Czy wartość 60 % kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w związku z nową inwestycją (...)

Czy wartość 60 % kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w związku z nową inwestycją na terenie SSE w okresie objętym zezwoleniem to możliwa maksymalna wielkość dochodu zwolnionego z opodatkowania dla obydwu wspólników łącznie, czy tez tyle może wynieść nie zapłacony podatek od dochodu osiągniętego z działalności prowadzonej na terenie SSE w okresie objętym zezwoleniem przez obydwu wspólników łącznie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana ?, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest współwłaścicielem (wspólnikiem z udziałem 50%) spółki jawnej, której przedmiotem działalności jest produkcja materiałów budowlanych z tworzyw sztucznych. Wspólnicy rozważają możliwość budowy nowego zakładu na terenie podstrefy W., x. specjalnej strefy ekonomicznej (XSSE).

Wnioskodawca określił, iż zgodnie z § 3 ust. 1 oraz § 4 ust. 1 i § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 236, poz. 1705 ze zm.) mając na uwadze położenie podstrefy oraz fakt, że Spółka jest małym przedsiębiorcą, maksymalna intensywność pomocy liczona jako ekwiwalent dotacji brutto do kosztów kwalifikowanych może wynieść 60% kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w związku z nową inwestycją na terenie XSSE. Zdaniem Wnioskodawcy tyle może wynieść maksymalna pomoc regionalna w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w okresie objętym zwolnieniem na prowadzenie działalności w XSSE dla obydwu wspólników łącznie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość 60% kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w związku z nową inwestycją na terenie XSSE w okresie objętym zezwoleniem to możliwa maksymalna wielkość dochodu zwolnionego z opodatkowania dla obydwu wspólników łącznie, czy tez tyle może wynieść nie zapłacony podatek od dochodu osiągniętego z działalności prowadzonej na terenie XSSE w okresie objętym zezwoleniem przez obydwu wspólników łącznie...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze ww. przepisy oraz przepisy zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2004 r. Nr 194, poz. 1983 ze zm.), maksymalna przysługująca pomoc w formie zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie XSSE w okresie objętym zwolnieniem wyniesie maksymalnie 60% kosztów kwalifikowanych jakie poniesie Spółka w związku z nową inwestycją na terenie XSSE w okresie objętym zwolnieniem, tj. tyle może maksymalnie wynieść kwota niezapłaconego podatku dochodowego przez obydwu wspólników Spółki łącznie od tych dochodów.


Zaznaczyć należy, iż ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) nie zawiera przepisu określonego przez Wnioskodawcę jako art. 21 ust. 63a. Zrozumiano, iż Wnioskodawca miał na uwadze treść art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie § 2a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 236, póz. 1705 ze zm.), pomoc regionalna, udzielana przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, może być udzielana z zachowaniem warunków rozporządzenia Komisji (WE) nr 1628/2006 z dnia 24 października 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej (Dz. Urz. UE L 302 z 01.11.2006. str. 29).

Wysokość maksymalnej intensywności pomocy regionalnej dla małych przedsiębiorców działających w x. specjalnej strefie ekonomicznej (dalej: XSSE) uzyskujących dochody zwolnione od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), została ustalona na poziomie 60% kosztów kwalifikowanych, poniesionych w związku z realizacją nowej inwestycji na terenie XSSE w okresie objętym zwolnieniem. Należy zatem podkreślić, iż art. 21 ust. 1 pkt 63a nie określa sposobu wyliczania tej pomocy, a jedynie określa do jakiej wysokości może być ona udzielona. Rozważenia zatem wymaga fakt, jaką w tej sytuacji korzyść uzyskuje beneficjent pomocy (wspólnicy spółki). Zgodnie z art. 87 ust 1, pomocą publiczną dla przedsiębiorcy jest przysporzenie (bezpośrednie lub pośrednie) korzyści finansowych, w następstwie którego uprzywilejowuje się ich w stosunku do konkurentów. Przysporzenie korzyści następuje poprzez dokonywanie na rzecz tych przedsiębiorców wydatków ze środków publicznych lub pomniejszenie świadczeń od nich należnych na rzecz sektora finansów publicznych.

W analizowanym przypadku korzyścią nie jest wartość dochodu zwolnionego, a wysokość niezapłaconego podatku ze zwolnienia od dochodu, gdyż w sytuacji gdyby nie było zwolnienia, podatnik nie byłby zobowiązany do odprowadzania całości dochodu uzyskanego w strefie, a jedynie do odprowadzenia podatku od tego dochodu.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż dopuszczalna wartość pomocy dla przedsiębiorcy, wynikająca z nie wpłaconego podatku od dochodu zwolnionego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w strefie, wynosi 60% kosztów kwalifikowanych do objęcia pomocą. Należy mieć przy tym na uwadze, iż poszczególni wspólnicy mają ? na mocy i zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? prawo do zwolnienia z opodatkowania części swych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w wysokości określonej proporcjonalnie do ich udziałów w zysku.

Końcowo nadmienia się, że zgodnie z § 4 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, póz. 1983 ze zm.), wartość pomocy w przypadku zwolnienia dochodu w podatku dochodowym jest równa różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania a kwotą podatku po jej obniżeniu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie informuje się, że zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika