Czy wykonując usługi polegające na obsłudze maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej Wnioskodawca (...)

Czy wykonując usługi polegające na obsłudze maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej Wnioskodawca może płacić podatek w formie karty podatkowej bez względu na osiągane przychody z tej działalności?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zatrudniony na pełen etat, a oprócz tego prowadzi (w sezonie letnim) działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług w zakresie koszenia kombajnem zbóż i kukurydzy ? obsługa maszynowa produkcji rolniczej i ogrodniczej. Zainteresowany płaci zryczałtowany podatek od osób fizycznych w formie karty podatkowej i jest płatnikiem podatku VAT. W tym sezonie Zainteresowany chciałby zatrudnić 4 osoby i wykonywać te usługi w większym stopniu, osiągając wyższe przychody. Usługi te Wnioskodawca chciałby wykonywać również na rzecz osób fizycznych, nie prowadzących działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy wykonując usługi polegające na obsłudze maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej Wnioskodawca może płacić podatek w formie karty podatkowej bez względu na osiągane przychody z tej działalności...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadząc taką działalność bez względu na wysokość osiąganych przychodów może on płacić podatek w formie karty podatkowej, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie ma określonego limitu, który wyłączałby opodatkowanie w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej ?tabelą?, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy ? przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

W tabeli określono stawki dla działalności usługowej oraz wytwórczo-usługowej w następującym układzie: zakres działalności (rubryka 2), oznaczenie stawek (rubryka 3) oraz kwoty stawek miesięcznych ustalonych w zależności od liczby mieszkańców, w której prowadzona jest działalność (rubryki 4, 5, 6).

Obsługa maszynowa produkcji rolniczej i ogrodniczej wymieniona została pod poz. 77 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Dla działalności usługowej w tym zakresie ustawodawca przewidział możliwość zatrudnienia maksymalnie 3 pracowników.

Zgodnie z objaśnieniami do części I tabeli, za pracowników nie uważa się osób wymienionych w art. 25 ust. 6 pkt 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Ponadto, zgodnie z objaśnieniami do części I tabeli przy prowadzeniu działalności wymienionej w części I tabeli dopuszczalne jest ? poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ? wytwarzanie:

  1. przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
  2. przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

    - jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

Przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 70-76 dopuszczalne jest - poza świadczeniami dla ludności ? wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców w rozmiarze nieprzekraczającym w 2010 r. kwoty 56.856 zł przychodu rocznie.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi (w sezonie letnim) działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług w zakresie koszenia kombajnem zbóż i kukurydzy ? obsługa maszynowa produkcji rolniczej i ogrodniczej. Zainteresowany płaci zryczałtowany podatek od osób fizycznych w formie karty podatkowej i jest płatnikiem podatku VAT. W tym sezonie Zainteresowany chciałby zatrudnić 4 osoby i wykonywać te usługi w większym stopniu, osiągając wyższe przychody. Usługi te Wnioskodawca chciałby wykonywać również na rzecz osób fizycznych, nie prowadzących działalności.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wykonując usługi polegające na obsłudze maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej może płacić podatek w formie karty podatkowej, bez względu na osiągane przychody z tej działalności.

W związku z tym ? stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w odniesieniu do zadanego pytania ? jest prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż aby przedmiotowa działalność mogła być opodatkowana w formie karty podatkowej Zainteresowany może zatrudnić maksymalnie 3 pracowników. Zatrudnienie 4 pracowników spowoduje, iż Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej ustawy o podatku od towarów i usług rozstrzygnięto w dniu 25 marca 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-95/10-2/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-95/10-2/MR, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika