Czy kwoty odstąpienia od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej - (...)

Czy kwoty odstąpienia od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej - t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz.1362 stanowią dla świadczeniobiorców przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odstąpienia od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odstąpienia od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Świadczeniobiorcy, którzy pobrali nienależnie świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz świadczenia z pomocy społecznej są zobowiązani do ich zwrotu na podstawie stosownych przepisów. Dotyczy to również dłużników alimentacyjnych, którzy zgodnie z ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów są zobowiązani do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności w wysokości świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej.

Jednakże zdarzają się przydatki umorzenia ww. należności (czy też odstąpienia od żądania zwrotu) w razie stwierdzenia przesłanki występowania w sytuacji rodziny szczególnych okoliczności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy kwoty z tytułu umorzonych, nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych (w tym odsetki) otrzymanych na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych ? t. j. Dz. u. z 2006 r. Nr 139, poz.992 ze zm. stanowią dla świadczeniobiorców przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy umorzone należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego wypłaconych osobie uprawnionej oraz umorzone należności dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń z funduszu alimentacyjnego wypłaconych osobie uprawnionej (w tym odsetki) - t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 1, poz.7 ze zm.) stanowią dla świadczeniobiorcy oraz dłużnika alimentacyjnego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy kwoty odstąpienia od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej - t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 175, poz.1362 stanowią dla świadczeniobiorców przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...


Tutejszy Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty umorzonych osobom fizycznym, nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń z pomocy społecznej (w tym odsetki) nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia fakt, że świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego są wolne od podatku oraz fakt, iż podjęcie decyzji w przedmiocie umorzenia (czy też odstąpienie) może nastąpić, o ile zachodzą szczególne okoliczności dotyczące sytuacji rodzinnej świadczeniobiorcy czy dłużnika alimentacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych odstąpienia od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania ?w szczególności?, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z analizy ww. przepisów wynika, iż przedmiotowe świadczenia z pomocy społecznej , zaliczyć można do źródła przychodu, o którym mowa w cytowanym art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Stosownie do uregulowań art. 98 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. u. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 ze zm.) świadczenia nienależnie pobrane podlegają zwrotowi od osoby lub rodziny korzystającej ze świadczeń z pomocy społecznej, niezależnie od dochodu rodziny. Art. 104 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Natomiast art. 104 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż w przypadkach szczególnych, zwłaszcza jeżeli żądanie zwrotu wydatków na udzielone świadczenie w całości lub w części stanowiłoby dla osoby zobowiązanej nadmierne obciążenie lub też niweczyłoby skutki udzielanej pomocy, właściwy organ na wniosek pracownika socjalnego lub osoby zainteresowanej może odstąpić od żądania takiego zwrotu.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że zdarzają się przypadki umorzenia ww. należności (czy odstąpienia od żądania zwrotu) w razie stwierdzenia przesłanki występowania w sytuacji rodziny szczególnych okoliczności.

Uregulowanie w przepisach o pomocy społecznej kwestii dotyczących odstąpienia od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń świadczy o tym, iż zwrot taki jest również rodzajem świadczenia z pomocy społecznej i jako takie korzysta ze zwolnienia od podatku w myśl cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż w związku z odstąpieniem od żądania zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej otrzymanych na podstawie przepisów o świadczeniach o pomocy społecznej świadczeniobiorcy uzyskują przychód zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionych we wniosku pytań w zakresie:

  • skutków podatkowych umorzenia nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z odsetkami, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lutego 2010 r. nr ILPB1/415-1266/09-2/AMN,
  • skutków podatkowych umorzenia nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego wypłaconych osobie uprawnionej oraz umorzonych należności dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń z funduszu alimentacyjnego wraz z odsetkami, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lutego 2010 r. nr ILPB1/415-1266/09-3/AMN.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika