1. Czy zwrot kosztów dla małżonków za realizację zadania publicznego, jakim jest sieć wodno-kanalizacyjna (...)

1. Czy zwrot kosztów dla małżonków za realizację zadania publicznego, jakim jest sieć wodno-kanalizacyjna należy zaliczyć do źródła przychodów do opodatkowania, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy zasadnym będzie wystawienie dla każdego z małżonków przez urząd gminy PIT-8C, w którym zostanie wykazany przychód z tytułu odpłatnego przejęcia urządzenia wodno-kanalizacyjnego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu nakładów poniesionych przez osobę fizyczną na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu nakładów poniesionych przez osobę fizyczną na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2009 roku została zawarta pomiędzy Gminą a współwłaścicielami (czterech inwestorów) umowa odpłatnego przejęcia urządzenia wodociągowego-kanalizacyjnego.

Przedmiotem umowy jest odpłatne przeniesienie przez współwłaścicieli na Gminę za jej zgodą prawa własności urządzeń:

  1. sieci wodociągowej Dn 90 mm o długości 127,0 mb,
  2. sieci kanalizacji grawitacyjnej Dn 200 mm o długości 133,5 mb.


Działka na której położone są powyższe urządzenia to droga.

W umowie określono, iż zapłata nastąpi w II ratach:

  • pierwsza nieoprocentowana,
  • druga oprocentowana wedle stopy równej wskaźnikowi wzrostu cen dóbr i usług konsumpcyjnych ogółem w roku poprzedzającym wypłatę raty, publikowany przez Prezesa GUS.


Wynagrodzenie zostało ustalone w oparciu o kosztorys zgodnie z Zarządzeniem nr X Wójta Gminy z dnia 15 lipca 2009 roku w sprawie zmiany regulaminu odpłatnego przejmowania urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie Gminy ?podstawą określenia wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy z tytułu odpłatnego przejęcia urządzenia jest wycena rzeczoznawcy majątkowego sporządzona na zlecenie i na koszt gminy. Wartość urządzenia określona w wycenie jest wartością brutto urządzenia (zawiera podatek VAT). Wartość urządzenia zostanie pomniejszona o wartość prac niezbędnych do doprowadzenia urządzenia do należytego stanu technicznego, na podstawie opinii sporządzonej przez eksploatatora sieci?. W umowie zawarto zapis, iż na łączną kwotę wynagrodzenia składa się kwota za przejmowane urządzenia oraz wynagrodzenie z tytułu bezumownego korzystania przez Gminę i gminne jednostki organizacyjne z przejmowanych urządzeń z tym, że nie podano kwoty wynagrodzenia z tytułu bezumownego korzystania przez Gminę i gminne jednostki organizacyjne z przejmowanych urządzeń. Zawarcie w umowie zapisu o wynagrodzeniu za bezumowne korzystanie z przejmowanych urządzeń wskazuje na zapewnienie Gminie prawa do nie dochodzenia przez współwłaścicieli dalszych roszczeń.

Gmina w zawiązku z zawartą umową zobowiązała współwłaścicieli do podania danych niezbędnych do wypełnia informacji PIT-8C Jednym z czterech inwestorów wymienionych w umowie jest Wnioskodawca oraz jego żona. I rata została wypłacona przez Gminę w 2009 r. odrębnie dla Wnioskodawcy oraz jego żony (każde z nich otrzymało po 1/2 pierwszej raty).

Urządzenia będące przedmiotem umowy zostały wybudowane w 2002 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zwrot kosztów dla małżonków za realizację zadania publicznego, jakim jest sieć wodno-kanalizacyjna należy zaliczyć do źródła przychodów do opodatkowania, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy zasadnym będzie wystawienie dla każdego z małżonków przez Urząd Gminy PIT-8C, w którym zostanie wykazany przychód z tytułu odpłatnego przejęcia urządzenia wodno-kanalizacyjnego...


Zdaniem Wnioskodawcy, sieć wodno-kanalizacyjna będąca przedmiotem umowy jest zgodnie z art. 49 Kodeksu cywilnego urządzeniem, które prawnie zostało podłączone do sieci wiejskiej i nie jest częścią składową gruntu, który jest własnością osób fizycznych (inwestorów). Na etapie budowy domu jednorodzinnego aby uzyskać przyłączenie do sieci oprócz samego przyłącza musiała być wybudowana także część sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, której koszty nie powinny obciążać inwestorów. Do wybudowania części sieci kanalizacyjnej i wodociągowej biegnącej w drodze gminnej Wnioskodawca wraz z żoną zaangażowali własne środki pieniężne. Zgodnie z obowiązującym prawem właściciele gruntu mogą żądać zwrotu kosztów części przewodu wodno-kanalizacyjnego biegnącego od granicy ich działki do sieci, natomiast wydatki na budowę przyłącza w granicach ich działki obciążają wyłącznie inwestorów. W myśl zasady zapisanej w art. 31 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.) osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, mogą przekazać je odpłatnie gminie albo przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu na warunkach uzgodnionych w umowie. Sąd Najwyższy w uchwale z 13 września 2007 r. (sygn. III CZP 79/07) uznał, że przyłączem kanalizacyjnym jest tylko odcinek przewodu kanalizacyjnego leżący w granicach nieruchomości odbiorcy usług odcinek, który znajduje się poza granicą jego działki, przyłączem nie jest. W konsekwencji więc koszt jego budowy nie obciąża odbiorcy usług. Sąd potwierdził również, że jeśli własnym sumptem właściciel gruntu wykonał oprócz przyłącza instalacji wewnętrznej także część przewodu należącego już do sieci (magistrali) kanalizacyjnej, to należy mu się ? stosownie do art. 31 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r.

o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ? zwrot wydatków. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest ? stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ? zadaniem własnym gminy. Będące przedmiotem umowy urządzenia zostały sfinansowane ze środków pieniężnych inwestorów, a powinny zostać wybudowane ze środków gminy w ramach realizacji zadań własnych, co oznacza iż środki prywatne zostały zaangażowane w realizację celów publicznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) obligatoryjne zadania własne gminy obejmują, m.in. kwestie związane z zapewnieniem realizacji kanalizacji, wodociągów oraz zaopatrzenia mieszkańców w wodę.

Zasada ta jest również wymieniona w art. 3 ust. i ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.). Zatem ustawodawca bezsprzecznie obciąża samorząd gminy obowiązkiem zapewnienia budowy wodociągów i kanalizacji. Zwrot wydatków poniesionych na budowę urządzeń wodno-kanalizacyjnych w drodze gminnej w żadnym razie nie może być uznany za przysporzenie majątkowe po ich stronie inwestorów (małżonków), a w konsekwencji nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W tym konkretnym przypadku mamy do czynienia z realizacją przez Gminę ciążących na niej ustawowych obowiązków dotyczących zaopatrzenia zbiorowego w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Tym samym kwota, za którą przedmiotowe urządzenia zostają odpłatnie przejęte przez Gminę nie stanowi przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Natomiast do przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć oprocentowywane II raty wynagrodzenia w roku, w którym zostanie ono wypłacone małżonkom przez Gminę. Do wypłaconego oprocentowania będzie mieć zastosowanie definicja ogólna zawarta w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), która stanowi, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartość pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z powyższym Gmina powinna wystawić współmałżonkom PIT-8C, w którym powinny zostać wykazane przychody z tytułu wypłaconego oprocentowania II raty wynagrodzenia z tytułu odpłatnego przejęcia urządzeń wodno-kanalizacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje przychodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód uzyskany z tytułu przekazania sieci wodno-kanalizacyjnej, nie mieści się w katalogu źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8. Dla przychodów nie mieszczących się w katalogu źródeł określonych w pkt 1-8 art. 10 ust. 1 ustawodawca wprowadził źródło przychodu ?inne źródła? wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania ?w szczególności?, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Ponadto powołane przepisy ww. ustawy wskazują, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym. W związku z powyższym podstawą uzyskiwania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do treści art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednocześnie jak wynika z przepisu art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zapis art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w 2009 r. została zawarta pomiędzy Gminą a współwłaścicielami (czterech inwestorów) umowa odpłatnego przejęcia urządzenia wodociągowego-kanalizacyjnego. Jednym z inwestorów jest Wnioskodawca oraz Jego żona W umowie określono, że zapłata nastąpi w dwóch ratach. Pierwsza będzie nieoprocentowana, druga zaś oprocentowana.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane uregulowania prawne stwierdzić należy, iż dokonany przez Gminę zwrot poniesionych nakładów wraz z odsetkami przez osobę fizyczną na wybudowanie sieci wodno-kanalizacyjnej zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowić będzie przychód, który po pomniejszeniu o udokumentowane koszty tj. wydatki związane z jej wybudowaniem, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowany winien zostać na zasadach określonych w art. 27 tej ustawy. Gmina natomiast ? stosownie do dyspozycji art. 42a cyt. ustawy ? ma obowiązek wystawienia dla Wnioskodawcy informacji o przychodach z innych źródeł na formularzu PIT-8C.

Końcowo, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), został złożony przez jednego ze współwłaścicieli prawa własności przedmiotowych urządzeń zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla małżonki Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika