Czy na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dopuszczalne (...)

Czy na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dopuszczalne jest zwolnienie od podatku dochodowego kwoty stażu, wypłacanej Stażystom przez Wnioskodawcę (Organizatora Stażu)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 4 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 5 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 23 maja 2012 r. znak ILPB1/415-475/12-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 maja 2012 r., a w dniu 5 czerwca 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 1 czerwca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki oraz umowy o dofinansowanie projektu, zawartej w dniu 22 września 2011 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Województwem - Instytucją Pośredniczącą, Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie projektu, realizowanego w ramach Poddzialania 8.2.1. Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw, Działania 8.2. Transfer Wiedzy.

Projekt jest finansowany w 85 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15 % z budżetu państwa (postanowienie par. 2 umowy o dofinansowanie projektu). Wnioskodawca, będący zarazem Organizatorem Stażu, ma obowiązek wypłacać Stażyście kwotę stażu, finansowaną przy udziale środków europejskich. Kwota stażu jest wypłacana w przypadku, w którym Stażysta realizuje zobowiązania wynikające z umowy stażowej oraz z indywidualnego planu stażu (postanowienie par. 7 ust. 1 umowy stażowej).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż stażyści są uczestnikami projektu i jednocześnie ostatecznymi odbiorcami pomocy udzielanej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dopuszczalne jest zwolnienie od podatku dochodowego kwoty stażu, wypłacanej Stażystom przez Wnioskodawcę (Organizatora Stażu)?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym znajduje zastosowanie zwolnienie przedmiotowe przewidziane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym: ?Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146)?.

Projekt jest finansowany ze środków europejskich w 85 %, został więc spełniony ustawowy warunek, aby program był finansowany przy udziale środków europejskich. Kwota stażu stanowi pomoc przyznaną Stażyście, spełnia funkcję stypendium stażowego.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż kwota stażu stanowi pomoc udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, przyznawaną Stażyście, będącemu uczestnikiem projektu.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, kwota stażu wypłacana Stażystom w ramach projektu, realizowanego w ramach Poddziałania 8.2.1. Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw, Działania 8.2. Transfer Wiedzy, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają następujące dokumenty, załączone do niniejszego wniosku:

  • pismo Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 09.04.2010 r.;
  • interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 13 marca 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z wniosku oraz uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca ? na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki oraz umowy o dofinansowanie projektu, zawartej w dniu 22 września 2011 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Województwem - Instytucją Pośredniczącą, otrzymał dofinansowanie projektu, realizowanego w ramach Poddzialania 8.2.1. Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw, Działania 8.2. Transfer Wiedzy. Projekt ten jest finansowany w 85 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15 % z budżetu państwa. Wnioskodawca jest Organizatorem Stażu i jest zobligowany wypłacać stażystom - uczestnikom projektu i jednocześnie ostatecznym odbiorcom pomocy udzielanej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich ? kwotę stażu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności), który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie ?z udziałem środków europejskich? należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż kwoty stażu, wypłacane Stażystom przez Wnioskodawcę (Organizatora Stażu), jako pomoc udzielona w ramach projektu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku oraz uzupełnienia wniosku Zainteresowany dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego, tut. organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika