Czy składka członkowska na rzecz samorządu aptekarskiego - Izby Aptekarskiej - jest kosztem uzyskania (...)

Czy składka członkowska na rzecz samorządu aptekarskiego - Izby Aptekarskiej - jest kosztem uzyskania przychodu właściciela apteki, który jest jednocześnie farmaceutą i kierownikiem tej apteki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu do Biura KIP w Toruniu: 25 lutego 2013 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 13 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. Pani złożyła do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Pismem z dnia 9 maja 2013 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy ? działając na podstawie art. 15 § 1 i art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) w związku z § 3 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? przekazał wniosek Pani zgodnie z właściwością do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Przedmiotowy wniosek wraz z pismem wpłynął do Biura KIP w Lesznie w dniu 13 maja 2013 r.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych) został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił ?w drodze ww. rozporządzenia ? dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest ? w związku z § 6 ww. rozporządzenia ? Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych - aptekę. Zgodnie z ustawą o izbach aptekarskich z dnia 19.04.1991 r. (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 856) jako farmaceuta, który jest jednocześnie kierownikiem apteki i jej właścicielem, Wnioskodawczyni ma obowiązek systematycznego opłacania składki członkowskiej z tytułu obligatoryjnej przynależności do Izby Aptekarskiej. Dlatego też zasadnym jest ujmowanie w kosztach stanowiących koszty uzyskania przychodu, opłacanej składki na rzecz Izby Aptekarskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy składka członkowska na rzecz samorządu aptekarskiego - Izby Aptekarskiej - jest kosztem uzyskania przychodu właściciela apteki, który jest jednocześnie farmaceutą i kierownikiem tej apteki?

Zdaniem Wnioskodawczyni, uwzględniając przepisy regulujące zawód aptekarza, szczegółowo omówione w ustawie o izbach aptekarskich (Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 856) określono jakie powinna spełniać warunki osoba wykonująca zawód farmaceuty, jak i wskazano właściwy organ, który stwierdza prawo wykonywania zawodu farmaceuty oraz wpisuje na listę członków Okręgowej Izby Aptekarskiej wszystkie osoby wykonujące zawód farmaceuty na terenie danej izby oraz, że w związku z tą czynnością powstaje automatycznie obowiązek opłacania składki na rzecz samorządu - Izby Aptekarskiej, która w przypadku jej nie opłacenia, podlega ściganiu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Reasumując, wpłata składki wynika wprost z obowiązkowej przynależności do tej organizacji i jest warunkiem koniecznym przy prowadzeniu tego rodzaju działalności, tj. prowadzenia apteki przez farmaceutę, który jest jednocześnie jej kierownikiem i właścicielem, prowadzącym samodzielną działalność gospodarczą w tym zakresie. Wydatek ten, nie jest też wymieniony w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., stanowiącym katalog kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawczyni uważa zatem, że składka członkowska na rzecz Izby Aptekarskiej w opisanej wyżej sytuacji, stanowi koszt uzyskania przychodu, jako składka obligatoryjna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W konsekwencji, aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

W świetle przepisu art. 23 ust. 1 pkt 30 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem:

  1. wpłat podatników prowadzących działalność gospodarczą w dziedzinie turystyki, wypoczynku, sportu i rekreacji na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej,
  2. składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw - do wysokości łącznie nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 0,15 % kwoty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne; jeżeli przedsiębiorca nie wypłacał tych wynagrodzeń, kwota składek zaliczana do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej kwocie 114 zł.

Powołany powyżej przepis wskazuje, iż co do zasady składki członkowskie płacone na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Z powyższego przepisu wynika równocześnie, że intencją ustawodawcy nie było uniemożliwienie zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność jest obowiązkowa.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi samodzielnie aptekę. Zgodnie z ustawą o izbach aptekarskich z dnia 19 kwietnia 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 856 ze zm.) jako farmaceuta, który jest jednocześnie kierownikiem apteki i jej właścicielem, Wnioskodawczyni ma obowiązek systematycznego opłacania składki członkowskiej z tytułu obligatoryjnej przynależności do Izby Aptekarskiej.

W art. 2b ust. 1 ustawy o izbach aptekarskich wymieniono warunki, jakie należy spełnić by uzyskać tytuł farmaceuty. Natomiast z art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż prawo wykonywania zawodu farmaceuty w odniesieniu do obywatela polskiego oraz cudzoziemca przyznaje okręgowa rada aptekarska właściwa ze względu na zamierzone miejsce wykonywania zawodu farmaceuty, a w odniesieniu do obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej - Naczelna Rada Aptekarska, w przypadku gdy osoba ta:

  1. posiada kwalifikacje określone w art. 2b;
  2. posiada stan zdrowia pozwalający na wykonywanie zawodu farmaceuty, potwierdzony orzeczeniem lekarskim;
  3. posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
  4. wykazuje nienaganną postawę etyczną i swym dotychczasowym zachowaniem daje rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu farmaceuty, w szczególności nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu;
  5. posiada znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania zawodu farmaceuty - w przypadku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz cudzoziemca;
  6. korzysta z pełni praw publicznych.

Natomiast prawa i obowiązki członków izby aptekarskiej określone zostały m.in. w art. 15 ust. 2 tej ustawy, w myśl którego wpisowi na listę członków okręgowej izby aptekarskiej podlegają wszystkie osoby wykonujące zawód farmaceuty na terenie danej izby.

Jednocześnie, w związku z dokonaniem powyższej czynności, tj. wpisania na listę członków okręgowej izby aptekarskiej, powstaje obowiązek opłacania składki na rzecz samorządu aptekarskiego, której nieopłacanie podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zgodnie z art. 66 ustawy o izbach aptekarskich.

W konsekwencji powyższych przepisów, wpłacona przez podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych składka na rzecz samorządu aptekarskiego stanowi, w rozumieniu treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów z tego źródła z uwagi na fakt, iż wpłata własna podmiotu wynika wprost z obowiązkowej przynależności do tej organizacji i jest warunkiem koniecznym prowadzenia danego rodzaju działalności. Jednocześnie składka ta nie podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie powołanego art. 23 ust. 1 pkt 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, iż opłacana składka członkowska na rzecz samorządu aptekarskiego ? Izby Aptekarskiej ? jest kosztem uzyskania przychodu prowadzonej w formie apteki pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika