amortyzacji należy stwierdzić, że przepisy prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie nakładają na zbywającego środek trwały obowiązku dokonywania korekty dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika