Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie (...)

Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 25 i 29 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. nr ILPB1/415-774/11-2/AGr wezwano Zainteresowanego do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 16 sierpnia 2011 r., natomiast w dniu 25 sierpnia 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 23 sierpnia 2011 r.) oraz pismem w dniu 29 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina (Wnioskodawca) podjęła uchwałę o dofinansowaniu z budżetu gminy i dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu ?Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy?. Realizując ww. zadanie Wnioskodawca podpisze umowę z osobą fizyczną - właścicielem nieruchomości i wykonawcą. Przedmiotem umowy jest zakres robót, polegający na demontażu płyt azbestowo - cementowych oraz transport i przekazanie powstałych niebezpiecznych odpadów do zakładu utylizacji odpadów celem unieszkodliwienia (wg zapisów w umowie wykonawca zobowiązuje się do wykonania na rzecz osoby fizycznej rozbiórki pokrycia dachowego i wywiezienia powstałych odpadów celem unieszkodliwienia). Na mocy tej umowy Wnioskodawca zobowiązuje się zapłacić wykonawcy wyłonionego w drodze przetargu za wykonaną usługę 100% poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zrefunduje 85% poniesionych kosztów kwalifikowanych - do wysokości kwoty dotacji określonej w umowie (między Wnioskodawcą a wykonawcą). Pozostałe 15% poniesionych kosztów kwalifikowanych poniesie Wnioskodawca ze swojego budżetu.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż 85% inwestycji (refundacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska) zapisana jest w budżecie Gminy jako dochód.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy płatnik, tj. Wnioskodawca będący uczestnikiem programu ?Usuwanie wyrobów zawierających azbest?, który pokrywa 100% kosztów kwalifikowanych wykonawcy realizującemu program, z czego 85% będzie refundowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, a 15% stanowić będzie koszty własne Gminy, ma obowiązek wykazać, że koszty te:

  • stanowią przychód osoby fizycznej, który na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym korzysta ze zwolnienia przedmiotowego i jakiej wielkości to zwolnienie dotyczy (czy 100% kosztów, czy tylko 15% kosztów) poniesionych przez Wnioskodawcę,
  • czy jest to przychód osoby fizycznej podlegający zwrotowi na podstawie ww. przepisu i w jakiej wysokości (100%, czy 15% kosztów),
  • czy nie stanowi to przychodu osoby fizycznej...

Ww. pytania mają ścisły związek z realizacja obowiązku nałożonego na płatnika ustawą dotyczącą wystawienia PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany stan faktyczny odpowiada postanowieniom rozdziału 3 ?Zwolnienia przedmiotowe? i zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), nie podlega podatkowi dochodowemu w 100% wartości nieodpłatnych świadczeń, które osoby fizyczne otrzymują w naturze w postaci wykonania demontażu azbestu z posesji przez firmę wyłonioną przez Wnioskodawcę w drodze przetargu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania ?w szczególności?, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej ?Narodowym Funduszem?, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej ?wojewódzkimi funduszami?, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m. in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.


W sytuacji, gdy dotacja otrzymana przez gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania związanego z ochroną środowiska przyjęta zostanie jako dochód w budżecie gminy i środki te będą przekazywane na mocy podpisanych umów już nie jako dofinansowanie z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska, lecz jako środki pochodzące z budżetu gminy, wówczas dofinansowania takie korzystają ze zwolnienia, jeżeli będą dokonywane w ramach programów rządowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Gmina (Wnioskodawca) podjęła uchwałę o dofinansowaniu z budżetu gminy i dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu ?Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy?. Realizując ww. zadanie Wnioskodawca podpisze umowę z osobą fizyczną - właścicielem nieruchomości i wykonawcą. Na mocy tej umowy Wnioskodawca zobowiązuje się zapłacić wykonawcy wyłonionego w drodze przetargu za wykonaną usługę 100% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zrefunduje 85% poniesionych kosztów kwalifikowanych - do wysokości kwoty dotacji określonej w umowie (między Wnioskodawcą a wykonawcą). Pozostałe 15% poniesionych kosztów kwalifikowanych poniesie Wnioskodawca ze swojego budżetu.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż 85% inwestycji (refundacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska) zapisana jest w budżecie Gminy jako dochód.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż osoby fizyczne, będące właścicielem nieruchomości, otrzymują od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług świadczonych przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę, obejmujących demontaż płyt azbestowo-cementowych oraz transport i przekazanie powstałych niebezpiecznych odpadów do zakładu utylizacji odpadów celem unieszkodliwienia. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń stanowić będzie dla osób fizycznych przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z budżetu Gminy ? jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym warunku dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

W związku z powyższym Wnioskodawca będący uczestnikiem programu ?Usuwanie wyrobów zawierających azbest?, który pokrywa 100% kosztów kwalifikowanych wykonawcy realizującemu program (w 85% refundowanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, a 15% stanowiących koszty własne Gminy), nie ma obowiązku wystawiania osobie fizycznej otrzymującej nieodpłatne świadczenie informacji PIT-8C. Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika