Czy w przypadku, gdy wypłata Dofinansowania nastąpi w całości lub częściowo przed dniem wniesienia (...)

Czy w przypadku, gdy wypłata Dofinansowania nastąpi w całości lub częściowo przed dniem wniesienia aportem przedsiębiorstwa X do Y., a jednocześnie Y, zgodnie z aneksem do umowy z PARP, wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki X z tytułu Umowy (w tym dotyczące wykorzystania i rozliczenia Dofinansowania), na Wnioskodawcy ciążyć będzie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanego Dofinansowania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod firmą X. Prowadzona przezeń działalność obejmuje m.in. wytwarzanie, obrót oraz magazynowanie paliw płynnych.

Wnioskodawca jest również jedynym udziałowcem spółki Y

Dnia XX września 2009 r. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: ?PARP?) Umowę o dofinansowanie (dalej: ?.Umowa?) w ramach działania 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym osi priorytetowej 4 Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, dotyczącą dofinansowania na realizację projektu (dalej: ?Dofinansowanie?).

Obecnie Wnioskodawca rozważa zmianę formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej i wniesienie przedsiębiorstwa x do Y. w formie wkładu niepieniężnego. Przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu cywilnego obejmujące zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z aportem przedsiębiorstwa X, planowane jest podpisanie z PARP aneksu do Umowy, zgodnie z którym nastąpi cesja praw i obowiązków z Umowy na Y. Ze względu na zasady udzielania finansowania nie jest wykluczone jednak, że środki pieniężne pochodzące z Dofinansowania zostaną uruchomione i wypłacone x jeszcze przed dokonaniem aportu przedsiębiorstwa, jako zwrot poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy wypłata Dofinansowania nastąpi w całości lub częściowo przed dniem wniesienia aportem przedsiębiorstwa x do Y, a jednocześnie Y., zgodnie z aneksem do umowy z PARP, wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki x z tytułu Umowy (w tym dotyczące wykorzystania i rozliczenia Dofinansowania), na Wnioskodawcy ciążyć będzie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanego Dofinansowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, Dofinansowanie wypłacone w związku z realizacją postanowień Umowy nie będzie stanowić dla niego przychodu do opodatkowania również w sytuacji, gdy po jego otrzymaniu, Wnioskujący dokona zmiany formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej i wniesie przedsiębiorstwo (w ramach którego realizował projekt będący przedmiotem Umowy) do zależnej od siebie spółki kapitałowej, Y, a jednocześnie zgodnie z zawartym z PARP porozumieniem, potwierdzonym aneksem do Umowy, całość praw obowiązków z wynikających Umowy zostanie przeniesiona na Y.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (dalej: ?PO lG) jest jednym z instrumentów realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (dalej: ?NSRO?). NSRO określa krajowe ramy interwencji w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności, a także zasady koordynacji pomiędzy polityką spójności Unii Europejskiej i właściwymi krajowymi politykami sektorowymi i regionalnymi. NSRO określa również mechanizmy koordynacji pomiędzy programami współfinansowanymi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności a tymi, które są współfinansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i Europejskiego Funduszu Rybackiego, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz innymi instrumentami finansowymi.

PO IG stanowi jeden z elementów systemu służącego efektywnemu wykorzystaniu przez Polskę środków strukturalnych Unii Europejskiej w latach 2007-2013.

PARP, jako agencja rządowa, powstała na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. u. z 2000 r. Nr 109, poz. 1158 - dalej ?Ustawa o PARP?).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PARP, PARP jest państwową osobą prawną realizującą zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, wykorzystania nowych technik i technologii, tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich.

Zgodnie z art. 6b Ustawy o PARP, w zakresie realizacji powierzonych jej zadań PARP może udzielać pomocy finansowej podmiotom działającym na rzecz innowacyjności. Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach PO IG określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007- 2013 (Dz. u. z 2008 r., nr 68, poz. 414).

Zasady prowadzenia w Polsce polityki rozwoju określa ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. u. z 2009 r., Nr 84, poz. 712).

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane ?dotacjami rozwojowymi?.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu

W świetle ww. aktów prawnych środki przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Mając na uwadze powyższe regulacje, włączenie środków unijnych do budżetu państwa powoduje, że programy operacyjne (w tym. m.in. PO IG) są finansowane według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są więc wydatkami budżetu państwa.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - dalej ?Ustawa PDOF?) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych m.in. w art. 21 Ustawy PDOF.

Wśród przychodów (dochodów) wolnych od podatku ustawodawca w treści art. 21 ust. 1 Ustawy PDOF wskazał m.in.:

(i) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem, (art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy PDOF);

(ii) kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c Ustawy PDOF);

(iii) dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy PDOF).

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz uwzględniając przytoczony powyżej prawny w zakresie kwalifikacji środków pochodzących z Unii Europejskiej stwierdzić należy, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych a co za tym idzie nie znajdzie do nich zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy PDOF.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane Dofinansowanie będzie natomiast podlegać zwolnieniu wynikającemu bądź z art. 21 ust. 1 pkt 47c bądź art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy PDOF. Art. 21 ust. 1 pkt 47c Ustawy PDOF dotyczy kwot otrzymanych od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. PAPR jest jedną z agencji rządowych, prowadzącą działalność na podstawie Ustawy o PARP i realizującą powierzone jej w tej ustawie zadania w oparciu o m.in. środki pochodzące z budżetu państwa. w rezultacie, uznać należy, że Dofinansowanie, które ma otrzymać Wnioskodawca, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 47c Ustawy PDOF.

Można również znaleźć argumenty przemawiające za zastosowaniem w przedmiotowym stanie faktycznym zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy PDOF. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa.

Niezależnie jednak od tego, czy otrzymane Dofinansowanie zakwalifikowane będzie jako kwota otrzymana od agencji rządowej (art. 21 ust 1 pkt 47c Ustawy PDOF) czy też jako dotacja otrzymana z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy PDOF), po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek opodatkowania Dofinansowania podatkiem dochodowym.

Na powyższą konkluzję nie będzie miał wpływu fakt, że po otrzymaniu Dofinansowania przedsiębiorstwo w ramach, którego realizowany jest projekt będący przedmiotem Umowy, zostanie przeniesione aportem do Y, przy jednoczesnym anektowaniu Umowy i przejęciu przez y całości praw obowiązków wynikających z realizacji umowy z PARP. Zarówno bowiem art. 21 ust. 1 pkt 47c Ustawy PDOF, jak i art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy PDOF nie uzależniają możliwości skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od jakichkolwiek warunków dodatkowych (dotyczących np. późniejszego wykorzystania otrzymanego dofinansowania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka należy do programów operacyjnych służących do realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 ? 2013 realizowanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenie polityki rozwoju (t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.). Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenie polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b (art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy).

Stosownie do szczegółowych zasad finansowania Programu Rozwój Polski Wschodniej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, zatwierdzonym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego środki na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach ww. programów są przyznane jako dotacja.

Należy przy tym zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Beneficjentami, w rozumieniu powyższej ustawy mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca we wrześniu 2009 r., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości Umowę o dofinansowanie w ramach działania 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym osi priorytetowej 4 Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, dotyczącą dofinansowania na realizację projektu.

Reasumując, otrzymane Dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka stanowi przychód, który korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w przypadku, gdy wypłata dofinansowania nastąpi w całości lub częściowo przed dniem wniesienia aportem przedsiębiorstwa x do Y., zgodnie z aneksem do Umowy z PARP, na Wnioskodawcy nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanego Dofinansowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika