Czy wniesienie przez Spółkę Cywilną przedsiębiorstwa Spółki Cywilnej jako wkładu niepieniężnego (...)

Czy wniesienie przez Spółkę Cywilną przedsiębiorstwa Spółki Cywilnej jako wkładu niepieniężnego do x spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonania tej czynności?
W przypadku prezentowania opinii odmiennej Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wskazanie właściwego rozwiązana, jak i podstawy prawnej znajdującej zastosowanie w przedmiotowej kwestii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie aportu przedsiębiorstwa spółki cywilnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ?jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie aportu przedsiębiorstwa spółki cywilnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (osoba fizyczna) wraz z wspólnikiem (osoba fizyczna) prowadzą działalność gospodarczą w ramach istniejącej spółki cywilnej (dalej jako: Spółka Cywilna). Działalność Spółki Cywilnej obejmuje w szczególności projektowanie odzieży oraz handel odzieżą na zamówienie. Spółka nawiązuje kontakty i zawiera kontrakty na sprzedaż odzieży. Wspólnicy Spółki Cywilnej utworzyli nowy podmiot - Sp. z o.o., który docelowo ma przejąć działalność prowadzoną do tej pory przez Spółkę Cywilną.

Wspólnicy Spółki Cywilnej planują wnieść do Sp. z o.o. wkład niepieniężny (aport) w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego prowadzonego przez Spółkę Cywilną (obejmującego m.in. prawa do znaku towarowego).

Niektóre środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (w tym m.in. znak towarowy Spółki Cywilnej) nie zostały dotychczas ujawnione w Spółce Cywilnej. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż znak towarowy Spółki Cywilnej jest jej własnością (Spółka jest w trakcie procedury rejestracji znaku na Spółkę Cywilną).

Wartość poszczególnych składników majątku wnoszonych przez Spółkę Cywilną aportem w formie przedsiębiorstwa Spółki Cywilnej określona zostanie w umowie Sp. z o.o., na podstawie odpowiedniej wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego. W związku z aportem przedsiębiorstwa Spółki Cywinej do Spółki z o.o. powstanie tzw. dodatnia wartość firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 i ust. 10 pkt 1) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. w Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wniesienie przez Spółkę Cywilną przedsiębiorstwa Spółki Cywilnej jako wkładu niepieniężnego do Sp. z o.o. spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonania tej czynności...
  2. W przypadku prezentowania opinii odmiennej Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wskazanie właściwego rozwiązana, jak i podstawy prawnej znajdującej zastosowanie w przedmiotowej kwestii...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 5 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (?) łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału.?

Z uwagi na fakt, iż spółki cywilne są podmiotami, nie posiadającymi osobowości prawnej, z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy spółki osobowej (przychody koszty rozliczane są proporcjonalnie do udziału każdego ze wspólników). W związku z powyższym dla celów określenia implikacji podatkowych transakcji aportu przedsiębiorstwa przez wspólników Spółki Cywilnej na gruncie podatku dochodowego zastosowanie znajdą przepisy podatku dochodowego właściwe dla poszczególnych wspólników Spółki Cywilnej.

Biorąc pod uwagę, iż w omawianym przypadku wspólnikami Spółki Cywilnej są osoby fizyczne zastosowanie w zakresie określenia konsekwencji transakcji aportu znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że wniesienie przez wspólników Spółki Cywilnej przedsiębiorstwa w formie aportu do Sp. z o.o. nie spowoduje powstania po stronie wspólników Spółki Cywilnej obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni - objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Spółkę Cywilną wkładu niepieniężnego do Sp. z o.o. w postaci przedsiębiorstwa Spółki Cywilnej nie powoduje po jego stronie powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji podatkowych wydanych przez różne organy podatkowe, z których jako przykładowe Wnioskodawca wymienia:

  • interpretację indywidualną z dnia 9 grudnia 2009 r.

    wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr lPPB1/415-823/09-2/AM), w której organ podatkowy podzielił następujące stanowisko podatnika: ?Na gruncie przepisów podatkowych, objęcie udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny powoduje powstanie przychodu podatkowego w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów (akcji). Wynika to z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Dotyczy to jednak sytuacji, w której objęcie udziałów (akcji) nastąpi w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. (?) Wniesienie przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie stanowi także zdarzenia objętego dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT, stanowiącego, że przychodem z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą środków trwałych, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wobec powyższego wniesienie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa osoby fizycznej (wkładu niepieniężnego) w związku z przystąpieniem przez Niego do tej spółki, stanowi podwyższenie majątku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i nie powoduje powstania przychodu, gdyż jego wniesienie nie wiąże się z odpłatnym zbyciem ? wkładu niepieniężnego. W wypadku wniesienia przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie można mówić też o przychodzie rozumianym jako kwoty należne podatnikowi. Przepis art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w żadnym miejscu nie obejmuje wniesionego wkładu jako przychodu do opodatkowania, dlatego też czynność ta nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy, ani po stronie pozostałych wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.?
  • interpretację indywidualną z dnia 13 listopada 2009 r. wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB1/415-922/09-2/IM) ?Wniesienie aportem do spółki kapitałowej przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest źródłem przychodów. Nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.?
  • interpretację indywidualną z dnia 30 stycznia 2009 r. wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr lLPB1/415-857/08-9/IM), w której organ podatkowy stwierdził, iż ?Wniesienie aportem do spółki kapitałowej przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest źródłem przychodów. Nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.?
  • interpretację indywidualną z dnia 17 listopada 2008 r. wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPB1/415-975/08-2/AM), w której organ podatkowy podzielił następujące stanowisko podatnika: ?Wniesienie aportem do spółki kapitałowej przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest źródłem przychodów. Nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?.


W związku powyższym, Wnioskodawca uważa, że wniesienie przez wspólników Spółki Cywilnej przedsiębiorstwa Spółki Cywilnej w formie aportu do Sp. z o.o. nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z tym, iż stanowisko tutejszego organu w stosunku do opinii Wnioskodawcy jest tożsame odpowiedź na pytanie drugie stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto tut. organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do pozostałych wspólników spółki komandytowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-922/09-2/IM, interpretacja indywidualna

IPPB1/415-975/08-2/AM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika