Obowiązki płatnika ? sprzedaż premiowa sygn: ILPB1/415-914/12-2/AP

Obowiązki płatnika ? sprzedaż premiowa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej skutków podatkowych przyznania nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, lecz otrzymującym nagrody bez związku z tą działalnością,
  • prawidłowe - w części dotyczącej skutków podatkowych przyznania nagród osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, otrzymującym nagrody w związku z tą działalnością.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka rozważa wdrożenie następującego systemu sprzedaży produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez towarzystwo ubezpieczeń na życie (dalej: TUnŻ).

Spółka zamierza prowadzić działalność akwizycyjną na rzecz TUnŻ poprzez oferowanie umów ubezpieczenia z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (dalej: umowa ubezpieczenia) osobom fizycznym (zarówno nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak również podmiotom taką działalność prowadzącym). Rozważany przez Spółkę schemat organizacji procesu sprzedaży zakłada oparcie jej o system sprzedaży premiowej w ten sposób, że każdy klient, który zawrze za jej pośrednictwem umowę ubezpieczenia z TUnŻ, jednocześnie stanie się uczestnikiem konkursu prowadzonego przez Spółkę na podstawie pisemnego regulaminu. Celem konkursu będzie dokonywanie przez jego uczestników (którzy uprzednio zawarli umowę ubezpieczenia z TUnŻ) rekomendacji innych osób, w celu umożliwienia tym ostatnim zawarcia umowy ubezpieczenia z TUnŻ i jednocześnie przystąpienia do konkursu prowadzonego przez Spółkę. W wyniku skutecznej rekomendacji (której skutkiem będzie zawarcie przez TUnŻ umowy ubezpieczenia z nowym klientem) dokonanej przez dotychczasowego klienta, Spółka zamierza przyznawać (na podstawie regulaminu konkursu) nagrody (których jest wyłącznym fundatorem) w postaci opłacenia dotychczasowemu klientowi, który dokonał skutecznej rekomendacji innej osoby, najbliższej wymagalnej składki ubezpieczeniowej za dany miesiąc, należnej TUnŻ od tego klienta na podstawie umowy ubezpieczenia.

Spółka będzie wypłacała nagrody z tytułu spełnienia warunków opisanych w regulaminie konkursu (czyli dokonanie skutecznej rekomendacji nowego klienta oraz spełnienie pozostałych warunków o charakterze formalnym) w postaci opłacenia kolejnych, miesięcznych składek ubezpieczeniowych aż do całkowitego opłacenia składki ubezpieczeniowej za dany rok. Po całkowitym opłaceniu rocznej składki ubezpieczeniowej nagrody byłyby wypłacane w formie przelewu na konto wskazane przez uczestnika konkursu. Z tego konta uczestnik mógłby zlecić ich wypłatę w formie gotówkowej. W kolejnych latach obowiązywania umowy ubezpieczenia oraz uczestnictwa w konkursie organizowanym przez Spółkę, uczestnik konkursu dokonując skutecznych rekomendacji innych osób, byłby z tego tytułu uprawniony do otrzymania nagród pieniężnych przewidzianych regulaminem konkursu, które były przyznawane i wypłacane zgodnie ze schematem wyżej wskazanym (tj. w pierwszej kolejności zaliczane byłyby na poczet opłacenia rocznej składki należnej TUnŻ na podstawie umowy ubezpieczenia, w dalszej zaś kolejności byłyby wypłacane przelewem na konto należące do uczestnika konkursu).

Wysokość przyznawanej jednorazowo (tj. za każdą pojedynczą, skuteczną rekomendację) nagrody przewidzianej w regulaminie konkursu prowadzonego przez Spółkę nie będzie przekraczać limitu wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty PLN 760,00 (słownie: siedemset sześćdziesiąt złotych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy kwoty przyznane w formie nagród zgodnie ze schematem wskazanym w opisie stanu faktycznego (tj. opłacenie składki ubezpieczeniowej albo wypłata równoważnej sumy pieniężnej na konto bankowe) uczestnikom konkursu prowadzonego przez Spółkę podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych u uczestników konkursu?
  2. Czy Spółka w zaistniałej sytuacji będzie miała status płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, a jeśli tak, to jakie będą ją z tego tytułu obciążały obowiązki?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Polski system prawny nie zawiera definicji sprzedaży premiowej. Należy zatem odwołać się do rozumienia tego terminu zgodnie z jego znaczeniem według języka potocznego i wskazać, że sprzedaż oznacza jeden z obszarów aktywności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jest to umowa pomiędzy stronami transakcji, w której to sprzedający zobowiązuje się do wydania i przeniesienia własności danej rzeczy lub usługi na kupującego, w zamian za określony ekwiwalent pieniężny. Z kolei aspekt premiowy sprzedaży zmierza do uatrakcyjnienia nabycia towaru lub usługi dla ich odbiorcy, zaś w sensie prawnym wyraża się w publicznym przyrzeczeniu nagrody na równych prawach dla każdego z uczestników akcji promocyjnej, który spełni warunki wskazane w regulaminie przez organizatora sprzedaży premiowej.

Reasumując, sprzedaż premiowa, zgodnie z praktyką prezentowaną dotychczas przez organy skarbowe właściwe w sprawach interpretacji indywidualnych charakteryzuje się:

  1. powiązaniem prawa do nagrody z dokonaniem zakupu towaru lub usługi przez osobę, która następnie uzyskuje prawo do nagrody,
  2. tożsamością osoby beneficjenta nagrody oraz odbiorcy towarów lub usług świadczonych przez organizatora sprzedaży premiowej,
  3. zagwarantowania przyznania nagrody po spełnieniu warunków określonych w regulaminie sprzedaży premiowej przez jej organizatora.

W analizowanym stanie faktycznym istnieje związek przyczynowy pomiędzy zawarciem umowy ubezpieczenia przez nowego klienta z TUnŻ, a przyznaniem nagrody przez organizatora konkursu (Spółkę) dotychczasowemu klientowi, który dokonał skutecznej rekomendacji. Jednocześnie spełniony zostaje również warunek dotyczący gwarancji przyznania nagrody dotychczasowemu klientowi w przypadku dokonania skutecznej rekomendacji nowego klienta, który w jej wyniku zawrze umowę ubezpieczenia. W dalszej kolejności występuje związek pomiędzy zawarciem przez nowego klienta umowy ubezpieczenia a stworzeniem mu (poprzez fakt uczestnictwa w konkursie) możliwości uzyskiwania nagród w ramach konkursu.

Spełniony zostaje również warunek tożsamości odbiorcy nagrody oraz faktycznego odbiorcy usługi świadczonej przez organizatora sprzedaży premiowej, czyli Spółkę. Usługa Spółki na rzecz uczestnika konkursu polega bowiem na stworzeniu możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia z TUnŻ, możliwości uczestniczenia w konkursie na zasadach wyżej wskazanych i możliwości uzyskiwania nagród w przypadkach i na warunkach wskazanych w jego regulaminie. Zatem strona umowy ubezpieczenia z TUnŻ, uczestnik konkursu organizowanego przez Spółkę oraz beneficjent nagrody to ta sama osoba. W tym miejscu należy również dodać, że nagroda nie jest przyznawana w formie towarów lub usług, które sprzedano nabywcy. Nabywca uzyskał bowiem wierzytelność z umowy ubezpieczenia polegającą na uprawnieniu do otrzymania świadczenia od TUnŻ na warunkach ustalonych w umowie ubezpieczenia oraz ogólnych jej warunkach, a także prawo do uczestniczenia w sprzedaży premiowej na zasadach określonych przez Spółkę w regulaminie konkursu, zaś jego ewentualna nagroda będzie miała postać świadczenia pieniężnego wypłacanego w formie opłacenia składki ubezpieczeniowej albo przelewu na konto bankowe.

Reasumując, system akwizycji nowych klientów zamierzany przez Spółkę oraz sposób nagradzania dotychczasowych klientów za dokonywanie skutecznych rekomendacji nowych klientów powinien być uznany za sprzedaż premiową w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nagrody w jednorazowej wysokości do kwoty PLN 760,00, przyznane za każdą pojedynczą rekomendację nowego klienta, który następnie zawrze umowę ubezpieczenia z TUnŻ, będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, pod warunkiem, że nie zostały one otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W przypadku, gdyby jednorazowa wartość nagrody przekroczyła kwotę PLN 760,00, kwota nagrody powinna być opodatkowana podatkiem zryczałtowanym według stawki 10%, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nagrody otrzymywane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą nie będą objęte zwolnieniem. Stanowią one bowiem dla podatnika przychód z tej działalności. Nie będzie to jednak dotyczyć tych sytuacji, w których tacy podatnicy otrzymali nagrody bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wówczas bowiem nagrody te korzystać będą ze zwolnienia podatkowego do wysokości 760 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy wskazani w ust. 1 tegoż przepisu zobowiązani są do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1 tejże ustawy. Z uwagi jednak na treść art. 21 ust. 1 pkt 68, który przychody do kwoty PLN 760,00 czyni wolnymi od podatku dochodowego, należy przyjąć, że po stronie Spółki nie powstaną obowiązki płatnika tego podatku, jeśli jednorazowa kwota nagrody przekazanej uczestnikowi systemu sprzedaży premiowej organizowanej przez Spółkę nie przekroczy ww. kwoty. Natomiast w razie, gdyby kwota nagrody na rzecz uczestnika od Spółki przekroczyła ww. kwotę, Spółka będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych według zryczałtowanej stawki 10%, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a ponadto do sporządzenia deklaracji podatkowej PIT-8C i jej przekazania podatnikowi oraz właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w terminie określonym przepisem ustawy.

W przypadku nagród otrzymanych w ramach konkursu przez podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w związku z tą działalnością, wartość tych nagród będzie stanowić przychód z tej działalności. Powinny być zatem opodatkowane przez samego podatnika, zaś Spółka w tym stanie faktycznym nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej skutków podatkowych przyznania nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, lecz otrzymującym nagrody bez związku z tą działalnością,
  • prawidłowe - w części dotyczącej skutków podatkowych przyznania nagród osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, otrzymującym nagrody w związku z tą działalnością.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wśród źródeł przychodów ustawodawca wymienił w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy tzw. ?inne źródła?.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania ?w szczególności? oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza prowadzić działalność akwizycyjną na rzecz towarzystwa ubezpieczeń na życie (TUnŻ) poprzez oferowanie umów ubezpieczenia z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (dalej: umowa ubezpieczenia) osobom fizycznym (zarówno nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak również podmiotom taką działalność prowadzącym). Rozważany przez Spółkę schemat organizacji procesu sprzedaży zakłada oparcie jej o system sprzedaży premiowej w ten sposób, że każdy klient, który zawrze za jej pośrednictwem umowę ubezpieczenia z TUnŻ, jednocześnie stanie się uczestnikiem konkursu prowadzonego przez Spółkę na podstawie pisemnego regulaminu. Celem konkursu będzie dokonywanie przez jego uczestników (którzy uprzednio zawarli umowę ubezpieczenia z TUnŻ) rekomendacji innych osób, w celu umożliwienia tym ostatnim zawarcia umowy ubezpieczenia z TUnŻ i jednocześnie przystąpienia do konkursu prowadzonego przez Spółkę. W wyniku skutecznej rekomendacji (której skutkiem będzie zawarcie przez TUnŻ umowy ubezpieczenia z nowym klientem) dokonanej przez dotychczasowego klienta, Spółka zamierza przyznawać (na podstawie regulaminu konkursu) nagrody (których jest wyłącznym fundatorem) w postaci opłacenia dotychczasowemu klientowi, który dokonał skutecznej rekomendacji innej osoby, najbliższej wymagalnej składki ubezpieczeniowej za dany miesiąc, należnej TUnŻ od tego klienta na podstawie umowy ubezpieczenia. Spółka będzie wypłacała nagrody z tytułu dokonania skutecznej rekomendacji nowego klienta w postaci opłacenia kolejnych, miesięcznych składek ubezpieczeniowych aż do całkowitego opłacenia składki ubezpieczeniowej za dany rok. Po całkowitym opłaceniu rocznej składki ubezpieczeniowej nagrody byłyby wypłacane w formie przelewu na konto wskazane przez uczestnika konkursu. W kolejnych latach obowiązywania umowy ubezpieczenia oraz uczestnictwa w konkursie organizowanym przez Spółkę, uczestnik konkursu dokonując skutecznych rekomendacji innych osób, byłby z tego tytułu uprawniony do otrzymania nagród pieniężnych przewidzianych regulaminem konkursu, które były przyznawane i wypłacane zgodnie ze schematem wyżej wskazanym (tj. w pierwszej kolejności zaliczane byłyby na poczet opłacenia rocznej składki należnej TUnŻ na podstawie umowy ubezpieczenia, w dalszej zaś kolejności byłyby wypłacane przelewem na konto należące do uczestnika konkursu). Wysokość przyznawanej jednorazowo (tj. za każdą pojedynczą, skuteczną rekomendację) nagrody przewidzianej w regulaminie konkursu prowadzonego przez Spółkę nie będzie przekraczać kwoty 760,00 zł.

Zatem w ramach systemu sprzedaży premiowej każdy klient, który zawrze za pośrednictwem Wnioskodawcy umowę ubezpieczenia z TUnŻ, jednocześnie stanie się uczestnikiem konkursu prowadzonego przez Spółkę na podstawie pisemnego regulaminu. Celem konkursu będzie dokonywanie przez jego uczestników rekomendacji innych osób, w celu umożliwienia tym ostatnim zawarcia umowy ubezpieczenia z TUnŻ i jednocześnie przystąpienia do konkursu prowadzonego przez Spółkę. W wyniku skutecznej rekomendacji dokonanej przez dotychczasowego klienta, Spółka zamierza przyznawać nagrody w postaci opłacenia dotychczasowemu klientowi - który dokonał skutecznej rekomendacji innej osoby - kolejnych, miesięcznych składek ubezpieczeniowych bądź w postaci wypłaty równoważnej sumy pieniężnej na konto bankowe.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji ?konkursu?. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to ?przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.

zwykle wyróżnianych nagrodami?. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Jednocześnie, przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy jednoznacznie określa, iż ze zwolnienia korzystają wygrane w tych konkursach, które ogłaszane są w środkach masowego przekazu, tj. prasie, radiu, telewizji albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie nagrody nie będą przyznawane przez specjalistyczne jury, w postępowaniu wieloetapowym tylko niektórym, rywalizującym między sobą osobom, ale każdemu, kto ? przy spełnieniu warunków formalnych ? dokona skutecznej rekomendacji klienta. W przedmiotowej sprawie nie wystąpi element współzawodnictwa, wyłonienia w drodze eliminacji najlepszych pod względem określonego kryterium jego uczestników. Z uwagi na powyższe, analizując możliwość zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy, nie należy rozpatrywać tej kwestii pod kątem nagród w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasę, radio i telewizję) oraz nagród w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, ale pod kątem nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem ?sprzedaż premiowa?, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy, konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia ?sprzedaż premiowa? zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu ?sprzedaż? oraz ?premiowa?.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Terminy ?premia?, ?premiowa? nie zostały zdefiniowane w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe, koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę, dodatkowe wynagrodzenie (Mały Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik ?premiowy? należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z art. 353 § 2 tego Kodeksu, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, ?sprzedaż premiowa? jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Przenosząc przywołane powyżej uregulowania na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż wypłacone przez Wnioskodawcę nagrody osobom, które jedynie skutecznie rekomendują inne osoby, w celu umożliwienia im zawarcia umowy ubezpieczenia z TUnŻ, nie mogą być uznane za nagrody związane ze sprzedażą premiową w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć należy, że otrzymane nagrody nie wiążą się z zawarciem umowy sprzedaży, lecz jedynie ? przy spełnieniu określonych warunków zawartych w regulaminie ? z poleceniem osoby, która zawrze umowę ubezpieczenia. Tym samym w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym znamiona sprzedaży premiowej nie występują, gdyż pomiędzy osobą otrzymującą nagrodę a podmiotem tę nagrodę przyznającym w ogóle nie dochodzi do umowy sprzedaży, z którą to umową nagroda byłaby związana. We wskazanym przedsięwzięciu nagradzanie osób następuje bowiem jedynie w sytuacji, gdy uczestnicy konkursu wskażą klienta, z którym dojdzie do zawarcia umowy ubezpieczeniowej.

Zatem wartość ww. nagród (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wartość wskazanych we wniosku nagród w postaci opłacenia składki ubezpieczeniowej albo wypłaty równoważnej sumy pieniężnej na konto bankowe stanowić będzie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podobnie będzie w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, jeżeli nagrody nie będą przez nich otrzymane w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Na podmiocie wypłacającym ww. nagrody osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz osobom fizycznym taką działalność prowadzącym, lecz otrzymującym nagrody bez związku z tą działalnością, nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród, ale obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które otrzymują nagrody w związku z tą działalnością, winny wartość tych nagród zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami, stosownie do wybranej formy opodatkowania. Spółka w tym przypadku nie będzie występowała w roli płatnika.

Reasumując, wartość wskazanych we wniosku nagród w postaci opłacenia składki ubezpieczeniowej albo wypłaty równoważnej sumy pieniężnej na konto bankowe stanowić będzie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, lecz otrzymujących nagrody bez związku z tą działalnością przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na podmiocie wypłacającym nagrody ww. osobom nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród, ale obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Natomiast w przypadku osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą wartość nagród otrzymanych w związku z tą działalnością stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, który winien być przez nich opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Zatem Spółka w odniesieniu do tych osób nie będzie występowała w roli płatnika.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej obowiązków płatnika w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalność gospodarczą oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, lecz otrzymujących nagrody bez związku z tą działalnością ? należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w stosunku do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, otrzymujących nagrody w związku tą działalnością - należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika