Czy otrzymywane z tytułu kosztów zarządu wynagrodzenie miesięczne korzystać będzie ze zwolnienia (...)

Czy otrzymywane z tytułu kosztów zarządu wynagrodzenie miesięczne korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani XXX, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia miesięcznego z tytułu kosztów zarządu ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia miesięcznego z tytułu kosztów zarządu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zawarła umowę partnerstwa z YYY Sp. z oo. (BenefIcjent), w ramach której pełni funkcję Partnera przy realizacji projektu pn. ?(...) wsparcie (...)?. Projekt realizowany jest w ramach umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Samorządem Województwa zzz (Instytucją Pośredniczącą) a YYY Sp. z o.o. (Beneficjentem) w ramach Priorytetu VIII, Działania 8.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym projekcie Wnioskodawczyni jako przedsiębiorca pełni funkcję Partnera, pod pojęciem którego zgodnie z umową o dofinansowanie projektu należy rozumieć: instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie projektu, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą Projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Umowa o dofinansowanie projektu zawarta została w dniu 4 listopada 2009 r. Zgodnie z zawartą umową przyznane zostało Beneficjentowi dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej xxx PLN, które w części wynikającej z umowy partnerstwa przekazywane będzie Partnerowi na rzecz realizacji zadań w projekcie.

W przedmiotowym projekcie Wnioskodawczyni będzie miała wypłacane wynagrodzenie miesięczne w ramach kosztów pośrednich jako tzw. koszty zarządu, które będą stanowić przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania wynagrodzenia miesięcznego z tytułu kosztów zarządu.

Czy otrzymywane z tytułu kosztów zarządu wynagrodzenie miesięczne korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, uznać należy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, iż otrzymywane z tytułu kosztów zarządu wynagrodzenie miesięczne w formie dotacji z budżetu Państwa zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 updof wolne są od podatku dochodowego.

Znowelizowana 29 grudnia 2006 r. ustawa o finansach publicznych (Dz. u. z 2006 r. Nr 249, poz.1832) w art. 106 ust. 2 pkt 3a za takie dotacje uznaje wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów w ramach tych programów (tzw. dotacje rozwojowe). Dotyczy to całego wsparcia: części pochodzącej z polskiego budżetu, ale też z budżetu UE.

Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 środki na realizację Priorytetów komponentu regionalnego PO KL (Priorytety VI - IX) planowane są w części budżetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Środki na realizację Priorytetów samorząd województwa otrzymuje jako zaliczkę w formie dotacji rozwojowej. Zasady przekazywania środków finansowych w ramach poszczególnych Działań określa Porozumienie pomiędzy Instytucją Zarządzającą i Instytucją Pośredniczącą. Środki na realizację projektów Beneficjenci otrzymują od Instytucji Pośredniczącej lub Instytucji Pośredniczącej II Stopnia jako zaliczkę w formie dotacji rozwojowej na podstawie Umowy o dofinansowanie realizacji projektu (umowy ramowej w ramach Działania 7. 1 PO KL). Jako, że Partner pełni w projekcie rolę niejako równoległą z Beneficjentem (umowa partnerstwa zawiązana została celem wspólnej i bezpośredniej realizacji projektu) należy w stosunku do niego stosować te same zasady.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania wynagrodzenia miesięcznego z tytułu kosztów zarządu uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust.

2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w ramach której zawarła umowę partnerstwa z Beneficjentem dotacji i pełni funkcję Partnera przy realizacji projektu pn. ?(...)wsparcie (...)?. Projekt realizowany jest w ramach umowy o dofinansowanie projektu zawartej z samorządem województwa (Instytucją Pośredniczącą), a Beneficjentem w ramach Priorytetu VIII, Działania 8.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym projekcie Wnioskodawczyni będzie miała wypłacane wynagrodzenie miesięczne w ramach kosztów pośrednich jako tzw. koszty zarządu, które będą stanowić przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 ? 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr k (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 84 poz. 712 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Stosownie do szczegółowych zasad finansowania Programu Rozwój Polski Wschodniej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, zatwierdzonym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego są przyznane jako dotacja rozwojowa.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni (Partner) współuczestniczący w realizacji projektu pn. ?(...) wsparcie (...)? nie jest beneficjentem środków z funduszy strukturalnych. Nie realizuje projektu na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu, nie jest również adresatem dotacji rozwojowej. w przedmiotowym projekcie Wnioskodawczyni będzie miała wypłacane wynagrodzenie miesięczne w ramach kosztów pośrednich jako tzw. koszty zarządu, które będą stanowić przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.

Stąd też dochodu uzyskanego w związku z umową partnerstwa nie można utożsamiać z dotacją rozwojową korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem uzyskane z tej działalności dochody stanowią dochody ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy partnerskiej, nie stanowi dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanej z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a tym samym również nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, otrzymane wynagrodzenie miesięczne z tytułu kosztów zarządu nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia ? marca 2010 r. nr ILPB1/415-1377/09-2/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-1377/09-2/AMN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika