Który z podmiotów będzie dokonywał korekty w zakresie podatku dochodowego?

Który z podmiotów będzie dokonywał korekty w zakresie podatku dochodowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty uzyskanego przychodu ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty uzyskanego przychodu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 25 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1897/10-2/JK, nr ILPB1/415-1354/10-2/AGr wezwano do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 27 stycznia 2011 r., wniosek uzupełniono o brakujące elementy w dniu 2 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem aportu do Spółki XXX S.A. jest zorganizowana części przedsiębiorstwa YYY w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. oraz art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

YYY (dalej: Wnioskodawca), jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i zajmuje się dystrybucją artykułów elektroniki użytkowej. Produkty te sprzedawane są m.in. do sieci handlowych na terenie całego kraju.

Wnioskodawca udziela swoim odbiorcom 3-letniej gwarancji na sprzedane produkty, co wiąże się z koniecznością wystawiania klientom faktur korygujących sprzedaż w przypadku zwrotu niesprawnego sprzętu. W związku z długim okresem gwarancji faktury korygujące mogą być wystawiane do faktur sprzedaży nawet sprzed trzech lat. Z dniem 1 stycznia 2011 r. zorganizowana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy została wniesiona aportem do XXX S.A. Przedmiotem aportu oprócz środków trwałych, towarów będą także należności od kontrahentów, które obejmują faktury sprzedaży oraz faktury korygujące sprzedaż dokonaną przez Wnioskodawcę. Zarówno Wnioskodawca oraz XXX Spółka Akcyjna są czynnymi podatnikami podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące:

  • podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących i obowiązku rozliczenia podatku z tytułu korekty sprzedaży o treści: ?Kto powinien rozliczyć podatek VAT za faktury korygujące sprzedaż, które zostały wystawione przez Zainteresowanego, a zostaną wniesione aportem do XXX Spółka Akcyjna w dniu 1 stycznia 2011 r., w momencie, gdy potwierdzenie ich odbioru zostanie otrzymane po dniu 1 stycznia 2011 r....
    Czy w związku z udzieloną 3-letnią gwarancją na towar, do faktur wystawionych przez Wnioskodawcę (wniesionych aportem bądź nie) firma XXX Spółka Akcyjna będzie mogła wystawiać faktury korygujące sprzedaż, czy też faktury te będzie musiała rozliczać firma Zainteresowanego...?
  • podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty uzyskanego przychodu:
    Który z podmiotów będzie dokonywał korekty w zakresie podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, podmiotem rozliczającym podatek VAT za faktury korygujące sprzedaż w przypadku wniesienia zorganizowanej części (całości) przedsiębiorstwa jednoosobowej działalności gospodarczej aportem do spółki jest spółka akcyjna. Również podmiotem wystawiającym faktury korygujące będzie XXX S.A. Zgodnie bowiem z przepisem art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ?W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego?. Brak jest jednak bezpośredniej regulacji przedmiotowego stanu faktycznego w przepisach Ordynacji podatkowej. Mimo braku stosownych przepisów zasadne wydaje się zastosowanie prawa wspólnotowego w tym zakresie.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zastosowania art. 19 Dyrektywy do podatku od towarów i usług, konieczne będzie także ustalenie, że korekta w zakresie podatku dochodowego rozliczana będzie także przez spółkę akcyjną.

Tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty uzyskanego przychodu.

Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących i obowiązku rozliczenia podatku z tytułu korekty sprzedaży rozstrzygnięto w dniu 24 lutego 2011 r. interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-1897/10-4/JK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają jednak zasad dokonywania korekt przychodów.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w rozdziale 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych),
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Z powyższego wynika, iż Ordynacja podatkowa przewiduje możliwość przeniesienia praw i obowiązków tylko w przypadku wniesienia aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki niemającej osobowości prawnej. Zatem, dokonując analizy przytoczonych regulacji prawnych oraz opisu sprawy wskazać należy, iż w przypadku wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki kapitałowej, tj. w przedmiotowej sprawie do spółki akcyjnej, nie ma miejsca sukcesja praw i obowiązków podatkowych, bowiem jak wskazano powyżej tego rodzaju przekształcenia nie obejmuje hipoteza art. 93 Ordynacji podatkowej ani następnych przepisów tej ustawy.

Ponadto w interpretacji z dnia 24 lutego 2011 r. nr ILPP2/443-1897/10-4/JK, tut. Organ stwierdził, iż Zainteresowany powinien rozliczyć podatek VAT wynikający z wystawionych przez niego faktur korygujących sprzedaż, wniesionych do Spółki Akcyjnej XXX w dniu 1 stycznia 2011 r., a których potwierdzenie odbioru zostanie otrzymane po dniu 1 stycznia 2011 r. Ponadto, w związku z udzieloną 3 letnią gwarancją na towar, do faktur wystawionych przez Wnioskodawcę (wniesionych aportem bądź nie) firma XXX Spółka Akcyjna nie będzie mogła wystawiać faktur korygujących sprzedaż Zainteresowanego, gdyż to on będzie zobowiązany do rozliczenia tych faktur.

W związku z tym, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do wystawienia faktury korygującej, a nie Spółka Akcyjna XXX to na nim będzie spoczywał obowiązek dokonania korekty w podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-1897/10-4/JK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika