Czy wydatki na zakup ?gratisów? wydawanych nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej, również (...)

Czy wydatki na zakup ?gratisów? wydawanych nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej, również przez Internet stanowią koszt uzyskania przychodów?
Czy w przypadku sprzedaży (w ramach ww. premii) za 1 zł towarów o cenie nabycia znacznie ją przekraczającej, cena ich nabycia stanowi dla Firmy koszt uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 29 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 23 października 2008 r. znak ILPB1/415-801/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 27 października 2008 r., a w dniu 29 października 2008 r. wniosek uzupełniono.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma prowadzi wysyłkową sprzedaż książek. Odbiorcami książek są Szkoły, Rady Rodziców oraz osoby fizyczne. Sprzedaż dokonywana jest przesyłkami kurierskimi. Rozliczenie dokonywane jest po zakończeniu sprzedaży i rozliczeniu ewentualnego zwrotu. Opisywane premie nie dotyczą firm handlujących książkami.

W celu aktywizacji i uatrakcyjnienia sprzedaży, a także związania klienta z firmą, w ramach ustaleń między stronami stosowane są dwie metody premiowania za dokonanie zakupów w firmie:

  1. wydanie określonych książek, czy też książki (zawartego w Regulaminie % od sprzedaży) w ramach tzw. ?gratisu? - na dokumencie Wz (wydanie zewnętrzne),
  2. sprzedaż określonych książek (zawartego w Regulaminie % od sprzedaży) za 1 zł - na dokumencie sprzedaży.


Zwykle stosowane są obie formy promocji jednocześnie w stosunku do tego samego klienta. W sporadycznych przypadkach, jeżeli klient nie życzy sobie dodatkowych książek, stosuje się rabat faktury podstawowej zgodnie z regulaminem lub według indywidualnych uzgodnień.

Sprzedawane za 1 zł lub darowane książki nie podlegają podatkowi od towarów i usług. Nabywcy książek zazwyczaj nie prowadzą działalności gospodarczej (Szkoły, Rady Rodziców, osoby fizyczne), sporadycznie są to firmy, które sponsorują zakup książek dla szkół ale nie prowadzą działalności w zakresie handlu książkami. Nagroda jest przyznawana w towarach, które sprzedano nabywcy lub w innych książkach. Ewentualnie zostaje pomniejszona wartość faktury o kwotę regulaminowego rabatu. Podatnik posiada dowody, że wręczone gratisy faktycznie wspierają podstawową sprzedaż ? regulamin, w którym określone są warunki i adresaci promocji.

Firma prowadzi również sprzedaż książek przez internet, za złożenie zamówienia zakończonego transakcją ? zakupieniem książek, sprzedawca, zgodnie ze swoim regulaminem, dodatkowo dołącza do odbiorcy książkę gratisową. Książka ta jest uwzględniona na oddzielnym dokumencie Wz (wydania zewnętrznego).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wydatki na zakup ?gratisów? wydawanych nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej, również przez internet stanowią koszt uzyskania przychodów...
  2. Czy w przypadku sprzedaży (w ramach ww. premii) za 1 zł towarów o cenie nabycia znacznie ją przekraczającej, cena ich nabycia stanowi dla Firmy koszt uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana sytuacja to klasyczny przykład sprzedaży premiowej, czyli wręczenia klientowi dodatkowego prezentu w celu uatrakcyjnienia zakupu. Ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wtedy, gdy:

  • dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
  • nagroda nie jest przyznawana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy,
  • podatnik posiada dowody potwierdzające, że wręczane gratisy faktycznie wspierają podstawową sprzedaż, np. regulamin w którym określone zostaną warunki i adresaci promocji.


Celem sprzedaży premiowej w postaci gratisu nie jest obniżenie ceny sprzedawanego towaru lecz ma ona charakter motywacyjny do dalszej współpracy dla kontrahentów firmy.

Przekazanie przez sprzedawcę gratisu w postaci prezentu stanowiącego swego rodzaju premię specjalną za dokonanie u danego handlowca zakupów o określonej wartości nie stanowi rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli upustu (obniżenia) ceny nabywanych towarów. Nie dochodzi tu bowiem do obniżenia ceny sprzedawanych towarów, lecz do bezpłatnego przekazania kupującemu pewnej partii towarów, które stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi dostawę towarów.

Realizowana przez Firmę sprzedaż premiowa polegająca na sprzedaży podstawowego towaru z dołączonym nieodpłatnie innym towarem zachęca do dokonania zakupu określonego towaru, ale nie polega na rozpowszechnianiu informacji o tym towarze. Jest ona publicznym przyrzeczeniem, że za spełnienie określonych warunków zostanie przyznana nagroda ? premia. Wydatki związane z organizacja sprzedaży premiowej oraz zakupem nagród wydanych w ramach tej sprzedaży mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodem ze sprzedaży, stanowią w całości koszty uzyskania przychodów.

Zastosowany przez Firmę instrument polegający na tym, iż zakup określonej ilości książek premiowany jest dodatkową książką w cenie promocyjnej ? 1 zł, można uznać za odmianę sprzedaży premiowej. Wnioskodawca uważa, że sprzedaż premiową należy odróżnić od reklamy. Reklama jest czynnością poprzedzającą zawarcie transakcji sprzedaży, natomiast wręczenie nagród w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą.

Wnioskodawca uważa, że Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 6 grudnia 1995 r., sygn. PO 4/AK-722-1110/95 (Biuletyn Skarbowy 1996/4, str. 21) uznało, iż sprzedaż premiowa nie jest reklamą, a rozszerzanie znaczenia słowa ?reklama? na wszelkie działania podatnika zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie towarów produkowanych, czy sprzedawanych nie znajduje uzasadnienia. W świetle powyższego do rozliczenia wydatków na zakup towarów wydawanych w ramach sprzedaży premiowej nie będzie miało zastosowanie ograniczenie wynikające z artykułu 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko, iż w obu typach stosowanych promocji, wartość towarów w cenie zakupu stanowi koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych i nie podlega limitowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji ?sprzedaży premiowej?. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku Języka Polskiego PWN, premią jest ?nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś?. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu mające na celu zachęcenie nabywców do zakupu towarów danej firmy, a tym samym wpływają na wzrost osiąganych przez nią przychodów.

Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli:

  • dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
  • nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Według generalnej klauzuli zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.), wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodów jeżeli:

  • poniesiony jest w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, co oznacza, że za koszt uzyskania przychodu może być uznany tylko ten wydatek, który pozostaje w związku o charakterze przyczynowo ? skutkowym lub gospodarczym ze źródłem przychodu,
  • nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 23 wyżej cytowanej ustawy.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, nie uważa się za koszy uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Należy wskazać, że sprzedaż za tzw. symboliczną złotówkę jest formą rabatu naturalnego, polegającego na dodaniu przez sprzedającego do sprzedawanej partii towaru, dodatkowej partii towaru tego samego rodzaju po niższej cenie. Natomiast reklama polega na informowaniu o zaletach, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów oraz możliwościach ich zakupu, a sprzedaż premiowa polega na zastosowaniu ?motywacyjnej? funkcji przyznawanej nagrody za zakup towarów lub wyrobów. Dodatkowo sprzedaż premiową od reklamy odróżnia to, że wręczenie nagród następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie z nabyciem jakiegoś towaru. Natomiast w ramach działań reklamowych rozdawanie różnego rodzaju upominków jest czynnością poprzedzającą zawarcie transakcji sprzedaży.

Zgodnie z przepisami dotyczącymi uwzględnienia danych wydatków w kosztach uzyskania przychodów dany wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wydatki na zorganizowanie sprzedaży premiowej, a w szczególności na zakup nagród wydawanych uczestnikom promocji, niewątpliwie spełniają ten warunek. Celem takiej akcji jest przede wszystkim przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych, dzięki czemu ma zostać zwiększona sprzedaż, a co za tym idzie, także przychody przedsiębiorcy.

W związku z prowadzoną sprzedażą premiową, Wnioskodawca nie pobiera żadnych dodatkowych opłat za wydaną nagrodę. Prowadzona sprzedaż premiowa wiąże się z bezpłatnym wydawaniem upominków dla każdego uczestnika prezentacji, który spełnia określone warunki. Nagroda taka jest wyróżnieniem dla pozyskanego, albo potencjalnego klienta spółki, nie ma więc bezpośredniego powiązania z charakterem świadczonych przez Wnioskodawcę usług, ale pośrednio ma wpływ na wysokość Jego przychodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartości wydawanych nagród z tytułu sprzedaży premiowej nie zaliczają do przychodów z działalności gospodarczej, w związku z czym wartość przekazanego przy sprzedaży premiowej nagród, nie stanowi w świetle art. 14 ww. ustawy przychodu z działalności gospodarczej.

Nie można jednak mówić, że wartość nieodpłatnie przekazanych upominków, nagród nie ma w ogóle wpływu na wysokość przychodu z działalności gospodarczej. Ma wpływ w ten sposób, że - zgodnie z celem, ideą sprzedaży premiowej - akcja ta powinna się przełożyć na wysokość uzyskanego przychodu i w ten sposób zwiększyć podstawę opodatkowania.

Opisana we wniosku sytuacja, w której klient kupując określony towar uzyskuje dodatkowo określoną nagrodę (upominek, bonus) za dokonanie zakupów świadczy o dokonaniu tzw. sprzedaży premiowej. Wydatki poniesione na nabycie nagród związanych ze sprzedażą premiową stanowią w całości koszty uzyskania przychodów, bowiem podstawowym celem prowadzącego sprzedaż premiową jest osiągnięcie dochodów ze sprzedaży towarów, które nabył w celu zbycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem premia wyrażająca się wartością nagrody ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika