1. Czy otrzymana dotacja w całości jest wolna od podatku dochodowego?2. Czy zakupy sfinansowane z (...)
1. Czy otrzymana dotacja w całości jest wolna od podatku dochodowego?
2. Czy zakupy sfinansowane z powyższych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów?
3. Czy kwota wynagrodzenia beneficjenta środków ? koordynatora jest wolna od podatku?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodu i kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w związku z uzyskiwaniem dotacji na prowadzenie szkoły niepublicznej ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodu i kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w związku z uzyskiwaniem dotacji na prowadzenie szkoły niepublicznej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W związku z przystąpieniem do konkursu w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? Działanie 8.1.1 Podmiot otrzymał pozytywną rekomendację na dofinansowanie projektu. Środki na powyższe dofinansowanie zostaną przekazane transzami przez instytucję pośredniczącą ? Urząd Marszałkowski. Otrzymana dotacja dotyczy realizacji szkoleń. Podmiot jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - szkoła niepubliczna o uprawnieniach publicznych.
Z otrzymanych kwot stanowiących wydatki kwalifikowalne, finansowane będą:
- wydatki na zakup obsługi biura (materiały papiernicze, promocyjne, dydaktyczne, czynsz, catering),
- wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie pracujących przy projekcie,
- wynagrodzenie koordynatora projektu, który jest jednocześnie właścicielem firmy i beneficjentem środków. W celu rozliczenia kwot związanych z wynagrodzeniem koordynatora będzie wystawiana wyłącznie nota księgowa ? potwierdzenie kwalifikowalności kosztów dla rozliczenia projektu.
- Zakup laptopa w kwocie nieprzekraczającej wartości 3500,00 złotych, który zostanie przez beneficjenta uznany za środek trwały.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy otrzymana dotacja w całości jest wolna od podatku dochodowego...
- Czy zakupy sfinansowane z powyższych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów...
- Czy kwota wynagrodzenia beneficjenta środków ? koordynatora jest wolna od podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o analizę zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- otrzymana dotacja stanowi przychód podatnika, jednak przychód ten na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 podlega zwolnieniu od opodatkowania,
- wydatki sfinansowane z przedmiotowych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 pkt 56,
- dotacja otrzymana w części na zakup laptopa nie stanowi przychodu podatkowego na mocy art. 14 ust. 2 pkt 2 , natomiast jednorazowy odpis amortyzacyjny nie jest kosztem podatkowym,
- w związku z faktem, iż kwota dotacji (z wyłączeniem kwoty na zakup laptopa) stanowi przychód zwolniony, to kwota stanowiąca wynagrodzenie koordynatora, który jest podatnikiem ? Wnioskodawcą jest również zwolniona od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Prowadzenie szkół przez osoby fizyczne zaliczane jest do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5a pkt 6 tej ustawy.
Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Zatem dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki.
Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej ? o czym wprost stanowi zacytowany przepis art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność oświatową - szkołę niepubliczną. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? Działalnie 8.1.1 otrzymał dotację na realizację projektu. Środki na realizację ww. projektu zostaną przekazane przez instytucję pośredniczącą ? Urząd Marszałkowski. z otrzymanych kwot finansowane będą wydatki na zakup obsługi biura, wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie pracujących przy projekcie, wynagrodzenie koordynatora projektu, który jest jednocześnie właścicielem firmy i beneficjentem środków oraz zakup laptopa w kwocie nieprzekraczającej wartości 3500,00 złotych, który zostanie przez beneficjenta uznany za środek trwały.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 ? 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr k (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.
Dotacje przyznane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, podlegają zapisom ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.
Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 84 poz. 712) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy ? środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.
W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.
Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. w konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.
W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.
W niniejszej sprawie otrzymana przez Wnioskodawcę (beneficjenta) dotacja, o której mowa we wniosku, jest dla Niego przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym jednakże od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie zauważyć należy, iż w sytuacji nabycia przez Wnioskodawcę ze środków pochodzących z przedmiotowej dotacji składników majątku, które zostaną zakwalifikowane w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej do kategorii środków trwałych przepis ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie zastosowania. w takim przypadku, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, otrzymana dotacja wydatkowana na nabycie środka trwałego w ogóle nie będzie stanowiła przychodu podatkowego.
Z kolei wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji zwolnionych od podatku dochodowego na podstawie powyżej zacytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.
W myśl tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.
Za koszty uzyskania przychodów nie można więc przyjąć żadnego rodzaju wydatków sfinansowanych z dotacji zwolnionej na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zatem odpisy amortyzacyjne nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu.
Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy - będącego koordynatorem projektu i jednocześnie beneficjentem środków - należy zauważyć, że Zainteresowany będzie realizować projekt w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach prowadzonej działalność gospodarczej uzyskując przychody w ramach tej działalności, a nie jako zatrudniony do realizacji przedmiotowych projektów. Wskazać należy, iż osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektu finansowanych ze środków unijnych, uzyskuje z tego tytułu przychód zaliczony do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (m.in. stosunek pracy).
Zatem otrzymane dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz w części nieprzeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych ? przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja wolna jest w całości od podatku dochodowego. Zakupy sfinansowane ze środków pochodzących z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Kwota wynagrodzenia beneficjenta środków ? koordynatora wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.