Czy Wnioskodawca będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powinien pobierać od wynagrodzeń (...)

Czy Wnioskodawca będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powinien pobierać od wynagrodzeń jednostkowych wypłacanych na podstawie poszczególnych postanowień, których jednostkowa wartość lub suma w dacie ich wypłaty dla jednego biegłego, adwokata, ławnika nie przekroczy 200 zł podatek ryczałtowy w wysokości 18%, bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast w przypadku gdy suma ? łączna wartość wynagrodzenia dla jednego biegłego, adwokata lub ławnika ? w danym miesiącu przekroczy kwotę 200 zł należy naliczyć podatek według skali podatkowej z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sądu Rejonowego, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 16 lipca 2009 r., znak ILPB1/415-565/09-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 lipca 2009 r., a w dniu 28 lipca 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 24 lipca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sąd jest płatnikiem wynagrodzeń oraz należnego z tego tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych dla biegłych sądowych, którym Sąd zlecił sporządzenie opinii w postępowaniu sądowym; adwokatów za obronę z urzędu; ławników, którzy są wyznaczeni przez Sąd do składu orzekającego w postępowaniu sądowym.

Wynagrodzenie biegłych nie jest określone w stałej wysokości, jest ono zmienne, nie ma formy umowy określającej wysokość wypłaty, przyznawane jest przez Sąd na podstawie przedłożonych rachunków/faktur. Biegli wykonują czynności każdorazowo na zlecenie Sądu. Prawomocne postanowienie Sądu powinno być zrealizowane niezwłocznie.

Należności biegłych (tłumaczy) w postępowaniu karnym określa Dekret z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym. Z kolei w sprawach cywilnych należności biegłych reguluje art. 89-93 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych z dnia 28 lipca 2005 r. (Dz. U. 167, poz. 1398 ze zm.).

Jeden biegły sądowy w ciągu miesiąca może uzyskać wynagrodzenie za sporządzenie jednej lub więcej opinii, w różnych sprawach, w różnych dniach miesiąca, a ich łączna wartość w miesiącu może być równa, niższa lub wyższa niż 200 zł. W konsekwencji oznacza to, że jedna osoba może w ciągu miesiąca wystawić kilka rachunków za sporządzenie zleconych opinii, których wartość jednostkowa nie przekroczy 200 zł, natomiast suma wynagrodzeń z tego tytułu w danym miesiącu przekroczy tę kwotę. Przy wypłacie wynagrodzenia wynikającego z każdego postanowienia, Sąd jako płatnik podatku, zobowiązany jest pobrać należny podatek dochodowy od osób fizycznych.

Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku ławników, którym w praktyce przyznawana jest rekompensata po zakończeniu każdego posiedzenia Sądu, do którego składu zostali wyznaczeni. W ciągu jednego miesiąca, jedna osoba może być wyznaczona w różnych dniach, do kilku posiedzeń Sądu. Rekompensatę wypłaca się na podstawie zarządzenia wydanego przez Sąd, bez żadnego rachunku czy umowy.

Jednostkowa rekompensata ławnika wynika z art. 172 § 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) w zw. z ustawą z dnia 20 marca 2009 r. o zmianie ustawy ? Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 459). Obecnie rekompensata ta wynosi 56,08 zł. Na podstawie jednostkowych zarządzeń Sądu o wypłacie rekompensat, księgowość Sądu, na ich podstawie, sporządza na koniec miesiąca, którego rekompensaty dotyczą, zbiorczą listę płac. Suma miesięcznych rekompensat jednego ławnika, w zależności od ilości posiedzeń w danym miesiącu, może przekroczyć w jednym miesiącu kwotę 200 zł. Przy wypłacie wynagrodzenia przez Sąd, jako płatnik, zobowiązany jest pobrać od podatnika należny podatek dochodowy od osób fizycznych.

Z kolei wynagrodzenie adwokatów za obronę z urzędu reguluje art. 618 § 1 pkt 11 Kpk oraz § 14-17 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (Dz. U. z 2002 r. Nr 163, poz. 1348 ze zm.). Do konkretnych spraw, na podstawie przedłożonych przez adwokatów faktur za pomoc prawną, Sąd przyznaje wynagrodzenia. Wysokość wynagrodzenia nie jest stała i uzależniona jest od wielu czynników. Adwokaci podejmują pomoc prawną na zlecenie Sądu, nie jest więc zawarta umowa określająca wysokość wypłaty. W konsekwencji oznacza to, że adwokat może w danym miesiącu wystawić kilka faktur w różnych sprawach za obronę z urzędu, których wartość jednostkowa przekroczy, bądź nie kwotę 200 zł. Z kolei suma wypłat w danym miesiącu dla jednego adwokata, wynikająca z różnych postanowień Sądu, jest niższa lub wyższa od 200 zł. Przy wypłacie wynagrodzenia wynikającego z każdego postanowienia, Sąd jako płatnik podatku, zobowiązany jest pobierać należny podatek dochodowy od osób fizycznych.

W zaistniałej sytuacji istotnie jest to, że w praktyce rzadko się zdarza i w przyszłości może się rzadko zdarzyć, żeby wynagrodzenie biegłego, ławnika, adwokata z jednego rachunku lub np. z dwóch było równe kwocie 200 zł. Najczęściej występują takie sytuacje, że kolejny rachunek, łącznie z poprzednim będzie przekraczał kwotę 200 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powinien pobierać od wynagrodzeń jednostkowych wypłacanych na podstawie poszczególnych postanowień, których jednostkowa wartość lub suma w dacie ich wypłaty dla jednego biegłego, adwokata, ławnika nie przekroczy 200 zł, podatek ryczałtowy w wysokości 18%, bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów...
Natomiast w przypadku gdy suma ? łączna wartość wynagrodzenia dla jednego biegłego, adwokata lub ławnika ? w danym miesiącu przekroczy kwotę 200 zł należy naliczyć podatek według skali podatkowej z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłat realizowanych dla poszczególnych biegłych, ławników, adwokatów, jeśli łączna wartość przychodu w dacie wypłaty nie przekroczy 200 zł, należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%, natomiast w sytuacji, gdy suma wypłat dla jednej osoby ? biegłego, ławnika, adwokata ? przekroczy 200 zł w danym miesiącu, należy obliczyć podatek według skali podatkowej i zastosować koszty uzyskania przychodu. Wynagrodzenia, których wartość dla jednej osoby przekracza wartość 200 zł, mogą być zrealizowane w dniu wpływu do księgowości Sądu. Wówczas należy pobrać podatek wg skali podatkowej z zastosowaniem kosztów uzyskania przychodu. Z kolei w przypadku, gdy Sąd postanowił przyznać danej osobie wynagrodzenie w kwocie niższej niż 200 zł, księgowość Sądu jest zobowiązana do wstrzymania wypłaty ? biegłemu, ławnikowi, adwokatowi ? do końca miesiąca, celem stwierdzenia czy w danym miesiącu kwota wynagrodzenia do realizacji zmieni się, jeśli nie, należy pobrać podatek w wysokości 18% bez stosowania kosztów uzyskania przychodu.

Takie stanowisko wynika z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wskazuje, że zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się w sytuacji, kiedy: ??suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z osobą nie będącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł??. Wyrażenie ?w umowie lub umowach? należy rozumieć szeroko, a nie wyłącznie jako stosunek prawny mający charakter umowy cywilno-prawnej, dlatego też przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do każdego rodzaju przychodów kwalifikowanych do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c tej ustawy lub od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Do tej kategorii przychodów stosownie do treści art. 13 pkt 5 ww. ustawy należy zakwalifikować przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, w tym przychody ławników sądowych.

Stosownie do art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 lub 6 ww. ustawy powoduje, iż na sądach, prokuraturach, czy też organach władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki.

Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy).

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 5 i 6 w art. 13 ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem.

Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy, co do których kwota należności jest określona. Bez znaczenia dla takiej kwalifikacji jest fakt, iż ławników, biegłych i adwokatów nie łączą z Sądem stosunki cywilno-prawne. Kwota należności może wynikać również z powołania czy uchwały.

Jeżeli zatem osoby wymienione w art. 13 pkt 5 i 6 ww. ustawy powoływane są do wykonywania określonych czynności na rzecz Sądu lecz z odrębnego aktu prawnego (powołania, uchwały) nie wynika jaka kwota należności przysługuje im miesięcznie bądź kiedy zsumowane należności przekroczą 200 zł, powołany powyżej przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy nie będzie miał zastosowania. Płatnik powinien wówczas pobierać zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Sąd będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powinien pobrać od wynagrodzeń wypłacanych na podstawie poszczególnych postanowień dla biegłego, adwokata i ławnika podatek według skali podatkowej z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika