Czy zakupione nagrody będą stanowiły koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej Wnioskodawcy?

Czy zakupione nagrody będą stanowiły koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej Wnioskodawcy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie opodatkowania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie. Przedmiotem prowadzonej działalności jest m.in. badanie rynku i opinii publicznej. Klienci Wnioskodawcy zlecą Mu wykonanie usług polegających na przeprowadzeniu ankiet marketingowych, z których wynikać będą preferencje zakupowe towarów i usług Jego zleceniodawców. Usługi będą realizowane przez elektroniczną ankietę internetową, którą osoba badana wypełnia samodzielnie. Z uwagi na to, że w niektórych grupach docelowych trudno nakłonić respondentów do brania udziału w badaniach, Zainteresowany zachęci ich do brania udziału w konkursie poprzez losowanie nagród rzeczowo-pieniężnych wśród osób, które odpowiedzą na wszystkie pytania zawarte w ankiecie. Wartość nagród jest różna w zależności od grupy docelowej i kształtuje się od 500 zł do paru tysięcy. Nagrody otrzymane przez uczestnika nie pozostają w związku z prowadzona działalnością, ani w związku ze stosunkiem pracy.

Reasumując, po stronie Wnioskodawcy jest: przeprowadzenie ankiety, stworzenie regulaminu konkursu w tym losowe przyznanie nagród, zorganizowanie konkursu, wręczenie nagród, pobranie ewentualnego podatku. Klientowi zlecającemu tę usługę Zainteresowany wręczy wyniki badań w postaci raportu, pobierze uzgodnione na podstawie umowy wynagrodzenie w oparciu o wystawioną przez Niego fakturę tytułem badania marketingowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Czy zakupione nagrody będą stanowiły koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, kosztem uzyskania przychodu będą zakupione przez Niego nagrody i wręczone zgodnie z regulaminem konkursu na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof).

Dla rozstrzygnięcia, czy wydatki jakie podatnik ponosi nabywając nagrody, które następnie przekazane są osobom, które odpowiedziały na wszystkie pytania zawarte w ankiecie i wylosowane zgodnie z regulaminem, mogą być kosztem podatkowym należy odwołać się do art. 22 ust. 1 updof. W myśl zasady zapisanej w ust. 1 tego przepisu do podatkowych kosztów uzyskania przychodów zalicza się te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, albo zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu, a które nie zostały wyłączone w art. 23 updof. Wprawdzie jedno z wyłączeń dotyczy kosztów reprezentacji, ale biorąc pod uwagę definicje słownikową reprezentacji (innej nie ma) przekazanie nagrody nie stanowi czynności reprezentacyjnej. Omawiany wydatek nie jest też działaniem reklamowym, dlatego ? zdaniem Zainteresowanego ? zakup nagród w omawianym przypadku jest kosztem uzyskania przychodu, bez którego przeprowadzenie ankiety byłoby niemal niemożliwe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Treść powyższego przepisu w sposób jednoznaczny wskazuje, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:

  • pozostają w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów (zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów),
  • nie zostały wymienione w treści art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • zostały należycie udokumentowane.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów. Z kolei w myśl przepisu art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wydatki poniesione na nabycie towarów, przekazane w formie nagrody za udział w internetowej ankiecie, jako niewymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 22 ust. 1 tej ustawy.

Reasumując, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup nagród, przekazanych za udział w internetowej ankiecie, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wniosek w zakresie opodatkowania przychodów w dniu 20 września 2011 r. został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-811/11-3/TW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje ILPB1/415-811/11-3/TW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika