1) Czy w przypadku zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia (...)

1) Czy w przypadku zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do emerytów i rencistów wojskowych, zaś w stosunku do członków rodzin po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach, pobierających rentę rodzinną - przepis art. 21 ust. 1 pkt 92 wspomnianej ustawy?
2) Czy w przypadku udzielenia pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dzieciom - członkom rodzin po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach (których śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych) pobierających rentę rodzinną - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 92 ?
3) Czy w przypadku udzielenia zapomogi pieniężnej świadczeniobiorcom biura w związku z trudną sytuacją materialną osoby uprawnionej - zwanej socjalną (a więc w przypadku nie przyznania jej w związku zaistnieniem przypadku losowego, z długotrwałą chorobą lub śmiercią) - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 38?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z udzieleniem zapomogi pieniężnej świadczeniobiorcom biura w związku z trudną sytuacją materialną osoby uprawnionej - zwanej socjalną (a więc w przypadku nie przyznania jej w związku z zaistnieniem przypadku losowego, z długotrwałą chorobą lub śmiercią) (pytanie nr 3),
  • prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (t. j. Dz. U., z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.) żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przysługuje z budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie, zaopatrzenie emerytalne z tytułu wysługi lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby, a członkom ich rodzin - w razie śmierci żywiciela.

Stosownie do treści art. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym oraz ich rodzin, w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:

  1. świadczenia pieniężne:
    1. emerytura wojskowa,
    2. wojskowa renta inwalidzka,
    3. wojskowa renta rodzinna,
    4. dodatki do emerytury lub renty,
    5. zasiłek pogrzebowy,
  2. inne świadczenia i uprawnienia:
    1. świadczenia lecznicze,
    2. świadczenia socjalne,
    3. prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.

Wymienione wyżej świadczenia pieniężne i inne świadczenia są na zasadzie art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.) przychodami którego źródłem jest emerytura lub renta.

W myśl art. 27 ust. 1 i ust 3 ww. ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin, osobom pobierającym emeryturę. rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych. Organem właściwym w sprawach tworzenia funduszu socjalnego oraz przyznawania świadczeń socjalnych jest wojskowy organ emerytalny, tj. Wojskowe Biuro Emerytalne.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r. Nr 107, poz. 890) świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

  1. zapomogi pieniężnej;
  2. zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej
  3. częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, oraz

Ponadto Wojskowe Biuro Emerytalne wpłaca zgodnie z § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia pomoc pieniężną dziecku pobierającemu rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, po ukończeniu 16 roku życia przyznaje się pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki do zakończenia tej nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia na kontynuowanie nauki (art. 27 ust. 6 i 6a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy).

W rozumieniu § 2 pkt 2 powyższego rozporządzenia, określenie świadczeniobiorca oznacza osobę pobierającą emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną. Natomiast § 7 powołanego rozporządzenia stanowi, iż świadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, który wypłaca świadczeniobiorcy świadczenia pieniężne z zaopatrzenia emerytalnego, na wniosek świadczeniobiorcy o pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci, o których mowa w art. 27 ust. 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, przyznaje wojskowy organ emerytalny na podstawie zaświadczenia o kontynuowaniu nauki.

Pomimo, iż - zgodnie z cytowanymi przepisami - świadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, który nie jest w znaczeniu ścisłym byłym zakładem pracy, to istnieje związek otrzymanego świadczenia z faktem, że emeryt, rencista był uprzednio żołnierzem zawodowym, a więc otrzymane świadczenie nastąpiło w związku z łączącym go z poprzednim zakładem pracy stosunkiem służbowym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust.1 pkt 26 i 38 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności, zaś od osób pobierających wojskowe renty rodzinne - wg skali podatkowej (18%).

Wojskowe Biuro Emerytalne wypłaca swoim świadczeniobiorcom, świadczenia socjalne o których mowa wyżej (na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r.) i od wypłaconych świadczeń pobiera:

  1. od emerytów i rencistów - 10% podatku zryczałtowanego, wystawiając deklarację PIT-8AR,
  2. od osób pobierających wojskowe renty rodzinne - wg skali podatkowej (18%), wystawiając formularz PIT-40A/11A. W stosunku do wypłat zapomóg pieniężnych dla wszystkich wymienionych wyzej osób, w przypadkach Indywidualnych zdarzeń losowych, długotrwałej choroby lub śmierci - wolne od podatku są zapomogi do wysokości nieprzekraczajacej w roku podatkowym kwoty 2.780 zł (art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Innych zwolnień Wojskowe Biuro Emerytalne obecnie nie stosuje.

Jednakże w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa z dnia 25 listopada 2010 r. Dz. U. Nr 226, poz. 1478) uległa zmianie treść art. 21 ust. 1 pkt 38 oraz pkt 92 powyższej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do emerytów i rencistów wojskowych, zaś w stosunku do członków rodzin po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach, pobierających rentę rodzinną - przepis art. 21 ust. 1 pkt 92 wspomnianej ustawy...
  2. Czy w przypadku udzielenia pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dzieciom - członkom rodzin po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach (których śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych) pobierających rentę rodzinną - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 92...
  3. Czy w przypadku udzielenia zapomogi pieniężnej świadczeniobiorcom biura w związku z trudną sytuacją materialną osoby uprawnionej - zwanej socjalną (a więc w przypadku nie przyznania jej w związku z zaistnieniem przypadku losowego, z długotrwałą chorobą lub śmiercią) - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 38...

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielaną pomoc socjalną należy opodatkować w następujący sposób:

  1. emeryci i renciści - 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym,
  2. osoby pobierające wojskowe renty rodzinne - wg skali podatkowej (18%).

Przy udzielaniu zapomogi pieniężnej w przypadkach o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dla wszystkich swiadczeniobiorców biura) należy stosować zwolnienie od podatku do wysokości 2.280 zł.

Jednakże w związku z nową treścią art. 21 ust. 1 pkt 38 i 92, przy udzielaniu pomocy socjalnej należało by stosować (odpowiednio do zadanych pytań):

  1. zwolnienie od podatku do wysokości 2.280 zł przy udzielaniu zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych - dla emerytów i rencistów na mocy przepisu art. 21 ust 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz dla osób pobierających wojskowe renty rodzinne - na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. zwolnienie od podatku do wysokości 2.280 zł przy udzielaniu pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci - dla osób pobierających wojskowe renty rodzinne - na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  3. zapomogi pieniężne, które nie zostały przyznane w związku zaistnieniem przypadków indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci, nie są wolne od podatku. A więc zapomogi przyznane świadczeniobiorcom biura w związku z trudną sytuacją materialną osoby uprawnionej - zwanej zapomogą socjalną, należy opodatkowywać w sposób który przedstawiono wyżej (poz. 70), w pierwszym akapicie.

Nie ma tu zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zwolnienie przedmiotowe w stosunku do udzielanych zapomóg wynika tylko z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnień tych nie należy łączyć.

Nowe brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązujące od 1 stycznia 2011 r., powoduje iż wszystkie świadczenia (za wyjątkiem zapomóg) otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych są zwolnione od podatku do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W Wojskowym Biurze Emerytalnym, zwolnienie to dotyczy świadczeń przyznawanych w postaci zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych dla emerytów i rencistów wojskowych, którzy posiadają status emeryta lub rencisty, a świadczenie udzielane tym osobom wynika z uprzednio łączącym ich stosunkiem służbowym (wynika to z utrwalonego już w tym zakresie orzecznictwa sądowego i podatkowego).

Z kolei nowe brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. powoduje, iż wszystkie świadczenia (za wyjątkiem zapomóg) otrzymywane przez osoby pobierające wojskowe renty rodzinne, będące członkami zmarłych żołnierzy oraz zmarłych emerytów i rencistów są zwolnione od podatku do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W Wojskowym Biurze Emerytalnym, zwolnienie to dotyczy świadczeń przyznawanych w postaci zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych dla osób pobierających wojskowe renty rodzinne, będące członkami zmarłych żołnierzy lub zmarłych emerytów i rencistów wojskowych.

Natomiast zapomogi pieniężne przyznane ze względu na trudną sytuację materialną, nie związaną z przypadkami indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci, nie podlegają zwolnieniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38, pomimo iż zapomoga jest świadczeniem otrzymanym przez emeryta lub rencistę w związku z łączącym go stosunkiem służbowym o którym mowa w tym punkcie. Jednakże zwolnienia przedmiotowe w przypadku zapomóg wynikają tylko z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wojskowe Biuro Emerytalne, jako płatnik o którym mowa w art. 41 ust. 1, przekazuje pobrane kwoty zryczałtowanego podatku, od wypłaconych świadczeń socjalnych emerytom i rencistom wojskowym, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek Urzędu Skarbowego. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, Wojskowe Biuro Emerytalne przesyła roczną deklarację według ustalonego wzoru - PIT-8AR.

Wypłata świadczeń socjalnych osobom pobierającym wojskowe renty rodzinne jest opodatkowana podatkiem dochodowym wg skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym ponieważ zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 oraz art. 12 ust. 7 jest świadczeniem rentowym, wynikającym z zapisów ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. Wobec powyższego na biurze ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-11/40A.

Ustawa ta w odmienny sposób niż ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm.) obejmuje rodzaje przysługujących świadczeń.

Według art. 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS do świadczeń określonych w ustawie zalicza się:

  1. emeryturę,
  2. rentę z tytułu niezdolności do pracy. w tym rentę szkoleniową,
  3. rentę rodzinną,
  4. dodatek pielęgnacyjny,
  5. dodatek do renty rodzinnej dla sieroty zupełnej,
  6. zasiłek pogrzebowy.

Wojskowa ustawa emerytalna ma charakter zaopatrzeniowy, a nie ubezpieczeniowy, więc ma odmienne regulacje.

Stosownie do treści art. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym oraz ich rodzin, w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:

  1. świadczenia pieniężne:
    1. emerytura wojskowa,
    2. wojskowa renta inwalidzka,
    3. wojskowa renta rodzinna,
    4. dodatki do emerytury lub renty,
    5. zasiłek pogrzebowy,
  2. inne świadczenia i uprawnienia:
    1. świadczenia lecznicze,
    2. świadczenia socjalne.
    3. prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.

Obejmuje więc swoim zakresem większą ilość przysługujących świadczeń niż ustawa ubezpieczeniowa FUS. Ponieważ świadczenia socjalne są świadczeniami wynikającymi z zaopatrzenia emerytalnego, wiec zgodnie z art. 12 ust 7. ze przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, gdyż beneficjentem świadczeń socjalnych są emeryci wojskowi, renciści wojskowi i osoby pobierające renty rodzinne.

Reasumując, ponieważ świadczenia socjalne wynikają wprost z wojskowej ustawy emerytalnej (tj. ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin), więc źródłem uzyskania przychodu przez osoby uprawnione do wojskowych rent rodzinnych jest przysługująca tym osobom renta.

Wobec powyższego Wojskowe Biuro Emerytalne wypłacane świadczenia socjalne dla osób pobierających wojskowe renty rodzinne opodatkowuje wg skali podatkowej, a następnie zgodnie z art. 34 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonuje rocznego obliczenia podatku i sporządza PIT-40A lub sporządza informację o dochodach uzyskanych od organu rentowego PlT-11A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z udzieleniem zapomogi pieniężnej świadczeniobiorcom biura w związku z trudną sytuacją materialną osoby uprawnionej - zwanej socjalną (a więc w przypadku nie przyznania jej w związku z zaistnieniem przypadku losowego, z długotrwałą chorobą lub śmiercią) (pytanie nr 3),
  • prawidłowe w pozostałej części.

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.) żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przysługuje z budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie, zaopatrzenie emerytalne z tytułu wysługi lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby, a członkom ich rodzin ? w razie śmierci żywiciela.

Stosownie do treści art. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy, w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:

  1. świadczenia pieniężne:
    1. emerytura wojskowa,
    2. wojskowa renta inwalidzka,
    3. wojskowa renta rodzinna,
    4. dodatki do emerytury lub renty,
    5. zasiłek pogrzebowy,
  2. inne świadczenia i uprawnienia:
    1. świadczenia lecznicze,
    2. świadczenia socjalne,
    3. prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.

W myśl art. 23 ust. 1 ww. ustawy renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny:

  1. żołnierza zmarłego albo zaginionego w czasie pełnienia służby;
  2. żołnierza zmarłego w ciągu 18 miesięcy po zwolnieniu ze służby, jeżeli śmierć nastąpiła wskutek urazów doznanych w czasie pełnienia służby lub chorób powstałych w tym czasie, albo w ciągu 3 lat po zwolnieniu ze służby wojskowej, jeżeli śmierć nastąpiła wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej;
  3. zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego.

Za uprawnionych członków rodziny zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego uważa się również członków rodziny żołnierza zmarłego po zwolnieniu ze służby, jeżeli w dniu śmierci spełniał on warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty inwalidzkiej, chociażby jego prawo do zaopatrzenia nie zostało jeszcze ustalone (art. 23 ust. 2).

Na podstawie art. 27 ust. 1 i ust. 10 ww. ustawy osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5 organem właściwym w sprawach tworzenia funduszu socjalnego oraz przyznawania świadczeń socjalnych jest wojskowy organ emerytalny.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r. Nr 107, poz. 890) świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

  1. zapomogi pieniężnej;
  2. zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej;
  3. częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych.

W rozumieniu § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, określenie świadczeniobiorca oznacza osobę pobierającą emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną. Natomiast § 7 ust. 1 powołanego rozporządzenia stanowi, iż świadczenia socjalne przyznaje, na wniosek świadczeniobiorcy, wojskowy organ emerytalny w ramach posiadanych środków na ten cel.

Pomimo, iż ? zgodnie z cytowanymi przepisami ? świadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, który nie jest w znaczeniu ścisłym byłym zakładem pracy, to niewątpliwie istnieje związek otrzymanego świadczenia z faktem, że emeryt, rencista był uprzednio żołnierzem zawodowym, a więc otrzymane świadczenie nastąpiło w związku z łączącym go z poprzednim zakładem pracy stosunkiem służbowym.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wolne od podatku dochodowego są m.in.:

  • zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79 (art. 21 ust. 1 pkt 26);
  • świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł (art. 21 ust. 1 pkt 38);
  • świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł (art. 21 ust. 1 pkt 92).

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, iż Wojskowe Biuro Emerytalne wypłaca świadczenia wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Obrony Narodowe z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r. Nr 107, poz. 890). Świadczenia te zatem mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 i pkt 92 ww. ustawy, gdy świadczeniobiorcą jest emeryt lub rencista (pkt 38), bądź gdy świadczeniobiorcą jest członek rodziny zmarłego emeryta lub rencisty (pkt 92).

Treść art. 21 ust. 1 pkt 38 i pkt 92 nie wskazuje, by w przypadku wypłacania przez Wojskowe Biuro Emerytalne zapomóg pieniężnych innych niż przyznane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych długotrwałej choroby lub śmierci nie mogły korzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w ww. cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem prawidłowym jest stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę, iż przyznane świadczenia w postaci zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych oraz udzielenia pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dzieciom członkom rodzin po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach (których śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych) pobierających rentę rodzinną korzystają ze zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 oraz art. 21 ust. 1 pkt 92.

Nieprawidłowym jest natomiast, iż w przypadku udzielenia zapomogi pieniężnej świadczeniobiorcom biura w związku z trudną sytuacją materialną osoby uprawnionej ? zwanej socjalną (a więc w przypadku nie przyznania jej w związku z zaistnieniem przypadku losowego, z długotrwałą chorobą lub śmiercią) nie ma zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 38. Ten rodzaj świadczeń, jako wymieniony w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r. Nr 107, poz. 890) jest również objęty ? w zależności od rodzaju świadczeniobiorcy ? zwolnieniem wynikającym z ww. art. 21 ust. 1 pkt 38 lub pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w przypadku zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do emerytów i rencistów wojskowych, zaś w stosunku do członków rodzin po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach, pobierających rentę rodzinną - przepis art. 21 ust. 1 pkt 92 wspomnianej ustawy. W przypadku udzielenia pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dzieciom - członkom rodzin po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach (których śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych) pobierających rentę rodzinną - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 92. Natomiast w przypadku udzielenia zapomogi pieniężnej świadczeniobiorcom biura w związku z trudną sytuacją materialną osoby uprawnionej - zwanej socjalną (a więc w przypadku nie przyznania jej w związku zaistnieniem przypadku losowego, z długotrwałą chorobą lub śmiercią) - ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 38.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy organ wskazuje, iż w przedmiotowej interpretacji indywidualnej nie odniesiono się do sposobu opodatkowania (stawki podatkowej stosowanej do opodatkowania wypłacanych przez Wojskowe Biuro Emerytalne świadczeń) bowiem przedstawione pytania dotyczyły jedynie kwestii korzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika