Czy dom pomocy społecznej od dopisywanej w banku kwoty odsetek od łącznej wartości zdeponowanych (...)

Czy dom pomocy społecznej od dopisywanej w banku kwoty odsetek od łącznej wartości zdeponowanych środków mieszkańców winien naliczać i odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Domu Pomocy Społecznej, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2010 r. (data wpływu 21 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania odsetek od środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania odsetek od środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 217, poz. 1837 ze zm.) Wnioskodawca jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych swoim mieszkańcom. Do tego celu istnieje wydzielony rachunek bankowy, na którym powinny być przechowywane osobiste środki pieniężne obecnych podopiecznych Wnioskodawcy.

Obecnie bank, który wygrał przetarg na prowadzenie rachunków w Starostwie, zaproponował oprocentowanie wszystkich kont jednostek powiatowych, w tym Wnioskodawcy.

Na rachunku bankowym Domu Pomocy Społecznej kwoty depozytów mieszkańców są ewidencjonowane łącznie, bez podziału na poszczególne osoby, a właściwa analityka prowadzona jest na kontach księgowych w Domu Pomocy Społecznej dla każdego mieszkańca, który zdeponował swoje środki. Na koniec każdego kwartału dopisywana będzie w banku kwota odsetek od łącznej wartości zdeponowanych środków. Dopiero bezpośrednio w Domu Pomocy Społecznej będzie istniała możliwość przeksięgowania naliczonych przez bank odsetek na konta analityczne poszczególnych mieszkańców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Dom Pomocy Społecznej od dopisywanej w banku kwoty odsetek od łącznej wartości zdeponowanych środków mieszkańców winien naliczać i odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, sumy depozytowe nie stanowią formy oszczędzania, przechowywania lub inwestowania środków pieniężnych, a Domu Pomocy Społecznej nie można uznać za podmiot uprawniony do prowadzenia jakichkolwiek form oszczędzania czy inwestowania środków pieniężnych osób fizycznych, skoro Wnioskodawca ma prawny obowiązek wyłącznie zabezpieczyć środki finansowe mieszkańców w formie depozytu i w związku z tym nie jest zobligowany do poboru podatku od odsetek.

Jednocześnie, zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy, obowiązek pobierania podatku spoczywa na banku jako podmiocie uprawnionym do prowadzenia rachunku oszczędnościowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów wymienione zostały w art. 10 ww. ustawy. W myśl ust. 1 pkt 7 tego artykułu jako źródło przychodów wymieniono m.in. kapitały pieniężne.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Przychód, o którym mowa powyżej podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Z literalnego brzmienia wyżej powołanego przepisu wynika, iż zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu z tytułu odsetek pobiera się, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy przesłanki:

  • środki te zgromadzone są na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania,
  • rachunek podatnika lub inne formy oszczędzania, przechowywania lub inwestowania prowadzone są przez podmiot do tego uprawniony na podstawie odrębnych przepisów,
  • środki pieniężne nie są gromadzone w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.



Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Dom Pomocy Społecznej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2005 r. nr 217, poz. 1837 ze zm.), jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych swoim mieszkańcom. W tym celu posiada wydzielony rachunek bankowy, na którym należy przechowywać osobiste środki pieniężne obecnych podopiecznych Wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie należy zauważyć, że stroną umowy rachunku bankowego jest Dom Pomocy Społecznej, a nie osoby fizyczne, podczas gdy art. 30a ust. 1 pkt 3 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy opodatkowania dochodu z tytułu odsetek uzyskiwanych przez osoby fizyczne. Ponadto środki pieniężne znajdujące się na przedmiotowym rachunku są własnością mieszkańców Domu Pomocy Społecznej, nie zaś przychodem z działalności gospodarczej tej jednostki. Zatem bank w przedmiotowej sytuacji nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu z tytułu odsetek.

Z treści wniosku wynika, że bank na koniec każdego kwartału będzie stawiał do dyspozycji przychód z tytułu odsetek od łącznej kwoty środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku depozytów mieszkańców Domu nie na rzecz poszczególnych jego mieszkańców, ale na rzecz tej placówki. Ponadto, z uwagi na fakt, iż Dom Pomocy Społecznej prowadzi właściwą ewidencję analityczną, wyróżniając konta księgowe dla poszczególnych mieszkańców, dopiero w Domu Pomocy Społecznej będzie istniała możliwość przeksięgowania naliczonych przez bank odsetek na konta analityczne poszczególnych mieszkańców.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera zasad prowadzenia rachunkowości, stąd należy odnieść się do przepisów - ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Powyższe oznacza, że w przypadku rachunków depozytowych, na których przechowywane są depozyty mieszkańców Domu Pomocy Społecznej obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywa na Domu Pomocy Społecznej jako płatniku, gdyż tylko ten podmiot może zindywidualizować wysokość odsetek przypadających na poszczególnego mieszkańca Domu.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną PIT-8AR.

Reasumując, Dom Pomocy Społecznej od dopisywanej przez bank kwoty odsetek od łącznej wartości zdeponowanych środków Jego mieszkańców winien naliczać i odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ?. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika