Czy Wnioskodawczyni prawidłowo dokonała wyceny nieruchomości stanowiącej działkę gruntu o powierzchni (...)

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo dokonała wyceny nieruchomości stanowiącej działkę gruntu o powierzchni 158.800 m2 wprowadzonej do spisu z natury na podstawie cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyceny towaru handlowego, objętego spisem z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej ? jest:

  • prawidłowe ? w przypadku gdy na dzień sporządzenia spisu z natury cena rynkowa towaru jest niższa od ceny zakupu,
  • nieprawidłowe ? w przypadku gdy na dzień sporządzenia spisu z natury cena rynkowa towaru jest wyższa od ceny zakupu.


UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyceny towaru handlowego, objętego spisem z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni oraz jej mąż w dniu 15 listopada 1999 r. nabyli od skarbu państwa - Agencji Mienia Wojskowego na podstawie umowy sprzedaży niezabudowaną nieruchomość, stanowiącą działkę gruntu o powierzchni 158.800 m2.

W dniu 20 października 2003 r. Wnioskodawczyni oraz jej mąż zawarli umowę o podział majątku dorobkowego, na podstawie której opisaną wyżej nieruchomość, stanowiącą działkę gruntu o powierzchni 158.800 m2, nabyła na wyłączną własność Wnioskodawczyni.

W dniu 20 maja 2009 r. Zainteresowana rozpoczęła działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, polegającą między innymi na wznoszeniu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD - 41. 20. Z) oraz kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKD - 68.10. Z).

Remanentem początkowym wg stanu na dzień rozpoczęcia działalności, tj. 20 maja 2009 r. Wnioskodawczyni wprowadziła opisaną wyżej nieruchomość, stanowiącą działkę gruntu o powierzchni 158.800 m2, jako towar handlowy i dokonała wyceny wskazanej nieruchomości - działki gruntu wg cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu (na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez osobę uprawnioną do wyceny).

W okresie od dnia nabycia opisanej wyżej nieruchomości do dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej Wnioskodawczyni ponosiła koszty związane z uiszczaniem podatku od nieruchomości ? działki gruntu o powierzchni 158.800 m2, które to koszty zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów roku 2009, po rozpoczęciu działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię - jako koszty poniesione przed faktycznym jej rozpoczęciem, ale dotyczące przychodów danego roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie wyceny towaru handlowego, objętego spisem z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej:

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo dokonała wyceny nieruchomości stanowiącej działkę gruntu o powierzchni 158.800 m2 wprowadzonej do spisu z natury na podstawie cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu...

Zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowo dokonała wyceny wprowadzonej do spisu z natury nieruchomości - niezabudowanej działki gruntu, tj. według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu z natury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w sytuacji gdy na dzień sporządzenia spisu z natury cena rynkowa towaru jest niższa od ceny zakupu,
  • nieprawidłowe ? w sytuacji gdy na dzień sporządzenia spisu z natury cena rynkowa towaru jest wyższa od ceny zakupu.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, z zastrzeżeniem gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Stosownie do treści art. 24 ust. 2 ww. ustawy, u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Zainteresowana w dniu 20 maja 2009 r. rozpoczęła działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, polegającą między innymi na wznoszeniu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek. Remanentem początkowym wg stanu na dzień rozpoczęcia działalności Wnioskodawczyni wprowadziła przedmiotową nieruchomość jako towar handlowy.

W przedmiotowej sprawie wydatki na zakup towaru handlowego (gruntu) dokonane przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, w świetle art. 22 ust. 1 ww. ustawy, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu tej działalności. Dokonanie zakupu towarów handlowych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej powoduje jednakże, iż wydatki na zakup towarów handlowych nie mogą być bezpośrednio ujęte jako koszty uzyskania przychodu. W takiej sytuacji towary handlowe należy objąć spisem z natury (remanentem początkowym) sporządzonym i wpisanym do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Obowiązek sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych, pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego wynika z § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Zgodnie z § 29 ww. rozporządzenia, podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia (?). Stosownie do § 3 pkt 1 lit. a) ww. rozporządzenia, towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Natomiast zgodnie z § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia, cena zakupu oznacza cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty opusty, inne podobne obniżenia, w przypadku zaś otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku - wartość odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika. W myśl § 3 pkt 3 ww. rozporządzenia, przez cenę nabycia należy rozumieć cenę zakupu składnika majątku powiększoną o koszty uboczne związane z zakupem towarów i składników majątku do chwili złożenia w magazynie według ich cen zakupu, a w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku oraz ubezpieczenia w drodze.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni mogła wycenić przedmiotową nieruchomość według ceny rynkowej, tylko w przypadku gdy cena rynkowa w dniu sporządzenia spisu z natury była niższa od ceny zakupu ww. nieruchomości. W przeciwnym wypadku Zainteresowana była zobowiązana, zgodnie z § 29 powołanego rozporządzenia wycenić towar objęty spisem z natury według ceny zakupu przedmiotowej nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów rozstrzygnięto w dniu 12 maja 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-215/10-3/AGr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-215/10-3/AGr, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika