Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży gospodarstwa rolnego.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 7 listopada 2011 r.) uzupełnionym w dniu 17 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży gospodarstwa rolnego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2011 r. do Izby Skarbowej w Bydgoszczy wpłynął wniosek Pani o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Pismem z dnia 3 listopada 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy ? działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? przekazał wniosek według właściwości do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu. Pismo wraz z wnioskiem wpłynęło do tut. organu w dniu 7 listopada 2011 r.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 3 stycznia 2012 r., znak ILPB1/415-1259/11-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.


Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 stycznia 2012 r., i w dniu 17 stycznia 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 16 stycznia 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni podaje, że w 2008 roku nabyła spadek po zmarłej matce. Przedmiotem spadku jest gospodarstwo rolne (?). W skład gospodarstwa rolnego wchodzą dom mieszkalny, budynki gospodarcze oraz grunty rolne. Powierzchnia gospodarstwa wynosi łącznie 2200 hektara.

Opisane wyżej gospodarstwo zostało nabyte przez rodziców Zainteresowanej w drodze darowizny w 2003 roku. Po śmierci matki (wrzesień 2008) spadek dziedziczą: mąż, oraz córki.

Wnioskodawczyni podaje, iż w najbliższym czasie planowana jest sprzedaż wyżej wymienionego gospodarstwa rolnego. Wszyscy spadkobiercy są zgodni co do sprzedaży gospodarstwa rolnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży gospodarstwa rolnego.


  1. Czy w przypadku sprzedaży ze wskazaniem, że sprzedający sprzedaje gospodarstwo rolne, a kupujący nabywa gospodarstwo rolne zostanie naliczony podatek dochodowy?
  2. Czy jeżeli kupujący w akcie notarialnym oświadczył, że nabył gospodarstwo rolne, a mimo tego np. rok po sprzedaży będzie prowadził tam inną działalność niż rolna (np. na terenie gospodarstwa sklep), to czy Wnioskodawczyni jako sprzedająca zostanie obarczona podatkiem?
  3. Czy po sprzedaży odpowiedzialność za gospodarstwo ponosi sprzedający czy kupujący?
  4. W jakim czasie od sprzedaży może zostać naliczony ten podatek?


Pytania te wynikają z uzupełnienia wniosku.


Zdaniem Wnioskodawczyni, po dokonaniu sprzedaży ze wskazaniem w akcie notarialnym, że sprzedający sprzedaje gospodarstwo rolne, a kupujący oświadcza, że nabywa gospodarstwo rolne, Zainteresowana jako sprzedająca nie powinna zostać obarczona podatkiem dochodowym.

Podobnie w przypadku kiedy kupujący po kilku latach od sprzedaży na terenie gospodarstwa będzie prowadził inną działalność niż rolna. Wnioskodawczyni podaje, że nie widzi powodu, dla którego sprzedający miałby brać odpowiedzialność za przyszłe działania kupującego.

Zainteresowana uważa, że po sprzedaży gospodarstwo rolne należy do kupującego i to on nim rozporządza, więc sprzedający nie ma wpływu na jego działania, a tym samym sprzedający nie powinien być obarczony podatkiem w przypadku kiedy kupujący po np. roku na terenie gospodarstwa będzie prowadził tam inną działalność niż rolna.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c
  • przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Jednakże jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.


Z powyższego wynika, że dla zaistnienia zwolnienia, przewidzianego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zaistnieć łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś ma charakter negatywny, a mianowicie nie może nastąpić utrata charakteru rolnego gruntów w związku z ich sprzedażą.


Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.


Natomiast stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.


Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Ponadto należy wskazać, iż jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Utrata charakteru rolnego następuje zaś przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod inną działalność niż rolna. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.


Z przedstawionych we wniosku informacji, treści złożonych pytań, jak i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży ma być gospodarstwo rolne. Zainteresowana podała, że pytanie dotyczy faktu, czy w przypadku sprzedaży ze wskazaniem, że sprzedający sprzedaje gospodarstwo rolne, a kupujący nabywa gospodarstwo rolne, zostanie naliczony podatek dochodowy.

Jak wyżej wskazano, warunkiem koniecznym do zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest m.in. to, aby w wyniku sprzedaży grunt nie utracił charakteru rolnego. Zatem w przypadku, gdy nabywający oświadczy, że nabywa gospodarstwo rolne i faktycznym zamiarem nabywcy w momencie sprzedaży jest jego prowadzenie, to warunek zwolnienia wynikający z ww. przepisu zostaje spełniony.


Wobec powyższego prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w przypadku sprzedaży ze wskazaniem, że sprzedający sprzedaje gospodarstwo rolne, a kupujący nabywa gospodarstwo rolne, nie zostanie naliczony podatek dochodowy.

Jak bowiem powyżej wskazano przychód ten korzysta ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Należy jednakże wskazać, że okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

W takim zatem przypadku tut. organ nie może ? w drodze interpretacji indywidualnej ? wskazać, czy, i w jakim terminie, Wnioskodawczyni może zostać obarczona podatkiem w przypadku jeżeli kupujący w akcie notarialnym oświadczył, że nabył gospodarstwo rolne, a mimo tego np. rok po sprzedaży będzie prowadził tam inną działalność niż rolna, jak również rozpatrywać kwestie odpowiedzialności za ewentualne skutki podatkowe czynności wykonywanych przez nabywcę gospodarstwa. Jak bowiem wyżej wskazano, ustalenie faktu, czy w wyniku powyższych czynności nastąpiła utrata charakteru rolnego oraz w którym momencie, może być jedynie domeną prowadzonego przez właściwy organ podatkowy postępowania podatkowego.

Organy podatkowe rozstrzygając prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją, a decydującymi w tym względzie są okoliczności faktyczne, takie jak zamiar nabywcy co do jej wykorzystywania. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość.

Należy jednocześnie wskazać, że zwolnienie z opodatkowania wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia, jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą, zaś obowiązek udowodnienia zaistnienia tej okoliczności ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. organ wskazuje, że w dniu 20 stycznia 2012 r. wniosek w części dotyczącej pisemnej interpretacji przepisów prawa w części dotyczącej pytań:

  • Czy sprzedający gospodarstwo rolne zapłacą podatek dochodowy od sprzedaży?
  • Jak powinien być sformułowany akt notarialny, aby sprzedający nie płacili podatku?
  • Jaką działalność może prowadzić kupujący na terenie gospodarstwa rolnego?

został rozstrzygnięty postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB1/415-1259/11-2/AA.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika