1. Czy sądy i inne jednostki budżetowe prawidłowo potrącają Wnioskodawcy zaliczki na podatek dochodowy?2. (...)

1. Czy sądy i inne jednostki budżetowe prawidłowo potrącają Wnioskodawcy zaliczki na podatek dochodowy?
2. Czy wystawiane przez te jednostki PIT-8B obligują Wnioskodawcę do rozliczania się z nich na formularzu PIT-37, czy też Wnioskodawca może te przychody zaliczyć do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej i rozliczać łącznie na formularzu PIT-36L?
3. Jeżeli stanowisko Organu będzie zgodne z interpretacją przepisów Wnioskodawcy dotyczących rozliczeń podatku dochodowego tylko na formularzu PIT-36L, to czy będzie On mógł dokonać korekty tego podatku w latach 2005-2008 i w latach przyszłych rozliczać się wg tej interpretacji tylko na PIT-36L?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 9 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Działalność polega na sporządzaniu szeroko pojętych ekspertyz związanych z motoryzacją takich jak: wycena wartości pojazdów, rekonstrukcja zdarzeń drogowych, wykonanie kalkulacji napraw pojazdów itp. z mocy przepisów ustawy VAT ten rodzaj działalności opodatkowany jest podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca jest biegłym sądowym i ten sam rodzaj pracy wykonuje na zlecenie sądów, prokuratur, komend policji i innych jednostek budżetowych. Zlecenia z ww. instytucji Wnioskodawca dostaje w formie postanowień o powołaniu biegłego. Po wykonaniu ww. czynności (opinii) Wnioskodawca sporządza kartę pracy, w której rozpisuje szczegółowo ile godzin poświęcił na poszczególne czynności potrzebne do zrealizowania zlecenia i wydania opinii. Na podstawie ww. karty pracy Wnioskodawca wystawia faktury VAT (działalność wykonywana przez Wnioskodawcę, tj. usługi rzeczoznawcze objęte są z mocy przepisów podatkiem od towarów i usług). Pomimo, że ww. jednostki otrzymują od Wnioskodawcy faktury VAT, to potrącają mu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a na koniec roku wystawiają PIT-8B. Jest to dla Wnioskodawcy sytuacja nielogiczna, ponieważ skoro sam Wnioskodawca odprowadza podatek VAT i nie są z tego tytułu potrącane zaliczki, to z jakiego powodu odnosi się to do podatku dochodowego. Poza opisanym wyżej rodzajem działalności Zainteresowany nie jest nigdzie zatrudniony i nie wykonuje innej działalności oraz nie otrzymuje z tego tytułu żadnych dochodów. Firma, którą Wnioskodawca prowadzi jest jedynym źródłem Jego dochodu. Od 2005 r. z tytułu tej działalności Zainteresowany rozlicza się na podatku liniowym, a przez to, że sądy i inne jednostki budżetowe wystawiają Wnioskodawcy PIT-8B rozlicza się równocześnie na formularzu PIT-37, bo takie stanowisko reprezentuje urząd skarbowy. Trudno Wnioskodawcy jest wyszczególnić dochody uzyskane z prowadzonej działalności i z tytułu PIT-8B, skoro na wszystkie te usługi Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Nierzadko zdarza się, że za te same czynności Wnioskodawca płaci podwójne podatki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy sądy i inne jednostki budżetowe prawidłowo potrącają Wnioskodawcy zaliczki na podatek dochodowy...
  2. Czy wystawiane przez te jednostki PIT-8B obligują Wnioskodawcę do rozliczania się z nich na formularzu PIT-37, czy też Wnioskodawca może te przychody zaliczyć do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej i rozliczać łącznie na formularzu PIT-36L...
  3. Jeżeli stanowisko Organu będzie zgodne z interpretacją przepisów Wnioskodawcy dotyczących rozliczeń podatku dochodowego tylko na formularzu PIT-36L, to czy będzie On mógł dokonać korekty tego podatku w latach 2005-2008 i w latach przyszłych rozliczać się wg tej interpretacji tylko na PIT-36L...

Zdaniem Wnioskodawcy, sądy i inne jednostki budżetowe nieprawidłowo potrącają zaliczki na podatek dochodowy i wystawiają PIT-8B. Wnioskodawca uważa też, że wystawianie przez te jednostki PIT-8B nie obliguje Wnioskodawcę do rozliczenia podatku dochodowego na formularzu PIT-37 (choć takie jest stanowisko urzędu skarbowego). Według Wnioskodawcy przychody z sądów i innych jednostek budżetowych powinny być rozliczne wraz z innymi przychodami w działalności gospodarczej osoby fizycznej, wykazywane w rozliczeniu rocznym PIT-36L. Dotyczy to zarówno lat 2005-2008, jak i lat przyszłych, aż do zmiany przepisów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są odpowiednio:

  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2) oraz
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 tej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. w tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego ? do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania 19% stawką tzw. podatku liniowego dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

   - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie to obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy.

Poszczególne kategorie przychodów działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą oraz na zlecenie sądów, prokuratur, komend policji i innych jednostek budżetowych wykonuje czynności jako biegły sądowy.

Mając na względzie cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług w charakterze biegłego sądowego na zlecenie sądów oraz innych organów wymiaru sprawiedliwości należy zaliczyć do źródła jakim jest działalność wykonywana osobiście, bez względu na fakt, czy Wnioskodawca prowadzi i w jakim zakresie pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy tym, zaznaczyć należy, iż na gruncie prawa podatkowego nie ma przeszkód, aby osoby wykonujące czynności jako biegły sądowy prowadziły równocześnie pozarolniczą działalność gospodarczą, nawet w zakresie pokrywającym się z zakresem, w którym wydają opinie jako biegli sądowi.

Z uwagi na zaliczenie przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z czynności wykonywanych jako biegły sądowy do odrębnych, autonomicznych źródeł przychodów, nie jest możliwe łączenie tychże przychodów oraz poniesionych w związku z ich uzyskaniem kosztów i ich wspólne opodatkowanie.

Przychodów oraz kosztów związanych ze świadczeniem czynności biegłego sądowego nie można zatem ujmować w ewidencjach księgowych prowadzonych w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Dlatego też, przychody Wnioskodawcy uzyskane z tytułu wykonywania czynności na zlecenie jednostek, o których mowa we wniosku zaliczyć należy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w cyt. wyżej art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których nie ma zastosowania opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy.

W związku z tym Wnioskodawca nie może skorzystać z opodatkowania dochodów z tytułu wykonywania tych czynności na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według stawki 19%, podlegają one opodatkowaniu wg skali podatkowej.

Ponadto zaliczenie uzyskanych przychodów do działalności wykonywanej osobiście nakłada na podmioty dokonujące wypłaty świadczeń z tytułów, o których mowa m.in. w art. 13 pkt 6 ww. ustawy obowiązek płatnika. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) ? na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika ? imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Reasumując, płatnicy prawidłowo potrącają zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych Zainteresowanemu wynagrodzeń z tytułu pełnionych dla nich przedmiotowych czynności.

Ponadto informacje wystawiane przez płatników zobowiązują Zainteresowanego do opodatkowania wykazanych przychodów wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo informuje się, iż z uwagi na rozstrzygnięcie dotyczące pytania pierwszego i drugiego odstąpiono od udzielenia odpowiedzi na pytanie trzecie zawarte w niniejszym wniosku, gdyż stało się ono bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, iż wniosek w przedmiocie zdarzenia przyszłego został rozstrzygnięty w dniu 2 marca 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-1339/09-3/TW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-1339/09-3/TW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika