Czy dochody uzyskiwane przez osobę fizyczną z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy za pełnienie (...)

Czy dochody uzyskiwane przez osobę fizyczną z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy za pełnienie funkcji osoby zarządzającej realizacją projektu a jednocześnie bezpośrednio realizującą projekt podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 13 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych, w części dotyczącej wynagrodzeń:

  • wypłacanych Koordynatorowi bezpośrednio ze środków przeznaczonych na realizację Projektu, przekazywanych przez CEE TRUST na wyodrębnione w tym celu konto bankowe ? jest prawidłowe,
  • wypłacanych Koordynatorowi ze środków własnych Uczelni ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wskazał, iż zrealizowany w terminie od 1 października 2007 r. do 30 września 2008 r. Projekt ?INTERACTING WITH THE PUBLIC AUTHORITIES - EDUCATION FOR ACTIVE CITIZENSHIP? (Współdziałanie z władzami publicznymi - edukacja na rzecz aktywnego obywatelstwa) był współfinansowany bezpośrednio przez TRUST FOR CIVIL SOCIETY IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE (CEE TRUST). CEE TRUST jest fundacją ? organizacją pożytku publicznego założoną i działającą zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych Ameryki, powstałą jako Konsorcjum 7 amerykańskich fundacji i kierowaną przez Radę Powierniczą. CEE TRUST jest organizacją międzynarodową. Misją CEE TRUST jest promowanie rozwoju i długofalowej stabilizacji społeczeństwa obywatelskiego w Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. CEE TRUST wspomaga i promuje projekty skłaniające instytucje oraz obywateli do podejmowania niezależnych, aktywnych i rzeczywistych działań na rzecz dobra publicznego. Projekt miał na celu budowanie, umacnianie i pogłębianie: przejrzystości instytucji publicznych, zaangażowania społecznego i innych działań mających na celu wzmocnienie aktywności społeczeństwa obywatelskiego, solidarności społecznej, otoczenia sprzyjającego rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego. Celem głównym Projektu było stworzenie platformy równorzędnego dialogu między społeczeństwem a przedstawicielami lokalnych władz miasta ? i Województwa ? poprzez organizację debat otwartych z udziałem przedstawicieli lokalnych władz i/lub ekspertów oraz społeczności lokalnej. Wdrażanie Projektu zgodnie z zawartym aneksem do umowy o pracę oddelegowującym pracownika w wymiarze 1/2 etatu, powierzone zostało Koordynatorowi Projektu, którego rola polegała na koordynacji realizacji wszystkich działań zaplanowanych w ramach tego Projektu. Koordynator był osobą bezpośrednio odpowiedzialną za realizację celów i rezultatów Projektu. Był odpowiedzialny za efektywne i sprawne zarządzanie i nadzorowanie zespołu projektowego organizującego szkolenia otwarte i debaty społeczne w celu stworzenia dialogu pomiędzy przedstawicielami władz lokalnych. Rozdzielał zadania, dbał o ich prawidłowe wykonanie oraz kontrolował ich realizację zgodnie z założonym budżetem i harmonogramem oraz umową o finansowanie zawartą przez Uczelnię bezpośrednio z CEE TRUST. Źródłem finansowania wynagrodzenia dla Koordynatora Projektu były środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy (koszty dotyczące wynagrodzenia Koordynatora Projektu, zgodnie z zawartą umową, w całości pokrył CEE TRUST). Środki na realizację projektu (w tym również na wypłatę wynagrodzenia Koordynatorowi Projektu) były przekazywane przez CEE TRUST w transzach na wydzielone w tym celu odrębne konto bankowe Uczelni. Ponieważ realizacja Projektu wymagała ciągłości działań, nie zawsze było możliwe regulowanie zobowiązań z wydzielonego dla Projektu konta bankowego. W takich sytuacjach zobowiązania wynikające z realizacji Projektu Uczelnia pokrywała z własnych środków pochodzących z innego rachunku bankowego, a w momencie otrzymania środków na rachunek bankowy Projektu, poniesione koszty były refundowane.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dochody uzyskiwane przez osobę fizyczną z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy za pełnienie funkcji osoby zarządzającej realizacją projektu a jednocześnie bezpośrednio realizującą projekt podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, do przedstawionej sytuacji ma zastosowanie zwolnienie od opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego

  • w części dotyczącej wynagrodzeń wypłacanych Koordynatorowi bezpośrednio ze środków przeznaczonych na realizację projektu, przekazywanych przez CEE TRUST na wyodrębnione w tym celu konto bankowe uznaje się za prawidłowe,
  • natomiast w części dotyczącej wynagrodzeń wypłacanych Koordynatorowi ze środków własnych Uczelni uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Powołany przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia, wskazane pod lit. a) oraz lit. b), które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Przechodząc do szczegółowej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, iż w przepisie tym mowa jest o:

  • podmiocie udzielającym pomocy (np. Unii Europejskiej),
  • trybie przyznawania pomocy - na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy,
  • odbiorcy bezpośrednim pomocy (np. organie państwa), któremu pomoc jest przyznana przez podmiot jej udzielający i który rozdziela tę pomoc,
  • odbiorcy pomocy udzielanej za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy,
  • wyłączeniu ze zwolnienia dochodów osób fizycznych wykonujących czynności zlecane przez odbiorców pomocy.

W świetle ww. przepisu podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Enumeratywnie wymieniony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim podmiotów mogą - przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie - być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania zwolnienia określonego w treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne jest zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem.

Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody. Ze zwolnienia korzystają bowiem dochody uzyskane przez osoby fizyczne, które zawarły umowę z instytucją otrzymującą pomoc finansową (beneficjent pomocy), a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji programu, na który przyznana została pomoc finansowa.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

Jednakże tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę pracowników tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy ? jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia ? w ewentualnym postępowaniu podatkowym ? że ww. pracownicy bezpośrednio realizują cele programu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że CEE TRUST jest fundacją - organizacją pożytku publicznego założoną i działającą zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych Ameryki, powstałą jako Konsorcjum 7 amerykańskich fundacji i kierowaną przez Radę Powierniczą. Ponadto wskazano, iż CEE TRUST jest organizacją międzynarodową i jej misją jest promowanie rozwoju i długofalowej stabilizacji społeczeństwa obywatelskiego w Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Wdrażanie projektu, zgodnie z zawartym aneksem do umowy o pracę oddelegowującym pracownika, powierzone zostało koordynatorowi Projektu, którego rola polegała na koordynacji realizacji wszystkich działań zaplanowanych w ramach tego Projektu. Koordynator był osobą bezpośrednio odpowiedzialną za realizację celów i rezultatów Projektu. Był odpowiedzialny za efektywne i sprawne zarządzanie i nadzorowanie zespołu projektowego organizującego szkolenia otwarte i debaty społeczne w celu stworzenia dialogu pomiędzy przedstawicielami władz lokalnych. Rozdzielał zadania, dbał o ich prawidłowe wykonanie oraz kontrolował ich realizację zgodnie z założonym budżetem i harmonogramem oraz umową o finansowanie zawartą przez Wnioskodawcę z CEE TRUST.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie zawsze było możliwe regulowanie zobowiązań z wydzielonego dla Projektu konta bankowego. W takich sytuacjach zobowiązania wynikające z realizacji Projektu Uczelnia pokrywała z własnych środków pochodzących z innego rachunku bankowego, a w momencie otrzymania środków na rachunek bankowy Projektu, poniesione koszty były refundowane.

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne, w sytuacji gdy na podstawie stosownych dokumentów programowych funkcje Koordynatora Programu służą bezpośredniej (a nie tylko pośredniej) realizacji celu tego programu, wynagrodzenia Koordynatora uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak również innej umowy (umowy zlecenia, umowy o dzieło) zawartej z Wnioskodawcą, wypłacane bezpośrednio ze środków przeznaczonych na realizację Projektu, przekazywanych przez CEE TRUST na wyodrębnione w tym celu konto bankowe, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji, gdy zobowiązania wynikające z realizacji Projektu Uczelnia pokrywała z własnych środków pochodzących z innego rachunku bankowego niż wydzielonego dla Projektu i poniesione koszty były refundowane w momencie otrzymania środków z zagranicznej pomocy na rachunek bankowy Projektu, nie była spełniona przesłanka pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o której mowa w tym przepisie, tj. z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Ażeby warunek ten uznać za spełniony wynagrodzenie wypłacone powinno być przez Uczelnię z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym gromadzone są wyłącznie środki przekazywane z zagranicy na realizację przedmiotowych projektów. Jeżeli wynagrodzenie wypłacane jest ze środków własnych pracodawcy, nie jest możliwe skorzystanie przez pracownika z omawianego zwolnienia, choćby w czasie późniejszym nastąpiło refinansowanie kosztów wynagrodzeń. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń bezpośrednio ze środków pomocowych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika