Czy otrzymując z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej PIT-8C Wnioskodawczyni musi odprowadzić podatek (...)

Czy otrzymując z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej PIT-8C Wnioskodawczyni musi odprowadzić podatek od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 11 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej otrzymała PIT-8C o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w roku 2010.

Zainteresowana w 2008 roku po śmierci męża zwróciła się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej o wsparcie w postaci zasiłku rodzinnego i zasiłku dla matki samotnie wychowującej.

Po złożeniu odpowiednich dokumentów Wnioskodawczyni zasiłek otrzymała. W 2010 roku w lutym Zainteresowana złożyła wniosek o przyznanie zasiłku rodzinnego wraz z dodatkiem z tytułu samotnego wychowywania dziecka. Jednak odmówiono Jej świadczeń bo przekroczyła dochód.

W marcu Wnioskodawczyni otrzymała zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie nienależnie pobranych zasiłków w latach 2008/2009. W czerwcu Zainteresowana dostała decyzję o zwrocie nienależnie pobranych zasiłków wraz z odsetkami.

Ponadto Wnioskodawczyni informuje, że Jej sytuacja życiowa i finansowa nie pozwala na spłatę tych świadczeń wraz z odsetkami.

Zainteresowana wskazuje, że wraz z mężem wynajmowała mieszkanie, nie posiada własnego mieszkania do dziś. Utrzymuje się z tego co zarobi. Córka nie ma przyznanej renty po ojcu, bo nie miał on udokumentowanej żadnej pracy.

Córka wymaga stałego leczenia i częstych wizyt u okulisty z powodu pogarszającego się wzroku, co wiąże się z częstą zmianą okularów. Uczęszcza do I klasy podstawowej, co również wiąże się z kosztami.

Wnioskodawczyni podaje, że nie może liczyć na wsparcie rodziny, ponieważ ich sytuacja finansowa jest również ciężka, a rodzina męża odwróciła się od Niej zaraz po śmierci męża i nie utrzymuje z Nią kontaktów.

Zainteresowana nie może podjąć dodatkowego etatu pracy, bo musi pogodzić pracę z opieką nad dzieckiem, a nie stać Jej na opłacenie opiekunki.

W sierpniu 2010 roku decyzją MOPS postanowiono umorzyć w całości nienależnie pobrane świadczenia wraz z odsetkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymując z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej PIT-8C Wnioskodawczyni musi odprowadzić podatek od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie musi Ona odprowadzać podatku od osób fizycznych.

Ponadto Zainteresowana wskazuje, iż szukając rozwiązania tej trudnej sytuacji i z tego względu, że nie jest Ona w stanie finansowo odprowadzić podatku od umorzonej kwoty znalazła uzasadnienie projektu ustawy, przygotowanej przez Departament Podatków Dochodowych, w którym wskazano, iż: ?zmiana brzmienia pkt 8 art. 21 ust. 1 ma służyć temu, aby w przypadku nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych , po stronie podatnika nie występował przychód podlegający opodatkowaniu. W związku z umorzeniami przedmiotowych świadczeń, osoby te uzyskują zatem przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 i pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (?).?

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne ? to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są ?inne źródła?.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie ?w szczególności?, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni po śmierci męża w 2008 roku złożyła do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wniosek o zasiłek rodzinny i zasiłek dla matki samotnie wychowującej. Po złożeniu odpowiednich dokumentów Wnioskodawczyni zasiłek otrzymała. W lutym 2010 roku Zainteresowana złożyła wniosek o przyznanie zasiłku rodzinnego wraz z dodatkiem z tytułu samotnego wychowywania dziecka. Jednak w marcu 2010 roku odmówiono Zainteresowanej wypłaty świadczeń i otrzymała Ona zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie nienależnie pobranych zasiłków za lata 2008/2009 wraz z odsetkami. Wnioskodawczyni podaje, iż znajduje się w trudnej sytuacji i finansowej i ma na utrzymaniu chorą córkę.

W sierpniu 2010 roku decyzją MOPS umorzono w całości nienależnie pobrane świadczenia wraz z odsetkami.

W świetle powyższego, do przychodów z innych źródeł zakwalifikować należy kwotę umorzonego nienależnie pobranego zasiłku rodzinnego i zasiłku dla matki samotnie wychowującej wraz z należnymi odsetkami. Jednak przychód ten zwolniony jest z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.) organ właściwy, który wydał decyzję w sprawie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, może umorzyć kwotę nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, łącznie z odsetkami w całości lub części, odroczyć termin płatności albo rozłożyć na raty, jeżeli zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności dotyczące sytuacji rodziny.

Przy czym z art. 2 pkt 1 tej ustawy wynika, iż świadczeniami rodzinnymi są: zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego.

Natomiast zgodnie z art. 8 pkt 3a ustawy o świadczeniach rodzinnych do zasiłku rodzinnego przysługują dodatki z tytułu samotnego wychowywania dziecka.

Uregulowanie w przepisach o świadczeniach rodzinnych kwestii dotyczącej umorzenia nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych świadczy o tym, iż umorzenie takie jest również rodzajem świadczenia rodzinnego i jako takie korzysta ze zwolnienia od podatku w myśl cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. weszła w życie zmiana brzmienia pkt 8 art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów od dnia 1 stycznia 2009 r. Zmiana polega na zastąpieniu zwrotu ??wypłacone na podstawie odrębnych przepisów? zwrotem: ??otrzymane na podstawie odrębnych przepisów?. W uzasadnieniu projektu ustawy, przygotowanym przez Departament Podatków Dochodowych, wskazano, iż: ?zmiana brzmienia pkt 8 art. 21 ust. 1 ma służyć temu, aby w przypadku nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, po stronie podatnika nie występował przychód podlegający opodatkowaniu.? Powyższa zmiana została wprowadzona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a) tiret szóste ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316). Zatem należy stwierdzić, że udzielone na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, a także o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, świadczenia, choć umorzone podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w związku z umorzeniem ww. świadczeń, Wnioskodawczyni uzyskała przychód z innych źródeł zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, Zainteresowana otrzymując z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej PIT-8C nie musi odprowadzać podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika