W jaki sposób opodatkowane będą przychody ewentualnie uzyskane przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży (...)

W jaki sposób opodatkowane będą przychody ewentualnie uzyskane przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży lokali - nabytych przez Wnioskodawczynię jako lokale użytkowe, wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej Wnioskodawczyni - następnie przekształconych na lokale mieszkaniowe i w dalszym ciągu wykorzystywanych na cele tej działalności gospodarczej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest wraz z mężem współwłaścicielką spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego nabytego w roku 2006 oraz wyłączną właścicielką własnościowego prawa do lokalu użytkowego nabytego w 2001 r.

Ww. lokale są aktualnie wykorzystywane przez Wnioskodawczynię dla celów prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej polegającej na nauczaniu, m.in. na nauczaniu języków obcych. Przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanej nie jest budowa i sprzedaż budynków lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Wnioskodawczyni planuje przekształcić ww. dwa lokale użytkowe na lokale o charakterze mieszkalnym (tj. spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych). Po planowanym przekształceniu lokale będą w dalszym ciągu wykorzystywane przez Wnioskodawczynię dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni nie wyklucza jednak że ww. lokale zostaną przez Nią (wraz z mężem) w przyszłości zbyte. Przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię ze zbycia zostaną prawdopodobnie przeznaczone na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni i męża.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób opodatkowane będą przychody ewentualnie uzyskane przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży lokali - nabytych przez Wnioskodawczynię jako lokale użytkowe, wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej Wnioskodawczyni - następnie przekształconych na lokale mieszkaniowe i w dalszym ciągu wykorzystywanych na cele tej działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o PIT, odrębnym źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub własnościowego prawa do lokalu użytkowego, jeżeli:

  • odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej,
  • zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z ustępem 2 punktem 3 artykułu 10, przepisów powyżej zacytowanych, nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej (tj. składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1) - nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej ale między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat. Zbycie takich składników majątku w okresie 6-ciu lat kreuje bowiem zawsze przychód z tytułu źródła w postaci działalności gospodarczej. W art. 10 ust. 2 pkt 3, zawarto jednak kolejne zastrzeżenie odsyłając do regulacji zawartej w art. 10 ust. 3.

W art. 10 ust. 3 wskazano zaś, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 (tj. przepis uzależniający opodatkowanie od upływu 5 lat od daty nabycia) ma jednak zastosowanie do zbycia spółdzielczych własnościowych praw do lokalu mieszkalnego, i to nawet wtedy jeśli są one wykorzystywane na potrzeby związane z działalnością gospodarczą.

Ponownym potwierdzeniem intencji ustawodawcy jest także treść artykułu 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT. W przepisie tym zdefiniowano jako przychód z działalności gospodarczej, odpłatne zbycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych na potrzeby tej działalności i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych (przy czym, w przypadku zbycia praw do lokali użytkowych, wprowadzenie do ewidencji nie jest wymagane aby traktować przychód z ich zbycia jako przychód z działalności gospodarczej). W art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT wskazano jednak zastrzeżenie w postaci wyjątku opisanego w art. 14 ust. 2c ustawy o PIT.

W art. 14 ust. 2c przewidziano, iż do przychodów z działalności gospodarczej, nie należy zaliczać przychodów z odpłatnego zbycia lokali mieszkalnych, m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie - i to nawet wtedy jeśli wykorzystywany on był na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. W takiej bowiem sytuacji, art. 14 ust. 2c odsyła się do stosowania regulacji zawartych w art. 30e ustawy o PIT. Regulacje te zaś dotyczą zasad opodatkowania przychodów ze zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od daty ich nabycia, tj. źródeł przychodów uregulowanych art. 10 ust. 1 pkt 8.

Reasumując, w przypadku wykorzystywania na potrzeby działalności gospodarczej lokali mieszkalnych, ich zbywca nie musi traktować przychodu z tego tytułu powstałego jako przychodu z działalności gospodarczej - nawet jeśli lokale te wykorzystywał w tej działalności bezpośrednio przed zbyciem.

Natomiast w przypadku zbywania lokali użytkowych faktycznie wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej, zbywca zawsze musi potraktować przychód z tego tytułu uzyskany, jako przychód z działalności gospodarczej. Co więcej, dotyczy to także sytuacji, gdy przed zbyciem dany lokal użytkowy był wycofany z działalności gospodarczej. Jedyną możliwością uniknięcia opodatkowania zbycia lokali użytkowych jest odczekanie ze zbyciem przez okres 6 lat od daty wycofania.

Jak już wspomniano w opisie stanu faktycznego, oba lokale Wnioskodawczyni mają aktualnie charakter lokali użytkowych i są wykorzystywane aktualnie w działalności gospodarczej Zainteresowanej. Po przekształceniu lokali użytkowych na lokale mieszkalne (co nastąpi najprawdopodobniej do końca 2011 r.), będą one w dalszym ciągu wykorzystywane na cele prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej.

W dacie ewentualnej sprzedaży, oba lokale będą już miały status prawny lokali mieszkaniowych. Od daty nabycia jednego z lokali użytkowych upłynęło aktualnie więcej niż 5 lat, natomiast w dacie ewentualnej sprzedaży, okres 5-ciu lat upłynie także od daty nabycia drugiego lokalu użytkowego.

Przekształcenie lokali użytkowych na lokale mieszkalne jest procedurą dopuszczalną prawem budowlanym. Każdy lokal, który spełnia warunki lokalu umożliwiającego stałe zamieszkanie ludzi, może nabyć status lokalu mieszkalnego. Przepisy Ustawy o PIT nie zawierają jednak żadnych regulacji wskazujących jak należy określać datę nabycia lokali mieszkalnych, które powstały w wyniku przekształcenia z uprzednio nabytych przez przekształcających lokali użytkowych.

Wspomniana data ma jednak istotne znaczenie. Decyduje ona o opodatkowaniu lub zwolnieniu z opodatkowania przychodu ze zbycia ww. lokali (jeśli upłynie 5 lat od nabycia, opodatkowanie nie występuje). Ponadto - w sytuacji gdy zbycie nastąpi przed upływem 5 lat - określenie daty nabycia zbywanego lokalu zdecyduje także o sposobie opodatkowania. Przepisy regulujące sposób opodatkowania lokali począwszy od 2005 roku zmieniały się bowiem aż trzy razy. Zgodnie z przepisami je wprowadzającymi, zastosowanie jednego z trzech reżimów zależy od daty nabycia sprzedawanego lokalu.

Jak się wstępnie wydaje, można zastosować dwa rodzaje wykładni daty nabycia lokalu mieszkalnego powstałego w wyniku przekształcenia lokalu użytkowego:

  1. Wykładnię literalną prowadzącą do uznania, iż datą nabycia lokalu mieszkalnego jest data poniesienia wydatku na zakup lokali użytkowych (tu: lata 2001 i 2006). W takiej sytuacji, lokale mieszkaniowe będą mogły być aktualnie sprzedane przez Wnioskodawczynię bez jakiegokolwiek podatku (upłynął bowiem termin 5 lat od daty ich nabycia).
  2. Wykładnię celowościową prowadzącą do uznania, iż datą nabycia lokali mieszkalnych jest data przekształcenia ich z lokali użytkowych. W przypadku zastosowania takiej wykładni, jako że przekształcenie = nabycie nastąpi w stanie prawnym aktualnie obowiązującym, do zasad opodatkowania przychodu z tego tytułu znajdą zastosowanie aktualnie obowiązujące przepisy zawarte w art. 30e ustawy o PIT. Przepisy te przewidują warunkowe zwolnienie z opodatkowania 19% podatkiem dochodu osiągniętego z tytułu sprzedaży lokali, pod warunkiem zadeklarowania (oświadczeniem składanym na druku PIT-39) i przeznaczenia tego dochodu na cele mieszkaniowe zbywców w ciągu dwóch lat od daty zbycia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, właściwszym jest zastosowanie wykładni celowościowej. Nie ulega wątpliwości, iż lokale w dacie ich sprzedaży będą miały prawny status lokali mieszkalnych. Statusu tego nie można zaś ignorować dla potrzeb prawa podatkowego. Konsekwentnie zatem za datę nabycia sprzedawanych lokali mieszkalnych powinna być uznana data ich przekształcenia - a nie pierwotna data nabycia lokali użytkowych. Przyjęcie daty nabycia lokali użytkowych tj. lat 2001 i 2006 jako daty nabycia lokali mieszkalnych, sprzeciwiałoby się statusowi faktycznemu i prawnemu lokali w tych latach. Reasumując, za ?realną? datę nabycia lokali mieszkalnych powinna być uznana data przekształcenia lokali użytkowych na lokale mieszkalne.

W związku z tym, iż przekształcenie będzie miało prawdopodobnie miejsce w 2011 r. lub 2012 r., do Wnioskodawczyni znajdzie zastosowanie aktualnie istniejący reżim dotyczący zasad opodatkowania lokali mieszkalnych. Reżim ten został określony w art. 30e ustawy o PIT. Przewiduje on, iż jeśli od daty nabycia lub wybudowania lokali mieszkalnych nie upłynął okres 5-ciu lat, ich zbycie jest opodatkowane podatkiem według stawki 19% .

Podstawą obliczenia ww. podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia określonym zgodnie z art. 19 ustawy o PIT (wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia) a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust 6c (udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia powiększone o udokumentowane nakłady które zwiększyły wartość praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania), powiększony następnie o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 dokonanych od zbywanych lokali.

Ustawodawca w art. 30e ustawy o PIT, nakazuje powiększać dochód z tytułu zbycia lokali mieszkalnych (różnicę między przychodem a kosztami) o dokonane wcześniej odpisy amortyzacyjne. Jest to następstwem faktu, że jeśli podatnicy amortyzowali wcześniej sprzedawany lokal, to zaliczyli już do kosztów część wydatków na nabycie nieruchomości. Doliczenie do dochodu już dokonanych odpisów amortyzacyjnych ma zatem zapobiegać podwójnemu uwzględnieniu tych samych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, przy sprzedaży nie w pełni zamortyzowanego lokalu mieszkalnego, niezamortyzowana część jego wartości początkowej nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu dla Wnioskodawczyni. Dzieje się tak z tego powodu ze uzyskane ze sprzedaży wpływy nie będą stanowiły przychodów z działalności gospodarczej lecz prywatny przychód przedsiębiorcy.

Należy przy tym na marginesie podkreślić że zdaniem Wnioskodawczyni, za wartość początkową lokalu mieszkalnego po przekształceniu powinna być uznana cena nabycia lokalu użytkowego powiększona o nakłady zwiększające jego wartość w trakcie użytkowania a następnie także o nakłady poniesione na przekształcenie lokalu użytkowego w mieszkaniowy. Wszystkie te wartości tworzą bowiem ekonomiczną wartość wspomnianych lokali.

Bez względu na powyższe, Wnioskodawczyni wraz z mężem będą chcieli skorzystać ze zwolnienia od ww. podatku przychodów uzyskanych ze sprzedaży lokali z tytułu przeznaczenia przychodów z tego tytułu uzyskanych na ich cele mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni oraz mąż będą mieć 2 lata (licząc od końca roku, w którym nastąpi zbycie) na dokonanie wydatków uprawniających do zwolnienia. W tym okresie zwolnienie będzie warunkowe. Wnioskodawczyni oraz mąż będą zobowiązani do wykazania warunkowo zwolnionych przychodów w zeznaniach PIT-39, składanych do końca czwartego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonają zbycia lokali.

Jeśli Wnioskodawczyni i Jej mąż nie wypełnią warunków zwolnienia - w odniesieniu do całości bądź części dochodu - wówczas będą zobowiązani do złożenia korekty ww. zeznań. Korekta powinna być złożona niezwłocznie po upływie 2 lat (licząc od końca roku, w którym miało miejsce zbycie). W korekcie należy wykazać tę część przychodu, która nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, i obliczyć należny podatek.

Kwota podatku podlegać będzie odsetkom za zwłokę liczonym od następnego dnia po upływie podstawowego terminu płatności (czyli 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano zbycia), do dnia zapłaty podatku włącznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), odpłatne zbycie nieruchomości może stanowić źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lub w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 tej ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-d) ww. ustawy źródłem przychodu ? z zastrzeżeniem ust. 2 ? jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) ? c) ? przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

W myśl art. 10 ust. 3 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

W świetle wyżej wskazanych przepisów, aby sprzedaż nieruchomości zakwalifikować do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy muszą zostać spełnione łącznie wskazane wyżej powołanymi przepisami przesłanki, a więc:

  • zbycie nieruchomości nie może następować w ramach (w wykonaniu) prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • zbywane nieruchomości nie mogą stanowić składników majątku wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych).

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z kolei przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej jest również odpłatne zbycie składników majątku wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą będących:

  1. środkami trwałymi,
  2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,
  3. wartościami niematerialnymi i prawnymi

   - ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Z przychodów z działalności gospodarczej wyłączone zostały przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w art. 14 ust. 2c ww. ustawy, nawet jeżeli wykorzystywane były na potrzeby związane z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 14 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z działalności gospodarczej, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio.

W świetle cytowanych powyżej przepisów zauważyć należy, iż przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi w prowadzonej działalności gospodarczej (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych) wymienionych w art. 14 ust. 2c ww., stanowią przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ustawy. Natomiast przychody ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej także w sytuacji gdy lokale te były w działalności wykorzystywane.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem nie jest budowa i sprzedaż budynków lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów. Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana wykorzystuje lokale użytkowe. Jeden z ww. lokali Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem w roku 2006, dugi, którego jest wyłączną właścicielką, nabyła w roku 2001.

Zainteresowana planuje przekształcić przedmiotowe lokale użytkowe na lokale o charakterze mieszkalnym (tj. spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych). Po przekształceniu lokale będą w dalszym ciągu wykorzystywane przez Wnioskodawczynię dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Zainteresowana nie wyklucza, że ww. lokale zostaną przez Nią w przyszłości zbyte.

Zatem, jeżeli przedmiotowe lokale użytkowe zostaną faktycznie przed ich ewentualną sprzedażą przekształcone na lokale o charakterze mieszkalnym, to skutki podatkowe sprzedaży tych lokali należy oceniać w kontekście treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Przekształcenie dwóch lokali użytkowych na lokale o charakterze mieszkalnym (tj. spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych) oznacza tylko zmianę sposobu użytkowania nabytego wcześniej prawa własnościowego. Wskutek ww. przekształcenia lokale użytkowe będą lokalami mieszkalnymi. W konsekwencji do ustalenia czy z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych powstanie przychód z tego źródła istotne jest czy ich sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ich nabycia. W przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do lokali mieszkalnych powstałych na skutek przekształcenia lokali użytkowych za datę nabycia należy przyjąć dzień nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokali użytkowych, tj. rok 2001 w odniesieniu do jednego lokalu i rok 2006 w odniesieniu do lokalu drugiego. Tym samym, w przypadku ewentualnego zbycia lokali mieszkalnych po ich przekształceniu po stronie Wnioskodawczyni nie powstanie przychód ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, tj. odpłatnego zbycia rzeczy, dlatego że odpłatne zbycie zostanie dokonane po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Dla lokalu nabytego w 2001 roku ww. termin upłynął z końcem roku 2006, natomiast dla lokalu nabytego w roku 2006 termin ten upłynął z końcem roku 2011.

Reasumując, przychody ewentualnie uzyskane przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży lokali - nabytych przez Zainteresowaną jako lokale użytkowe, wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej Wnioskodawczyni - następnie przekształconych na lokale mieszkalne i w dalszym ciągu wykorzystywanych na cele tej działalności gospodarczej, należy rozpatrywać w kontekście art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, przyjmując za daty nabycia dzień nabycia lokali użytkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej ? niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni jako występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla męża Wnioskodawczyni.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika