Jaki jest zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego co do uzyskania zwolnienia od podatku w związku (...)

Jaki jest zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego co do uzyskania zwolnienia od podatku w związku z wykonywaniem zadania współfinansowanego z Funduszu Spójności (findusz bezzwrotnej pomocy).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana T. G. przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia uzyskanych dochodów od podatku dochodowego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia uzyskanych dochodów od podatku dochodowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca określił, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wykonuje usługi w zakresie pełnienia funkcji Inspektora Nadzoru ds. Obiektów Inżynieryjnych na podstawie zawartej w dniu 29 stycznia 2007 r. umowy nr X o świadczenie usługi pomiędzy N. P. Spółka z o.o. z siedzibą w W., a Zakładem Projektowo-Budowlano-Remontowym ,,T.-B.? T. G.

Wnioskodawca wskazał, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w W., na podstawie Umowy Głównej nr X, powierzyła K. S. S.A. Oddział w Polsce/N. P. Sp. z o.o./H. G. L. wykonanie zadania współfinansowanego w 75% z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (funduszu bezzwrotnej pomocy), polegającego na kontynuacji nadzoru i zarządzania projektem ,,Modernizacja linii kolejowej E-30 na odcinku?. Pozostałe 25% wartości zadania jest finansowane z budżetu krajowego.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczona przez niego usługa, jest częścią Umowy Głównej i stanowi akt bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wykonuje również usługi w zakresie pełnienia funkcji Inspektora Nadzoru Robót Konstrukcyjno- Budowlanych na podstawie zawartej w dniu 1 marca 2007 r. umowy nr Y o świadczenie usługi pomiędzy S. S.A Oddział w Polsce z siedzibą w W., a Zakładem Projektowo-Budowlano-Remontowym ,,T.-B.? T. G.

We wniosku podano, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w W., na podstawie Umowy Głównej nr Z, powierzyła Konsorcjum S. S.A. Oddział w Polsce/D. Polska Sp. z o.o. wykonanie zadania współfinansowanego w 82% z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (funduszu bezzwrotnej pomocy), polegającego na budowie autostrady A-4 odcinek. Pozostałe 18% jest finansowane z budżetu krajowego.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi stanowią część ww. Umów Głównych i stanowią akt bezpośredniej realizacji celu programów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy.

Wnioskodawca uważa, że uzyskiwane dochody pochodzą ze ściśle określonego źródła, jakim jest Fundusz Spójności Unii Europejskiej a usługi, które świadczy są bezpośrednią realizacją celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy uzyskane dochody, w części finansowanej z funduszu bezzwrotnej pomocy, podlegają na mocy przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu od podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w jego indywidualnym przypadku, spełnione są łącznie kryteria wymienione w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co upoważnia Wnioskodawcę do przyjęcia założenia, że 75% oraz 82% dochodu pochodzące z realizacji usług będą zwolnione od podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Aby zatem powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło mieć zastosowanie, konieczne jest łączne spełnienie ww. warunków. Oznacza to, że zwolnieniem objęte są dochody uzyskane przez podmioty, które otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub otrzymały te środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, lecz jedynie w przypadku, gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z treści ww. przepisu wynika także, że przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje wynagrodzeń i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez wyżej wymienione podmioty, a także wynagrodzeń i świadczeń osób, którym podmioty te zlecają wykonanie określonych prac, bez względu na rodzaj umowy jaką zawarł bezpośredni wykonawca celu programu z osobą, której powierzył wykonanie określonych czynności.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego bezpośrednim dysponentem środków pomocowych, pełniącym rolę instytucji wdrażającej, a więc upoważnionej do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Te podmioty powierzyły wykonanie zadań współfinansowanych z Funduszu Spójności Unii Europejskiej innym podmiotom (K. S. S.A. Oddział w Polsce/N. P. Sp. z o.o./H. G. L. oraz K. S. S.A. Oddział w Polsce/D. P. Sp. z o.o.), które z kolei zawarły z firmą Wnioskodawcy umowy o świadczenie usług.

Wobec powyższego należy uznać, że uzyskane przez Wnioskodawcę dochody ze świadczenia przedmiotowych usług nie będą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca bowiem realizuje cel programu pomocowego wyłącznie jako podwykonawca określonych czynności, zleconych przez podmioty bezpośrednio realizujące cel programu w ramach umów zawartych z dysponentami środków pomocowych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika