Czy umorzenie tego znaku jest kosztem uzyskania przychodów z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym (...)

Czy umorzenie tego znaku jest kosztem uzyskania przychodów z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008 r. (data wpływu 6 listopada 2008 r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 6 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji prawa ochronnego na znak towarowy oraz kosztów uzyskania przychodów, a także podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wyceny znaku towarowego.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. znak ILPB1/415-921/08-2/AG, ILPP2/443-1022/08-2/ISN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Spółkę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 grudnia 2008 r., a w dniu 15 grudnia 2008 r. wniosek uzupełniono.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma ? spółka jawna, składająca się z trzech wspólników, działająca od 1993 r. planuje dokonać wyceny znaku towarowego firmy, który uzyskał już prawo ochronne ? decyzja wydana przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (prawo ochronne na znak towarowy na okres 10 lat). Wspólnicy zamierzają wnieść aportem znak towarowy na podstawie uchwały wspólników w wartościach odpowiadających proporcjonalnym wartościom do posiadanych udziałów.

Wniesiony aportem znak towarowy będzie zaliczony do wartości niematerialnych i prawnych oraz ujawniony w bilansie firmy. Od wartości wprowadzonego aportem znaku towarowego nie będzie naliczony podatek od towarów i usług. Podlegać będzie również amortyzacji podatkowej i bilansowej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że prawo ochronne na znak towarowy zostało udzielone Wnioskodawcy decyzją Urzędu Patentowego z dnia 25 września 2008 r., znak ten zostanie wprowadzony aportem do majątku Spółki (Wnioskodawcy).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


Czy umorzenie ww. znaku, jest kosztem uzyskania przychodów z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, amortyzacja jest kosztem uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23.

Stosownie do treści art. 22b ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.) - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

W przeciwieństwie do środków trwałych, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, na nabycie których wydatki rozpoznawane powinny być jako koszt podatkowy w formie odpisów amortyzacyjnych. Oznacza to, iż prawa, które nie zostały wymienione wprost w tej ustawie jako wartości niematerialne i prawne nie mogą zostać zaliczone do tej kategorii. Tym samym nie podlegają amortyzacji.


W katalogu wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, przy spełnieniu określonych przesłanek, wymienione zostały prawa określone w ustawie - Prawo własności przemysłowej.


Zatem odpisy amortyzacyjne od znaku towarowego ? z zastrzeżeniami w przytoczonym art. 22b. ust. 1 pkt 6 ww. ustawy ? stanowią koszty uzyskania przychodów.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż wniosek w części dotyczącej zagadnień objętych pytaniem nr 5 o treści ?Czy można ujawnić znak towarowy w aktywach bilansu w poz. A I3 ?inne wartości niematerialne i prawne? oraz w pasywach w pozycji A i ?kapitał podstawowy?, nawet w sytuacji, gdy stanowisko Izby Skarbowej jest odmienne od stanowiska Wnioskodawcy...?, oraz pytaniem nr 1 o treści ?Czy forma wniesienia aportu przez wspólników Spółki jest prawidłowa...? nie został rozstrzygnięty.

Zgodnie bowiem z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Treść art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego ? rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. amortyzacji prawa ochronnego na znak towarowy) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 30 stycznia 2009 r. nr ILPB1/415-921/08-4/AG, w części dotyczącej formy wniesienia aportu oraz ujawnienia znaku towarowego w aktywach bilansu wniosek rozstrzygnięto postanowieniem z dnia 30 stycznia 2009 r. nr ILPB1/415-921/08-6/AG, natomiast w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 30 stycznia 2009 r. nr ILPP2/443-1022/08-4/ISN.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-921/08-4/AG, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1022/08-4/ISN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika