Czy kilomertówki podlegają opodatkowaniu? sygn: ILPB1/415-605/09-6/AMN

Czy kilomertówki podlegają opodatkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Koła Łowieckiego reprezentowanego przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.), uzupełnionym w dniach: 20 lipca i 3 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności wypłacanych pełniącemu funkcję łowczego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności wypłacanych pełniącemu funkcję łowczego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 23 lipca 2009 r. nr ILPB1/415-605/09-3/AMN Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 27 lipca 2009 r., wniosek uzupełniono w dniu 3 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Koło łowieckie, wypłaca pełniącemu funkcję łowczego tego koła, co miesiąc ?kilometrówki?, w ramach obowiązującego limitu i rozlicza od tego podatek według zasad umowy zlecenia.

?Kilometrówki? dla łowczego koła, są wypłacane na podstawie jednorazowej uchwały walnego zgromadzenia, przyznającej jemu na okres bezterminowy limit 300 km na każdy miesiąc kolejnych lat pełnionej przez niego funkcji łowczego. Wypłacane ?kilometrówki? są przeznaczone wyłącznie do realizacji zadań statutowych koła. Na powyższe czynności nie są z łowczym zawierane umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Podstawą comiesięcznych rozliczeń ?kilometrówek? jest składane przez łowczego oświadczenie o wykorzystaniu przyznanego limitu.

W kwestii opodatkowania ?kilometrówek? Wnioskodawca stosuje zasadę, że ponieważ łowczy nie rozlicza się szczegółowo z kołem z kosztów uzyskania przychodów, Wnioskodawca rozlicza je według zasad umowy zlecenia, z wyjątkiem, że nie stosuje przy wyliczaniu podstawy opodatkowania, kosztów uzysku. Oprócz zatem wątpliwości w zadanym pytaniu w wniosku ORD-IN, czy w ogóle ?kilometrówki? powinny być opodatkowane, powstaje druga wątpliwość, czy w przypadku właściwości rozliczania ich według zasad umowy zlecenia, powinny być stosowane koszty uzysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania należności wypłacanych pełniącemu funkcję łowczego.

Czy ?kilometrówki? podlegają opodatkowaniu w sposób wyżej przedstawiony...

Zdaniem Wnioskodawcy, ?kilometrówki? są uproszczeniem rozliczanych indywidualnie delegacji, które są wolne od opodatkowania, dlatego też opodatkowanie ?kilometrówek? może budzić wątpliwości. Wnioskodawca uważa, iż - zgodnie ze stosowaną zasadą - podatek oblicza się od wartości brutto, jak w umowie zlecenia, za wyjątkiem nie stosowania przy wyliczaniu podstawy opodatkowania kosztów uzysku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania należności wypłacanych pełniącemu funkcję łowczego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Powołany przepis ustawy odnosi się zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. Przy czy odrębnie określa warunki korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku tych dwóch grup podatników. W przypadku osób niebędących pracownikami mowa jest o świadczeniach otrzymywanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, o ile są spełnione przesłanki wymienione w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień ww. przepisu, przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.


Dla obu grup podatników, tj. dla pracowników i osób niebędących pracownikami omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.).

Według § 3 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. dotyczącego podróży służbowych na obszarze kraju z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:

  1. przejazdów;
  2. noclegów;
  3. dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
  4. innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.


Z brzmienia przepisów § 5 ust. 1 i ust. 3 powyższego rozporządzenia wynika, iż środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca. Na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w przepisach wydanych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088, ze zm.).

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że uchwałą walnego zgromadzenia przyznano łowczemu koła świadczenie w postaci ryczałtu kilometrowego jako rekompensatę wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadań statutowych koła łowieckiego. Wykorzystanie ryczałtu potwierdza łowczy poprzez złożenie stosownego oświadczenia.

Zatem wypłacane łowczemu koła świadczenia w postaci ryczałtu kilometrowego, przyznane uchwałą walnego zgromadzenia, którego wykorzystanie potwierdzone jest jedynie oświadczeniem łowczego, nie spełnia przesłanek do jego zwolnienia z opodatkowania, określonych w ww. art. 21 ust. 1 pkt 16 lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to zatem świadczenie podlegające opodatkowaniu.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z treścią art. 42a wyżej ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, świadczenie w postaci ryczałtu kilometrowego wypłacane pełniącemu funkcję łowczego koła łowieckiego nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowi ono dla łowczego koła przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, od którego Wnioskodawca nie powinien pobierać od ww. wypłat podatku dochodowego od osób fizycznych, a jedynie wystawić pełniącemu funkcję łowczego koła informację PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania umowy o dzieło zawartej z osobą fizyczną (rolnikiem), zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 19 sierpnia 2009 r. nr ILPB1/415-605/09-5/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-605/09-5/AMN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika