Czy wypłacane stypendia osobom bezrobotnym oraz wynagrodzenia wypłacane doradcom zawodowym i pośrednikom (...)

Czy wypłacane stypendia osobom bezrobotnym oraz wynagrodzenia wypłacane doradcom zawodowym i pośrednikom pracy (pracownicy Wnioskodawcy) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 9 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego:

  • stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym w 2008 i 2009 roku? jest nieprawidłowe,
  • stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym w 2010 roku ? jest prawidłowe,
  • wynagrodzeń wypłacanych doradcom zawodowym i pośrednikom pracy w 2010 roku ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 lipca 2010 r. znak ILPB1/415-521/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 lipca 2010 r., a w dniu 9 lipca 2010 r. wniosek uzupełniono.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd realizuje projekty unijne w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekty są finansowane z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240). Płatności w zakresie środków europejskich przekazuje Bank (?).


Obecnie Wnioskodawca realizuje następujące projekty unijne:

  1. projekt ?Perspektywa? Poddziałanie 6.1.3 oraz projekt ?Mobilni zawodowo? Poddziałanie 7.2.1 - są to projekty, w ramach których pomoc otrzymują osoby bezrobotne, gdyż wypłacane są stypendia stażowe i szkoleniowe,
  2. projekt ?Kwalifikacje drogą do sukcesu? Poddziałanie 6.1.2, w ramach którego wypłacane są wynagrodzenia ze stosunku pracy doradcom zawodowym i pośrednikom pracy (pracownicy Jednostki).


Projekt ?Kwalifikacje drogą do sukcesu? Poddziałanie 6.1.2 POKL służy wzmocnieniu i rozwojowi publicznych służb zatrudnienia w regionie, w tym poprzez dofinansowanie zatrudnienia doradców zawodowych i pośredników pracy. Grupą docelową w tym projekcie są powiatowe urzędy pracy, dlatego wsparcie finansowe jest kierowane do powiatowych urzędów pracy, a pośrednicy pracy i doradcy zawodowi otrzymują w ramach projektu wynagrodzenia ze stosunku pracy.


Pozostałe dwa projekty Poddziałanie 6.1.3 i 7.2.1 kierowane są do grupy docelowej, którą są osoby bezrobotne. W tych projektach osoby bezrobotne są uczestnikami projektu.


W uzupełnieniu wniosku podano, iż w ramach projektu ?Perspektywa? 6.1.3 PO KL środki zostały wypłacone uczestnikom projektu w okresie od 1 kwietnia 2008 r. i są wypłacane nadal.

W ramach projektu ?Mobilni zawodowo? 7.2.1 PO KL środki zostały wypłacone uczestnikom projektu w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 maja 2010 r.

W ramach projektu ?Kwalifikacje drogą do sukcesu? 6.1.2 PO KL środki zostały wypłacone pracownikom w okresie od 1 października 2009 r. i są wypłacane nadal.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wypłacane stypendia osobom bezrobotnym oraz wynagrodzenia wypłacane doradcom zawodowym i pośrednikom pracy (pracownicy Wnioskodawcy) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane stypendia w ramach projektu 6.1.3 oraz 7.2.1 POKL są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż w ramach tych projektów uczestnikami są osoby bezrobotne, które otrzymują pomoc finansową w postaci wypłaty stypendiów. Natomiast wypłacane wynagrodzenia ze stosunku pracy doradcom zawodowym i pośrednikom pracy zatrudnionym w ramach projektu należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W projekcie 6.1.2 POKL grupą docelową są powiatowe urzędy pracy, a pośrednicy pracy i doradcy zawodowi otrzymują wynagrodzenie ze stosunku pracy, a nie pomoc finansową udzielaną w ramach projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia przedmiotowego uznaje się w części dotyczącej:

  • stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym w 2008 i 2009 roku ? za nieprawidłowe,
  • stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym w 2010 roku ? za prawidłowe,
  • wynagrodzeń wypłacanych doradcom zawodowym i pośrednikom pracy w 2010 roku ? za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Są to projekty systemowe realizowane w ramach Poddziałania 6.1.3. i 7.2.1., a beneficjentami tych programów są osoby bezrobotne zarejestrowane w urzędzie pracy.


Grupy docelowe (osoby, instytucje, grupy społeczne bezpośrednio korzystające z pomocy) stanowią osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotne, w tym w szczególności osoby znajdujące się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Odnośnie środków przyznawanych osobom bezrobotnym w 2008 i 2009 roku tut. organ zwraca uwagę, iż dotacje przyznane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, podlegają zapisom ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do końca 2009 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.

Ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) dodano do ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych art. 106 ust. 2 pkt 3a, według którego ?dotacjami? są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane ?dotacjami rozwojowymi?.

Dotacje rozwojowe, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 202 ust. 2 pkt 2), mogą być udzielane jednostkom sektora finansów publicznych, oraz innym podmiotom będącym beneficjentami tych środków, a także podmiotom, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym oraz Instytucjom Pośredniczącym II stopnia ? tj. Instytucjom Wdrażającym).

Należy zauważyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 ? 2013, jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie cytowanego artykułu z powyższego zwolnienia korzystają dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy środki z Europejskiego Funduszu Społecznego nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, ponieważ nie spełniają przesłanek ww. przepisu, a przyznane środki w postaci stypendiów stażowych i szkoleniowych nie wypełniają definicji dotacji.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 211, poz. 1632) zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od środków pieniężnych otrzymanych przez uczestników projektu jako pomoc udzieloną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL):

  1. Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy;
  2. Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. Poddziałanie 9.1.3 Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych;
  4. Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie, stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).


Na podstawie § 2 ww. rozporządzenia zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.


Zatem środki przyznane osobom bezrobotnym w ramach poddziałalnia 6.1.3 jako nie wymienione w ww. rozporządzeniu nie korzystają ze wspomnianego zaniechania.

Nie będzie miało również zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, ze zm.). Otrzymane bowiem przez osoby bezrobotne środki w postaci stypendiów stażowych i szkoleniowych nie są przeznaczone na podjęcie działalności.

Natomiast odnośnie środków otrzymanych przez osoby bezrobotne od 1 stycznia 2010 r. tut. organ wskazuje, iż dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).


Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit.

    a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
    środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej 'Sekcja Gwarancji',
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku świadczeń otrzymywanych w ramach poddziałania 6.1.3 od 2008 roku do 1 stycznia 2010 r., nie ma zastosowanie żadne ze zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 ww. ustawy. W tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do środków otrzymywanych w 2010 roku przez osoby bezrobotne (uczestników projektu Poddziałanie 6.1.3 oraz 7.2.1. jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. m.in. z Europejskiego Funduszu Społecznego, korzystają one ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Wnioskodawca realizuje również projekt projekt ?Kwalifikacje drogą do sukcesu? Poddziałanie 6.1.2, w ramach którego wypłacane są wynagrodzenia ze stosunku pracy doradcom zawodowym i pośrednikom pracy (pracownicy Jednostki).

Grupą docelową w tym projekcie są powiatowe urzędy pracy, dlatego wsparcie finansowe jest kierowane do powiatowych urzędów pracy, a pośrednicy pracy i doradcy zawodowi otrzymują w ramach projektu wynagrodzenia ze stosunku pracy. Środki te są wypłacane od 1 października 2009 r. do chwili obecnej.

Jak wcześniej wspomniano, zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) zarządzono zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od środków pieniężnych otrzymanych przez uczestników projektu jako pomoc udzieloną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) w poddziałaniach 6.1.1., 7.2.1, 9.1.3, 8.1.2.

Jak wynika ze stanu faktycznego, pośrednicy pracy i doradcy zawodowi otrzymują w ramach projektu wynagrodzenia ze stosunku pracy. W związku z powyższym wynagrodzenia uzyskiwane przez pracowników, tj. osoby nie będące uczestnikami w rozumieniu powyższego rozporządzenia, co prawda są wypłacane w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 6.1.2, jednakże nie stanowią pomocy udzielonej uczestnikom programu o której mowa w cytowanym powyżej rozporządzeni i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku informacje oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż dochody uzyskane przez osoby obsługujące projekt, nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika