1. Czy otrzymana dotacja w całości jest wolna od podatku dochodowego?2. Czy zakupy sfinansowane z (...)

1. Czy otrzymana dotacja w całości jest wolna od podatku dochodowego?
2. Czy zakupy sfinansowane z powyższych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów?
3. Czy kwota wynagrodzenia beneficjenta środków ? koordynatora jest wolna od podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodu i kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w związku z uzyskiwaniem dotacji na prowadzenie szkoły niepublicznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodu i kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w związku z uzyskiwaniem dotacji na prowadzenie szkoły niepublicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z przystąpieniem do konkursu w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? Działanie 8.1.1 Podmiot otrzymał pozytywną rekomendację na dofinansowanie projektu. Środki na powyższe dofinansowanie zostaną przekazane transzami przez instytucję pośredniczącą ? Urząd Marszałkowski. Otrzymana dotacja dotyczy realizacji szkoleń. Podmiot jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - szkoła niepubliczna o uprawnieniach publicznych.

Z otrzymanych kwot stanowiących wydatki kwalifikowalne, finansowane będą:

  1. wydatki na zakup obsługi biura (materiały papiernicze, promocyjne, dydaktyczne, czynsz, catering),
  2. wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie pracujących przy projekcie,
  3. wynagrodzenie koordynatora projektu, który jest jednocześnie właścicielem firmy i beneficjentem środków.
  4. W celu rozliczenia kwot związanych z wynagrodzeniem koordynatora będzie wystawiana wyłącznie nota księgowa ? potwierdzenie kwalifikowalności kosztów dla rozliczenia projektu.
  5. Zakup laptopa w kwocie nieprzekraczającej wartości 3500,00 złotych, który zostanie przez beneficjenta uznany za środek trwały.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymana dotacja w całości jest wolna od podatku dochodowego...
  2. Czy zakupy sfinansowane z powyższych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów...
  3. Czy kwota wynagrodzenia beneficjenta środków ? koordynatora jest wolna od podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o analizę zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

  1. otrzymana dotacja stanowi przychód podatnika, jednak przychód ten na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 podlega zwolnieniu od opodatkowania,
  2. wydatki sfinansowane z przedmiotowych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 pkt 56,
  3. dotacja otrzymana w części na zakup laptopa nie stanowi przychodu podatkowego na mocy art. 14 ust. 2 pkt 2 , natomiast jednorazowy odpis amortyzacyjny nie jest kosztem podatkowym,
  4. w związku z faktem, iż kwota dotacji (z wyłączeniem kwoty na zakup laptopa) stanowi przychód zwolniony, to kwota stanowiąca wynagrodzenie koordynatora, który jest podatnikiem ? Wnioskodawcą jest również zwolniona od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Prowadzenie szkół przez osoby fizyczne zaliczane jest do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki.

Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej ? o czym wprost stanowi zacytowany przepis art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność oświatową - szkołę niepubliczną. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? Działalnie 8.1.1 otrzymał dotację na realizację projektu. Środki na realizację ww. projektu zostaną przekazane przez instytucję pośredniczącą ? Urząd Marszałkowski. z otrzymanych kwot finansowane będą wydatki na zakup obsługi biura, wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie pracujących przy projekcie, wynagrodzenie koordynatora projektu, który jest jednocześnie właścicielem firmy i beneficjentem środków oraz zakup laptopa w kwocie nieprzekraczającej wartości 3500,00 złotych, który zostanie przez beneficjenta uznany za środek trwały.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 ? 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr k (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Dotacje przyznane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, podlegają zapisom ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 84 poz. 712) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy ? środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. w konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

W niniejszej sprawie otrzymana przez Wnioskodawcę (beneficjenta) dotacja, o której mowa we wniosku, jest dla Niego przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym jednakże od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w sytuacji nabycia przez Wnioskodawcę ze środków pochodzących z przedmiotowej dotacji składników majątku, które zostaną zakwalifikowane w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej do kategorii środków trwałych przepis ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie zastosowania. w takim przypadku, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, otrzymana dotacja wydatkowana na nabycie środka trwałego w ogóle nie będzie stanowiła przychodu podatkowego.

Z kolei wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji zwolnionych od podatku dochodowego na podstawie powyżej zacytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

W myśl tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Za koszty uzyskania przychodów nie można więc przyjąć żadnego rodzaju wydatków sfinansowanych z dotacji zwolnionej na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem odpisy amortyzacyjne nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy - będącego koordynatorem projektu i jednocześnie beneficjentem środków - należy zauważyć, że Zainteresowany będzie realizować projekt w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach prowadzonej działalność gospodarczej uzyskując przychody w ramach tej działalności, a nie jako zatrudniony do realizacji przedmiotowych projektów. Wskazać należy, iż osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektu finansowanych ze środków unijnych, uzyskuje z tego tytułu przychód zaliczony do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (m.in. stosunek pracy).

Zatem otrzymane dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz w części nieprzeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych ? przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja wolna jest w całości od podatku dochodowego. Zakupy sfinansowane ze środków pochodzących z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Kwota wynagrodzenia beneficjenta środków ? koordynatora wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika