1.Czy prawidłowe jest opodatkowanie przychodu z dzierżawy niektórych działek gruntów rolniczych (...)

1.Czy prawidłowe jest opodatkowanie przychodu z dzierżawy niektórych działek gruntów rolniczych na cele wybudowania eksploatacji elektrowni wiatrowych jako przychodu z dzierżawy i wybór opodatkowania tych przychodów 8,5% ryczałtem od przychodów jeżeli Wnioskodawca złoży oświadczenie o wyborze opodatkowania 8,5% ryczałtem? 2.Czy prawidłowe jest rozpoznanie pierwszego przychodu z tytułu dzierżawy w dacie określonej w umowie dzierżawy jako data płatności w sytuacji gdy umowa zostanie zawarta Jesienią 2012 r. i będzie przewidywała pierwszą płatność w styczniu 2013 r.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana x przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 6 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a także dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego oraz w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz w art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 28 listopada 2012 r. na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 30 listopada 2012 r., a w dniu 6 grudnia 2012 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 4 grudnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz ze swoją małżonką oraz synem, są współwłaścicielami gospodarstwa rolnego, w którego skład wchodzą grunty orne, pastwiska trwale, rolne, lasy i grunty leśne, grunty zadrzewione i zakrzewione, rowy i nieużytki, łąki trwałe - obejmujące szereg działek geodezyjnych. Na niektórych z działek geodezyjnych obejmujących powyższe grunty położone są budynki gospodarskie typu stodoła, obora, silos, budynek warsztatu, magazyn.

Wnioskodawca nabył nieruchomości wchodzące w skład wspomnianego gospodarstwa w 2002 roku.

W 2006 roku podarował udział w prawie własności niektórych działek gruntów rolnych synowi a w 2012 roku planuje, że syn dokona na rzecz Wnioskodawcy (do jego majątku odrębnego) darowizny będącego własnością syna udziału w części prawa własności wspomnianych działek gruntów rolnych.

Na dzień planowanej sprzedaży gruntów jedynymi współwłaścicielami gospodarstwa rolnego będą Wnioskodawca i jego małżonka.

Między Wnioskodawcą a jego małżonką istnieje ustrój rozszerzonej współwłasności majątkowej małżeńskiej.

Część gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego została oddana w dzierżawę na cele rolnicze. Przypadające na Wnioskodawcę przychody z tytułu dzierżawy z uwagi na to, że umowy dzierżawy gruntów rolnych były zawierane na cele rolnicze - nie podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika wprost z art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy.

Jesienią 2012 r., część gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego zostanie przez Wnioskodawcę i jego małżonkę wydzierżawiona na rzecz dzierżawcy będącego przedsiębiorcą, na potrzeby inwestycji polegającej na wybudowaniu i eksploatacji elektrowni wiatrowych.

Przychody z tego tytułu Wnioskodawca rozliczy w przypadającym na niego udziale w prawie własności wydzierżawionych na cele nierolnicze działek, jako przychody z dzierżawy, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Od dnia nabycia gospodarstwa rolnego Wnioskodawca prowadzi w oparciu o grunty i pozostałe składniki majątkowe tego gospodarstwa działalność polegającą na uprawie roślin, hodowli zwierząt i jest podatnikiem podatku rolnego.

Niezależnie od tego, Wnioskodawca jest także zarejestrowanym przedsiębiorcą, prowadzącym działalność gospodarczą. W przedmiocie działalności Wnioskodawcy wpisane są: PKD 77.31.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych, PKD 68.10.Z Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, PKD 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, PKD 68.31.Z Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, PKD 46.21.Z Sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt, PKD 46.23.Z Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt, PKD 01.61.Z Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną, PKD 01.62.Z Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, PKD 01.63.Z Działalność usługowa następująca po zbiorach, PKD 01.64.Z Obróbka nasion dla celów rozmnażania roślin, PKD 10.39.Z Pozostałe przetwarzanie konserwowanie owoców i warzyw, PKD 16.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania, PKD 33.20.Z Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia, PKD 41.10.Z Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, PKD 41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, PKD 42.91.Z Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej, PKD 42.99.Z Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, PKD 43.12.Z Przygotowanie terenu pod budowę, PKD 43.13.Z Wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich, PKD 43.21.Z Wykonywanie instalacji elektrycznych, PKD 43.22.Z Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.

Grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego będącego przedmiotem współwłasności Wnioskodawcy, jego syna i małżonki Wnioskodawcy nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej Wnioskodawcy, ani też do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej jego małżonki ani syna Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż umowy dzierżawy niektórych działek gruntów rolniczych na cele wybudowania i eksploatacji elektrowni wiatrowych nie będą zawierane przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Czy prawidłowe jest opodatkowanie przychodu z dzierżawy niektórych działek gruntów rolniczych na cele wybudowania i eksploatacji elektrowni wiatrowych, jako przychodu z dzierżawy i wybór opodatkowania tych przychodów 8,5% ryczałtem od przychodów, jeżeli Wnioskodawca złoży oświadczenie o wyborze opodatkowania 8,5% ryczałtem?

Czy prawidłowe jest rozpoznanie pierwszego przychodu z tytułu dzierżawy w dacie określonej w umowie dzierżawy, jako data płatności, w sytuacji gdy umowa zostanie zawarta jesienią 2012 r. i będzie przewidywała pierwszą płatność w styczniu 2013 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, przypadające na niego przychody z dzierżawy gruntów rolnych na cele wybudowania i eksploatacji elektrowni wiatrowych (czyli na cele nierolnicze), będą przychodami z dzierżawy, to jest ze źródła przychodów z art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy. Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie tych przychodów ryczałtem 8,5% przychodów, na podstawie art. 6 ust. 1a w związku z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z dnia 27 listopada 1998 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy umowa dzierżawy części gruntów na cele nierolnicze zostanie zawarta jesienią 2012 r. i będzie przewidywała pierwszą płatność w styczniu 2013 r., to datą powstania przychodu z dzierżawy będzie styczeń 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, w tym: osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ? o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z treści art. 6 ust. 1b ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1a, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również, jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) tej ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Jednakże warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 4 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem gospodarstwa rolnego, w którego skład wchodzą grunty orne, pastwiska trwale, rolne, lasy i grunty leśne, grunty zadrzewione i zakrzewione, rowy i nieużytki, łąki trwałe - obejmujące szereg działek geodezyjnych. Jesienią 2012 r., część gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego zostanie przez Wnioskodawcę i jego małżonkę wydzierżawiona na rzecz dzierżawcy będącego przedsiębiorcą, na potrzeby inwestycji polegającej na wybudowaniu i eksploatacji elektrowni wiatrowych.

Przychody z tego tytułu Wnioskodawca rozliczy w przypadającym na nim udziale w prawie własności wydzierżawionych na cele nierolnicze działek, jako przychody z dzierżawy, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Zainteresowany wskazał, iż umowy dzierżawy niektórych działek gruntów rolniczych na cele wybudowania i eksploatacji elektrowni wiatrowych nie będą zawierane przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy prawne w tym zakresie, należy stwierdzić, że przychody z tytułu dzierżawy części gruntów rolnych można zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody uzyskiwane z dzierżawy mogą być opodatkowane ? na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z tytułu najmu poza działalnością gospodarczą.

Ponownego podkreślenia wymaga, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie w ustawowym terminie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy.

W zakresie momentu rozpoznania pierwszego przychodu z tytułu dzierżawy należy odnieść się do powołanego powyżej art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość dzierżawy stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego.

Aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zachodzić przesłanki wynikające z powyższego przepisu, czyli czynsz musi być otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Stanowi on przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym tworzy przychód w rozumieniu podatkowym. Przychód w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne powstaje jedynie wówczas, gdy ma miejsce przysporzenie majątkowe.

Zatem w sytuacji, gdy umowa dzierżawy części gruntów na cele nierolnicze zostanie zawarta jesienią 2012 r. i będzie przewidywała pierwsza płatność w styczniu 2013 r., to datą powstania przychodu z dzierżawy będzie moment otrzymania wynagrodzenia z tytułu dzierżawy, tj. styczeń 2013 r.

Reasumując, prawidłowe jest opodatkowanie przychodu z dzierżawy niektórych działek gruntów rolniczych na cele wybudowania i eksploatacji elektrowni wiatrowych, jako przychodu z dzierżawy i wybór opodatkowania tych przychodów 8,5% ryczałtem od przychodów, jeżeli Wnioskodawca złoży oświadczenie o wyborze opodatkowania 8,5% ryczałtem. Prawidłowe również jest rozpoznanie pierwszego przychodu z tytułu dzierżawy w dacie określonej w umowie dzierżawy, jako data płatności w styczniu 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ wskazuje, że wniosek:

  • dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego został rozstrzygnięty w dniu 20 grudnia 2012 r. odrębną interpretacją indywidualną
  • dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych został rozstrzygnięty w dniu 20 grudnia 2012 r. odrębną interpretacją indywidualną
  • dotyczący podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Ponadto tut. organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do małżonki Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika