Czy w opisanej sytuacji, Spółka obowiązana jest do złożenia dwóch informacji PIT-11 za dany rok, (...)

Czy w opisanej sytuacji, Spółka obowiązana jest do złożenia dwóch informacji PIT-11 za dany rok, pierwszej obejmującej okres trwania pierwszej umowy o pracę w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik otrzymał ostatnie wynagrodzenie z pierwszego stosunku pracy, a następnie drugiej informacji PIT-11 obejmującej okres trwania drugiej umowy o pracę?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2008 r. (data wpływu 6 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania informacji PIT-11 dla osób zatrudnionych na umowę o pracę, w przypadku gdy w trakcie roku podatkowego okres między rozwiązaniem umowy o pracę a zawarciem kolejnej umowy, wynosi kilka miesięcy? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania informacji PIT-11 dla osób zatrudnionych na umowę o pracę, w przypadku gdy w trakcie roku podatkowego okres między rozwiązaniem umowy o pracę a zawarciem kolejnej umowy, wynosi kilka miesięcy.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (Agencja Pracy Tymczasowej) zatrudnia ponad 100 pracowników, a także współpracuje z osobami fizycznymi na podstawie umowy zleceń.

W praktyce zdarzają się trzy opisane poniżej sytuacje, które budzą wątpliwości Wnioskodawcy.

  1. Pracownik pracuje w danym roku kalendarzowym przez kilka miesięcy (np. do 20 maja, wynagrodzenie wypłacone jest do 15 czerwca), po czym następuje rozwiązanie stosunku pracy. Po kilku tygodniach Spółka ponownie nawiązuje stosunek pracy z tą samą osobą (np. do 7 czerwca). W takiej sytuacji przerwa w zatrudnieniu tego pracownika nie przekracza jednego miesiąca, co oznacza, iż w każdym miesiącu istnieje obowiązek przekazywania do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
  2. Pracownik pracuje przez kilka miesięcy (np. do 20 maja) w danym roku kalendarzowym, po czym następuje rozwiązanie stosunku pracy. Po kilku miesiącach (np. od 1 września) Spółka ponownie zatrudnia tego pracownika. W takim przypadku Spółka przekazuje informację PIT-11 do urzędu skarbowego, w myśl przepisu art. 39 ust. 2 w miesiącu następującym po miesiącu, w którym została pobrana ostania zaliczka na podatek dochodowy (np. 15 lipca w związku z wypłatą wynagrodzenia za maj w czerwcu).
  3. Pracownik świadczy pracę na podstawie umowy o pracę i jednocześnie wykonuje usługi na podstawie umowy zlecenia. W trakcie roku powstaje stosunek pracy, a stosunek cywilno prawny, trwa nieprzerwanie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w pierwszej opisanej sytuacji, Spółka ma obowiązek przekazania informacji PIT-11 do urzędu skarbowego w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik otrzymał wynagrodzenie za ostatni miesiąc pracy na podstawie pierwszego stosunku pracy (np. za okres od 1 stycznia do 15 czerwca) czyli do dnia ostatniej wypłaty...
  2. Czy w drugiej opisanej sytuacji, Spółka obowiązana jest do złożenia dwóch informacji PIT-11 za dany rok, pierwszej obejmującej okres trwania pierwszego stosunku pacy w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik otrzymał ostatnie wynagrodzenie z pierwszego stosunku pracy, a następnie drugiej informacji PIT-11 obejmującej okres trwania drugiej umowy o pracę...
  3. Czy w trzecim opisanym przypadku po ustaniu stosunku pracy Spółka ma obowiązek złożenia informacji PIT-11 do urzędu skarbowego do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconego pracownikowi przychodu ze stosunku pracy...


Zdaniem Wnioskodawcy:

w zakresie pyt. 1, w opisanej sytuacji Spółka nie ma obowiązku złożenia informacji PIT-11 do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik otrzymał wynagrodzenie za ostatni miesiąc pracy na podstawie pierwszego stosunku pracy. Takie stanowisko zdaniem Wnioskodawcy jest uzasadnione tym, że w każdym miesiącu istnieje obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych,

w zakresie pyt. 2, konieczne jest złożenie informacji PIT-11 do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik otrzymał wynagrodzenie za ostatni miesiąc pracy na podstawie pierwszego stosunku pracy. Następnie w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca jako płatnik powinien złożyć PIT-11 obejmujący okres zatrudnienia danego pracownika na podstawie drugiego stosunku pracy. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia fakt, iż nie w każdym miesiącu danego roku kalendarzowego istnieje obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych,

w zakresie pyt. 3, konieczne jest złożenie informacji PIT-11 na koniec zatrudnienia pracownika, przy czym w informacji tej należy zawrzeć wszystkie przychody wypłacone pracownikowi za okres do dnia wypłaty ostatniego wynagrodzenia ze stosunku pracy (w tym również z tytułu umowy zlecenia). Po zakończeniu roku kalendarzowego w myśl przepisu art. 42 ust. 2 należy sporządzić PIT-11 za okres następujący po tym, który został wykazany we wcześniejszej informacji PIT-11 wykazując w niej przychody tylko z tego okresu.


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie 2.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej 'zakładami pracy', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74.

Jednakże zgodnie z postanowieniem art. 39 ust. 2 tejże ustawy, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy są zobowiązani sporządzić informację określoną w ust. 1 i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka, z zastrzeżeniem ust. 5.


Z treści ww. przepisów wynika, iż jeżeli podatnik był zatrudniony przez cały rok podatkowy na umowę o pracę, płatnik jest zobowiązany sporządzić jedną informację obejmującą cały okres zatrudnienia. Natomiast w sytuacji, gdy z pracownikiem zostanie rozwiązana umowa o pracę, to pracodawca ma obowiązek po rozwiązaniu umowy o pracę, do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka, sporządzić informację PIT-11.

Reasumując w opisanym przypadku, obowiązek poboru zaliczek od wynagrodzenia pracownika ustał ? w związku z rozwiązaniem stosunku pracy ? w trakcie roku, a zatem pracodawca winien wystawić informację PIT-11 do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka, obejmującą okres trwania pierwszego stosunku pracy.

Jednakże ponowne nawiązanie w tym samym roku stosunku pracy z pracownikiem, spowoduje, obowiązek wystawienia drugiej informacji PIT-11 do końca lutego roku następującego po roku podatkowym obejmującą okres zatrudnienia danego pracownika na podstawie drugiego stosunku pracy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Rozstrzygnięcie pozostałych przedstawionych we wniosku pytań, zawarto w odrębnych interpretacjach: nr ILPB1/415-392/08-2/AK z dnia 05 września 2008 r. oraz nr ILPB1/415-392/08-4/AK z dnia 05 września 2008 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-392/08-2/AK, interpretacja indywidualna

ILPB1/415-392/08-4/AK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika