Obowiązki płatnika w związku z przejęciem pracowników w trybie art. 231

Obowiązki płatnika w związku z przejęciem pracowników w trybie art. 231

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przejęciem pracowników ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przejęciem pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 maja 2012 r. nastąpiło przejęcie na mocy art. 23(1) K. p. zorganizowanej części zakładu pracy B S.A. składającej się z Obszaru podległego Dyrektorowi ds. Finansowania Konsumentów przez A Sp. z o.o. (dalej A).

W związku z powyższym od dnia 1 maja 2012 r. Spółka A stała się stroną istniejących stosunków pracy pracowników przejmowanej zorganizowanej części zakładu pracy B S.A. i zastąpiła dotychczasowego pracodawcę.

B S.A. wypłaca wynagrodzenia ze stosunku pracy do 10 dnia miesiąca, za miesiąc poprzedni. Według tej zasady, za pracę wykonaną w okresie od grudnia 2011 r. do marca 2012 r., Spółka B wypłaciła w okresie od stycznia 2012 r. do kwietnia 2012 r. wynagrodzenie przejętym przez Spółkę A pracownikom. W okresie od stycznia 2012 r. do kwietnia 2012 r. Spółka B obliczała i pobierała zaliczki na podatek dochodowy od pracowników, którzy z dniem 1 maja 2012 r. zostali przejęci przez A Sp. z o.o. Ww. zaliczki na podatek dochodowy Spółka B opłacała w ustawowym terminie na konto Urzędu Skarbowego. Wynagrodzenie za pracę wykonaną w miesiącu kwietniu 2012 r. zostało wypłacone przejętym przez Spółkę A pracownikom w miesiącu maju 2012 r. Powyższe wynagrodzenie wypłaciła Spółka A. Przy wypłacie wynagrodzenia Spółka A pobrała zaliczki na podatek dochodowy od przejętych pracowników, które opłaci w ustawowym terminie na konto Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Która ze Spółek (B S.A. czy A Sp. z o.o.) w deklaracji PIT-4R powinna uwzględnić przychody oraz pobrane zaliczki na podatek przejętych pracowników przez A za okres od stycznia 2012 r. do kwietnia 2012 r.?
  2. Która ze Spółek (B S.A. czy A Sp. z o.o.) jest zobowiązana do sporządzenia imiennych informacji PIT-11 dotyczących przejętych pracowników za rok podatkowy 2012?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, przejęcie z dniem 1 maja 2012 r. pracowników przez A w trybie art. 23 (1) K. p. spowodowało również przejęcie przez nowy zakład pracy obowiązków w zakresie sporządzania deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) za cały 2012 r., tj. także za okres, kiedy płatnikiem była Spółka . Wobec tego Spółka B nie ma obowiązku uwzględniania w informacji PIT-4R za 2012 rok pobranych zaliczek na podatek dochodowy od przejętych pracowników przez A Sp. z o.o.

Jednocześnie Spółki B oraz A zobowiązane są do umieszczenia w poz. 179 deklaracji PIT-4R za 2012 r. wyjaśnienia różnicy pomiędzy kwotą pobranego podatku a kwotą wpłaconego podatku.

Ponadto Spółka B zobowiązana jest do uwzględnienia w poz. 179 PIT-4R informacji z prośbą o przeksięgowanie kwoty pobranego podatku dochodowego od przejętych pracowników przez A Sp. z o.o. na konto Spółki A.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, z chwilą przejścia zorganizowanej części zakładu pracy na nowego pracodawcę, nowy zakład staje się automatycznie stroną dotychczas zawartych umów o pracę. Na nowego pracodawcę przechodzą obowiązki wynikające z prawa pracy i innych gałęzi prawa, również prawa podatkowego. W związku z tym, na pracodawcy, który przejmuje pracowników w trybie art. 23 (1) K. p., ciążą obowiązki wynikające z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka A jest zobowiązana do wypełnienia obowiązku sporządzenia imiennych informacji PIT-11 przejętych pracowników za rok podatkowy 2012. W informacjach PIT-11 składanych za 2012 rok A powinna przekazać podatnikowi oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych z całego roku podatkowego 2012 (zarówno z okresu zatrudnienia w B S.A. oraz A Sp. z o.o.). Wobec powyższego, Spółka B nie powinna sporządzać informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2012 r. dla pracowników przejętych przez A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W świetle art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z treści wniosku wynika, że z dniem 1 maja 2012 r. nastąpiło przejęcie, na podstawie art. 231 Kodeksu pracy zorganizowanej części zakładu pracy B S.A. przez Wnioskodawcę ?A Sp. z o.o.

Zgodnie z treścią art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. ? Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 38 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, winien przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R obejmującą dane za cały rok podatkowy oraz winien przekazać podatnikom oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmujące dane za cały rok podatkowy.


Reasumując, zaliczki na podatek dochodowy od dochodów pracowników przejętych przez Wnioskodawcę od spółki akcyjnej w trybie art. 231 Kodeksu pracy za okres sprzed przejęcia, tj. od stycznia 2012 r. do kwietnia 2012 r., powinny być ujęte w deklaracji PIT-4R sporządzonej przez Wnioskodawcę. Ponadto, dochody i pobrane zaliczki za rok podatkowy 2012 powinny być wykazane w informacji PIT-11 sporządzonej przez Wnioskodawcę ? przejmującego pracodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

W związku z tym tut. Organ informuje, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego przez Wnioskodawcę stanowiska odniósł się tylko do kwestii obowiązków płatnika w związku z przejęciem pracowników ciążących na Wnioskodawcy, tj. przejmującego pracodawcy. Tut. Organ nie ustosunkował się natomiast do ciążących na spółce przejmowanej obowiązków dotyczących sporządzenia deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11 i nie dokonał oceny prawidłowości stanowiska wyrażonego przez Wnioskodawcę w tej kwestii.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do spółki, której pracownicy zostali przejęci.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika