1. Czy Zainteresowana może wliczać do swoich kosztów: podatek od nieruchomości, ubezpieczenie nieruchomości, (...)

1. Czy Zainteresowana może wliczać do swoich kosztów: podatek od nieruchomości, ubezpieczenie nieruchomości, faktury za prąd, wodę, gaz, telefon, jeżeli podatek od nieruchomości płacony jest na nazwisko męża, ubezpieczenie nieruchomości zawarte jest na nazwisko męża, faktury za prąd, wodę, gaz, telefon również przychodzą na nazwisko męża (wystawione są na nazwisko męża)?2. Czy koszt kawy, herbaty, cukru, wypieków słodkich Zainteresowana może wliczyć w koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 kwietnia 2012 r. oraz w dniu 23 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

  • w części dotyczącej podatku od nieruchomości oraz ubezpieczenia nieruchomości ? jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 29 marca 2012 r. znak ILPB1/415-134/12-3/AG, ILPP1/443-107/12-3/KG, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 kwietnia 2012 r., a w dniu 11 kwietnia 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 6 kwietnia 2012 r.).


W wyniku analizy przesłanych informacji stwierdzono, iż wniosek wymaga dalszego uzupełnienia. W związku z czym, pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. znak ILPB1/415-134/12-5/AG, ILPP1/443-107/12-5/KG, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19 kwietnia 2012 r., a w dniu 23 kwietnia 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 19 kwietnia 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni chciałaby rozpocząć działalność gospodarczą - wynajem pokoi gościnnych, najem krótkoterminowy, w klasyfikacji PKWiN sklasyfikowaną pod numerem 55.20.1 oraz 55.20.19. Działalność będzie prowadziła jednoosobowo, rozliczając się na zasadach ogólnych. Goście będą mieli do dyspozycji również własną kuchnię.

Najem będzie prowadziła w domu męża, który jest jego jedynym właścicielem. Zainteresowana nie ma żadnego prawa własności do tej nieruchomości, jest to dom nabyty jeszcze przed zawarciem związku małżeńskiego.

Pod działalność przeznaczona będzie tylko część domu. Pozostałą część mąż chciałby wynajmować na własny rachunek, jako najem prywatny, również na zasadach ogólnych. Mąż jest płatnikiem podatku VAT.


Do tej pory małżonkowie rozliczali się wspólnie, nie mają rozdzielności majątkowej. Rachunki za prąd, wodę, gaz, telefon, wywóz śmieci przychodzą na nazwisko męża. Małżonkowie nie chcieliby przepisywać wszystkich mediów na firmę, jeżeli te koszty można rozliczać bez przepisywania.


W uzupełnieniu wniosku zawarto poniższy opis.

Mąż Zainteresowanej posiada budynek mieszkalny, całkowicie należący do niego (własność), w którym wynajmuje pokoje jako najem prywatny. Zainteresowana chciałaby rozpocząć działalność gospodarczą w tym samym budynku, w zakresie najmu pokoi, sklasyfikowaną w PKWiN pod numerem 55.20; rozliczać się na zasadach ogólnych, prowadząc księgę przychodów i rozchodów. Małżonkowie zawrą pisemną umowę, w której będzie określona powierzchnia budynku, której mąż użycza Wnioskodawczyni w celu prowadzenia działalności gospodarczej.


Zainteresowana do swoich kosztów będzie zaliczać: podatek od nieruchomości (proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej pod działalność w umowie), rachunki za media czyli prąd, wodę, gaz (proporcjonalnie), ubezpieczenie budynku (w części przeznaczonej pod działalność gospodarczą), faktury za środki czystości potrzebne do utrzymania porządku, faktury za papier toaletowy i mydło, usługi pralni.

Podatek od nieruchomości płacony jest na nazwisko męża, ubezpieczenie budynku również, faktury za media będą również na nazwisko męża (tak jak do tej pory).

Przy pokojach będzie przygotowana również kuchnia do dyspozycji gości. Wnioskodawczyni nie będzie przygotowywała posiłków ale, aby zachęcić gości będzie częstować ich kawą, herbatą, ciasteczkami.

Przyszła działalność Wnioskodawczyni nie będzie działalnością hotelarską, nie jest to pensjonat, motel, tylko obiekt krótkotrwałego zakwaterowania z podatkiem VAT 8%.


Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazano również, iż małżonkowie chcieliby sporządzić płatną umowę użyczenia (płatna umowa najmu). Z umowy będzie wynikać, iż koszty związane z uiszczeniem podatku od nieruchomości, ubezpieczenia nieruchomości będą kosztami męża, faktury za prąd, wodę, gaz i telefon, w części związanej z prowadzoną działalnością będą kosztami Zainteresowanej. Wnioskodawczyni wyjaśnia, iż użyła sformułowania umowa użyczenia mając na myśli płatną umowę najmu.

Faktury za media będą przychodziły na nazwisko męża. Mąż Wnioskodawczyni będzie wystawiał Jej fakturę za wymienione koszty, wg przychodzących faktur.


W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.


  1. Czy Zainteresowana może wliczać do swoich kosztów: podatek od nieruchomości, ubezpieczenie nieruchomości, faktury za prąd, wodę, gaz, telefon, jeżeli podatek od nieruchomości płacony jest na nazwisko męża, ubezpieczenie nieruchomości zawarte jest na nazwisko męża, faktury za prąd, wodę, gaz, telefon również przychodzą na nazwisko męża (wystawione są na nazwisko męża)?
  2. Czy koszt kawy, herbaty, cukru, wypieków słodkich Zainteresowana może wliczyć w koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności?


Pytania wynikają z uzupełnienia wniosku.


Zdaniem Wnioskodawczyni, jeżeli w umowie będzie określona powierzchnia przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej oraz, iż w części wyznaczonej pod działalność ponoszone są koszty zużycia wody, prądu, gazu, wywozu śmieci, korzystania z telefonu, to takie koszty może wliczać w koszty prowadzonej działalności bez konieczności przepisywania ich na swoje nazwisko (ewentualnie nazwę firmy, jeżeli firma będzie miała w tytule nie tylko imię i nazwisko).

Zainteresowana uważa, że aby zachęcić klientów do korzystania z usług swojej przyszłej firmy będzie ponosiła koszty związane z poczęstunkiem (nie jest to przygotowywanie posiłków) i że są one kosztem uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

  • w części dotyczącej podatku od nieruchomości oraz ubezpieczenia nieruchomości ? uznaje się za nieprawidłowe,
  • w pozostałej części ? uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.


Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.


Generalnie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie poniesione racjonalnie uzasadnione wydatki, poza enumeratywnie wskazanymi w ustawie, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mogą to być więc koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu.

Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu każdorazowo spoczywa na podatniku.


W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni wskazała, iż małżonkowie zamierzają sporządzić płatną umowę użyczenia, która w istocie stanowić będzie płatną umowę najmu. Z umowy będzie wynikać, iż koszty związane z uiszczeniem podatku od nieruchomości, ubezpieczenia nieruchomości będą kosztami męża.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.), podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

  • właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;
  • posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
  • użytkownikami wieczystymi gruntów;
  • posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
    1. wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
    2. jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z przedstawionych informacji wynika, że Wnioskodawczyni będzie prowadziła działalność gospodarczą w domu męża, który jest jego jedynym właścicielem. Zainteresowana nie ma żadnego prawa własności do tej nieruchomości, jest to dom nabyty jeszcze przed zawarciem związku małżeńskiego. Z treści zawartej umowy wynikać będzie, iż koszty związane z uiszczaniem podatku od nieruchomości oraz ubezpieczenia domu będą kosztami małżonka Wnioskodawczyni.

Zawarcie przez Wnioskodawczynię umowy najmu z mężem ? właścicielem nieruchomości samo w sobie nie przenosi obowiązku podatkowego z właściciela na Wnioskodawczynię. Nie można bowiem obowiązku podatkowego ciążącego na właścicielu nieruchomości przenieść na inne podmioty w drodze umowy cywilnoprawnej.

Obowiązek podatkowy wynika z aktów prawnych bezwzględnie obowiązujących, określających zarówno przedmiot, jak i podmiot obowiązany do płacenia oznaczonego podatku, a nie z umownych zobowiązań Stron.


Mając na względzie treść cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż wskazane we wniosku wydatki związane z utrzymaniem przedmiotowej nieruchomości (podatek od nieruchomości, koszty ubezpieczenia nieruchomości) wykorzystywanej na podstawie płatnej umowy najmu na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej mogłyby stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności, o ile zostałyby właściwie udokumentowane, tj. z uwzględnieniem rodzaju prowadzonych ksiąg podatkowych i przepisów regulujących prowadzenie tych ksiąg oraz ? co istotne ? o ile byłyby one ponoszone przez Wnioskodawczynię, a z umowy zawartej między najemcą a wynajmującym wynikałoby, iż do ponoszenia tych kosztów zobowiązany jest najemca.


Zatem, w odniesieniu do kosztów związanych z uiszczeniem podatku od nieruchomości oraz ubezpieczenia tej nieruchomości, które ponosił będzie właściciel nieruchomości, należy uznać, iż wydatki te nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię. W tej części stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.


Odnosząc się natomiast do pozostałych kosztów, należy stwierdzić co następuje.


Ponownego podkreślenia wymaga, iż warunkiem zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest faktyczne istnienie związku wydatku z działalnością gospodarczą jako źródłem przychodu, a obowiązek jednoznacznego wykazania istnienia tego związku - każdorazowo spoczywa na podatniku. W szczególności wykazanie tego związku nie leży w kompetencji organu interpretacyjnego.

W zawartej między małżonkami płatnej umowie najmu określona będzie powierzchnia przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej. W części wyznaczonej pod działalność ponoszone będą przez Zainteresowaną koszty wynikające z faktur za prąd, wodę, gaz i telefon. Wnioskodawczyni ponosić będzie także koszty na zakup kawy, herbaty, cukru, wypieków słodkich

Faktury za media wystawiane będą w dalszym ciągu na nazwisko męża, jako jedynego właściciela nieruchomości. Następnie mąż Wnioskodawczyni będzie wystawiał Jej fakturę za wymienione koszty, wg przychodzących faktur.


W przypadku gdy, posiadany przez podatnika ? w omawianej sprawie przez męża Zainteresowanej ? dom służy celom prowadzonej działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do zaliczenia wydatków związanych z utrzymaniem tego domu do kosztów uzyskania przychodów. Jednakże, gdy wydatki ponoszone w związku z posiadaniem tej nieruchomości stanowią wydatki o charakterze osobistym, nie mogą być one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność gospodarczą w budynku mieszkalnym. Budynek ten będzie wykorzystywany zarówno przez Wnioskodawczynię - do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i przez Jej męża - do celów najmu prywatnego. Wnioskodawczyni zamierza rozliczać przedmiotowe koszty proporcjonalnie do udziału powierzchni związanej z prowadzoną działalnością.


Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż tylko ta część wydatków ponoszonych przez Wnioskodawczynię, (odpowiadająca stosunkowi powierzchni budynku wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej do ogólnej powierzchni budynku) może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Jedynie ta części wydatków wiąże się z prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalnością gospodarczą. Bez wątpienia bowiem (w złożonym wniosku) Wnioskodawczyni wykazała związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tą częścią wydatków a uzyskiwaniem przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie można jednak zaliczyć tej części wydatków (w odpowiedniej proporcji), które dotyczą części budynku wykorzystywanej na inne cele (najem prywatny, cele mieszkaniowe). Są to bowiem typowe wydatki o charakterze osobistym, są one ponoszone w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych a nie w celu osiągnięcia, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ta część wydatków nie ma żadnego związku z prowadzoną przez Zainteresowaną działalnością gospodarczą.


Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje terminu ?reprezentacja?, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez reprezentację rozumie się ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną? - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowana, aby zachęcić gości do korzystania z oferty zakwaterowania, zamierza częstować ich kawą, herbatą, ciasteczkami.

Nie sposób uznać w przedmiotowej sprawie, iż taki poczęstunek nosi znamiona ?okazałości? i ?wystawności?, a wydatki poniesione na ww. artykuły są związane z reprezentacją i jako takie nie mogą zostać uznane za koszty poniesione w celu uzyskania przychodów.


Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni do kosztów uzyskania przychodu może zaliczyć wydatki na opłaty za prąd, wodę, gaz oraz telefon obliczone proporcjonalnie do udziału użytkowanej powierzchni budynku na potrzeby działalności gospodarczej w powierzchni budynku ogółem. Do kosztów uzyskania przychodów Zainteresowana może zaliczyć również takie wydatki jak koszt kawy, herbaty, cukru, wypieków słodkich, albowiem koszty te faktycznie wypełniają łącznie przesłanki kosztów uzyskania przychodów zawarte w przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tej części stanowisko Zainteresowanej należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. organ informuje, że w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek rozstrzygnięto odrębnym pismem.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika