Czy informacja na druku PIT-8C powoduje konieczność opodatkowania dochodów ze sprzedaży Świadectw (...)

Czy informacja na druku PIT-8C powoduje konieczność opodatkowania dochodów ze sprzedaży Świadectw Pochodzenia Energii Elektrycznej wytwarzanej w odnawialnym źródle energii?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz ze wspólnikiem prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji energii elektrycznej w ramach spółki cywilnej, zarejestrowanej w Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Dochody spółki powstają wyłącznie ze sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej w odnawialnym źródle energii (mała elektrownia wodna). W związku ze zmianami prawa energetycznego obowiązującymi od dnia 1 października 2005 r., cena za energię odnawialną została rozdzielona na dwa składniki tj. ?energię czarną? i ?energię zieloną?, potwierdzona ?świadectwami pochodzenia?. Przychód za ?energię czarną? Wnioskodawca uzyskuje od lokalnego zakładu energetycznego, a za ?energię zieloną? ze sprzedaży świadectw pochodzenia. Sprzedaż świadectw pochodzenia odbywa się wyłącznie za pośrednictwem Towarowej Giełdy Energii, a świadectwa te muszą być zarejestrowane w Państwowym Rejestrze Świadectw Pochodzenia.

Energia wytworzona w odnawialnym źródle energii stanowi produkt wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności wytwórczej i ma cechy produktu materialnego, z którego wytworzeniem wiążą się prawa materialne o charakterze zbywalnym.

W świetle powyższego, przychodem Wnioskodawcy z działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii w źródle odnawialnym jest zarówno kwota należna od przedsiębiorstwa energetycznego, jak też należność ze sprzedaży świadectw pochodzenia opodatkowane zryczałtowaną stawką 5,5%.

W roku bieżącym Wnioskodawca po raz pierwszy otrzymał z Domu Maklerskiego PIT-8C, stanowiący informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy informacja na druku PIT-8C powoduje konieczność opodatkowania dochodów ze sprzedaży Świadectw Pochodzenia Energii Elektrycznej wytwarzanej w odnawialnym źródle energii...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż świadectw pochodzenia stanowi drugą składową wytworzonej energii odnawialnej i tylko ta droga umożliwia uzyskanie należnego przychodu z produkcji. Wnioskodawca podał, że nie prowadzi działalności polegającej na skupie i sprzedaży świadectw pochodzenia, nie prowadzi obrotu świadectwami na giełdzie.

Wnioskodawca uważa, że informacja na druku PIT-8C nie powoduje konieczności opodatkowania dochodów ze sprzedaży Świadectw Pochodzenia Energii Elektrycznej wytwarzanej w odnawialnym źródle energii.

Uzasadniając słuszność własnego stanowiska Wnioskodawca przytoczył wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych:

  • w Gdańsku z dnia 21 lutego 2008 r., sygn. I SA/Gd 733/07,
  • we Wrocławiu z dnia 5 marca 2007 r., syn. I SA Wr 1791/06,
  • w Bydgoszczy z dnia 30 stycznia 2007 r., sygn. I SA/Bd 567/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. ? Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 ze zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane dalej ?świadectwem pochodzenia?.

Stosownie zaś do art. 9e ust. 6 ww. ustawy, prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 i Nr 183, poz. 1537 i 1538).

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii należy uznać za instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.).

W konsekwencji przychody uzyskane ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.). Na mocy art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Do przychodów tych nie ma zastosowania opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie bowiem do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Oznacza to, że do innych przychodów poza wyżej wymienionymi, zgodnie z przepisami ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie ma zastosowania.

Podkreślić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 ust. 1 rozróżnia poszczególne źródła przychodów. Takimi źródłami są m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3) oraz kapitały pieniężne i prawa majątkowe (pkt 7). Od zakwalifikowania przychodu do danego źródła zależy sposób opodatkowania tego przychodu. W przypadku przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przepisy ustaw podatkowych przewidują możliwość wyboru przez podatnika formy opodatkowania tych przychodów. Natomiast dla przychodów z kapitałów pieniężnych przepisy ustaw podatkowych takiego wyboru nie przewidują.

W związku z tym, sprzedaż praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych (czyli sprzedaż pochodnych instrumentów finansowych) podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jak kapitały pieniężne i nie stanowi przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Na Domie Maklerskim będzie w konsekwencji spoczywał obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (tj. PIT-8C).

Reasumując, przychody uzyskane ze sprzedaży Świadectw Pochodzenia Energii Elektrycznej, wynikające z otrzymanej informacji PIT-8C, stanowią podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z kapitałów pieniężnych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych tut. Organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika