Czy w świetle przepisu §5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej, (...)

Czy w świetle przepisu §5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej, w związku z planowaną sprzedażą części środków trwałych tj. zabudowanej nieruchomości położonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wprowadzonej w całości do ewidencji środków trwałych, przy zachowaniu warunków określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, spółka utraci prawo do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowej Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki komandytowej, w której komplementariuszem jest X Sp. z o.o., a komandytariuszami obywatele Niemiec, Panowie M(?) i W(?). Organem podatkowym właściwym dla komplementariusza jest Urząd Skarbowy w W(?), natomiast dla komandytariuszy Urząd Skarbowy P(?).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie L(?) Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jest właścicielem zabudowanej nieruchomości, położonej na terenie Strefy. W dniu 26 czerwca 2004 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie L(?) Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W ramach uzyskanego zezwolenia Spółka miała obowiązek zatrudnienia na terenie L(?) Specjalnej Stefy Ekonomicznej 65 osób oraz poniesienia wydatków inwestycyjnych w łącznej kwocie 17.200.000,00 zł w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. W przypadku zrealizowania inwestycji, Spółka miała prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych i z podatku dochodowego od osób fizycznych, w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 44, poz. 274 ze zm.).

Spółka do dnia 30 czerwca 2008 r. poniosła wydatki inwestycyjne w kwocie ponad 64.000.000,00 zł oraz zatrudniła ponad 200 pracowników. Nabyte środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w momencie przyjęcia ich do użytkowania. Spółka w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy.

W związku z trudną sytuacją finansową Spółki i koniecznością poprawy płynności finansowej, Spółka zamierza sprzedać część środków trwałych, w tym działkę wraz z posadowionym na niej budynkiem produkcyjno biurowym, towarzystwu leasingowemu, z którym jednocześnie zawrze umowę leasingu finansowego i będzie wykorzystywać wszystkie sprzedane wcześniej środki trwałe w prowadzonej działalności. Po zakończeniu umowy leasingu środki trwałe zostaną nabyte przez Spółkę od towarzystwa leasingowego. W wyniku opisanej operacji wielkość zatrudnienia nie ulegnie zmianie. Nie zmieni się też rodzaj prowadzonej działalności. Wartość środków trwałych, które Spółka zamierza sprzedać i następnie wziąć w leasing, wyniesie około 36.000.000,00 zł. Po przeprowadzeniu transakcji sprzedaży części środków trwałych, wysokość pozostałych nakładów inwestycyjnych, poniesionych na terenie strefy zamknie się kwotą około 28.000.000,00 zł a więc o ponad 10.000.000,00 zł większą, niż wysokość nakładów określona w decyzji z dnia 26 czerwca 2004 r.

Przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej stanowi, iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne ? przez okres 5 lat od dnia wyprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisu § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej, w związku z planowaną sprzedażą części środków trwałych tj. zabudowanej nieruchomości położonej na terenie L(?) Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wprowadzonej w całości do ewidencji środków trwałych, przy zachowaniu warunków określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie L(?)SSE, spółka utraci prawo do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w razie zbycia części środków trwałych Spółka wywiązuje się z warunków opisanych w zezwoleniu z dnia 26 czerwca 2004 r. ? zarówno warunków inwestycyjnych jak i warunków dotyczących poziomu zatrudnienia na terenie strefy. Zbycie części nieruchomości nie stanowi podstawy do uznania naruszenia warunków zezwolenia, a tym samym warunków uprawniających do uzyskania pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie ustanowienia l(?) specjalnej strefy ekonomicznej.

Zgodnie z zezwoleniem uzyskanym przez Spółkę w dniu 26 czerwca 2004 r. najważniejszym celem i obowiązkiem jest poniesienie nakładów inwestycyjnych w kwocie co najmniej 17.200.000,00 zł i zatrudnienie docelowo 65 osób. Cel ten pomimo sprzedaży części środków trwałych zostanie zrealizowany i zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż ta nie będzie skutkowała utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, gdyż Spółka wywiąże się z warunków określonych w zezwoleniu z dnia 26 czerwca 2004 r., tj. zarówno warunków inwestycyjnych jak i dotyczących poziomu zatrudnienia.

Analogiczne stanowisko, zdaniem Wnioskodawcy, zajął Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16 stycznia 2006 r. sygn. PSUS/PB-RI-PDP/423/274/P/14/06/AS.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż planowana sprzedaż części środków trwałych nie jest związana z likwidacją przedsiębiorstwa, ma na celu jedynie uzyskanie środków finansowych niezbędnych dla dalszego prowadzenia działalności gospodarczej i do wypełnienia warunków określonych w decyzji L(?)SSE z dnia 26 czerwca 2004 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepisem wykonawczym do ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dotyczącym L(?) Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1416 ze zm.). Zgodnie z § 6 pkt 1 tego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.


Stosownie do postanowień ww. § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat,
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w związku z trudną sytuacją finansową Spółki i koniecznością poprawy płynności finansowej Spółka zamierza sprzedać część środków trwałych, w tym działkę wraz z posadowionym na niej budynkiem produkcyjno biurowym, towarzystwu leasingowemu, z którym jednocześnie zawrze umowę leasingu finansowego i będzie wykorzystywać wszystkie sprzedane wcześniej środki trwałe w prowadzonej działalności. Po zakończeniu umowy leasingu środki trwałe zostaną nabyte przez Spółkę od towarzystwa leasingowego.

Po przeprowadzeniu transakcji sprzedaży części środków trwałych, wysokość pozostałych nakładów inwestycyjnych, poniesionych na terenie strefy zamknie się kwotą około 28.000.000,00 zł, a więc o ponad 10.000.000,00 zł większą, niż wysokość nakładów określona w decyzji z dnia 26 czerwca 2004 r.

Zatem, nakłady inwestycyjne, pomniejszone o wartość składnika majątkowego, który Wnioskodawca zamierza sprzedać, przekraczają wielkość wydatków inwestycyjnych, do których poniesienia został zobowiązany w zezwoleniu.

W ww. rozporządzeniu brak jest przepisów określających bezpośrednie konsekwencje podatkowe w przypadku niespełnienia wskazanego (w § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia strefowego) warunku, np. sprzedaży składnika majątku, z którym związane było zwolnienie podatkowe, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż przeniesienie w jakiejkolwiek formie własności składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne ? przed upływem terminów wskazanych w ww. § 5 ust. 1 pkt 1 stanowi przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane ono było z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona, w okresie następującym po zbyciu składnika majątkowego.

Zatem, wspólnicy Spółki nie utracą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego tylko wtedy, gdy Spółka sprzeda składnik majątku, którego wydatek nie stanowił kosztów kwalifikujących się do objęcia ich pomocą publiczną, bądź też jego zbycie nastąpi po terminie określonym w § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie L(?) Specjalnej Strefy Ekonomicznej.


Natomiast Spółka opisując zdarzenie przyszłe wskazała, iż: ?w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy?.

Reasumując, wspólnicy Spółki utracą prawo do zwolnienia podatkowego, jeżeli dokonają zbycia zabudowanej nieruchomości przed upływem 5 lat licząc od dnia wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (w przypadku małych i średnich przedsiębiorców przed upływem 3 lat).

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tych ustaw dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne oraz osoby prawne. Wniosek natomiast złożyła spółka komandytowa, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych czy prawnych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne oraz osoby prawne ? wspólników.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika