Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki , reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 23 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) zamierza zawierać umowy zlecenia (dalej Umowy) z osobami fizycznymi niebędcymi pracownikami Spółki (Zleceniobiorcami). Umowy zawierane będą na czas nieoznaczony i mogą być wypowiedziane ze skutkiem natychmiastowym. Przedmiotem umów zlecenia będzie dystrybucja (roznoszenie) przez Zleceniobiorców (dystrybutorów) materiałów (druków) reklamowych Spółki do gospodarstw domowych (obecnych jak i potencjalnych klientów Spółki) znajdujących się na wyznaczonym dla danego Zleceniobiorcy (Dystrybutora) terenie dystrybucji (przy czym ?teren dystrybucji?, to obszar geograficzny wyznaczony na mapie z dokładnością do jednego budynku (bramy), na którym dany Zleceniobiorca dokonuje dystrybucji).

Roznoszone materiały (druki) reklamowe stanowić będą tzw. komplet, na który składa się tygodnik reklamowy wydawany przez Spółkę, dodatki reklamowe oraz ulotki.

Zgodnie z postanowieniami Umowy za wykonanie świadczenia (dystrybucji) na podstawie Umowy Zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie miesięczne w wysokości określonej w tzw. tabeli taryf, znajdującej się w Załączniku do Umowy (tzw. Instrukcji dla Dystrybutorów), proporcjonalnej do liczby dostarczonych kompletów druków reklamowych oraz terenu dystrybucji (dalej zwane Wynagrodzeniem za Dystrybucje). Wynagrodzenie należne za dany miesiąc będzie wypłacane Zleceniobiorcy do 10 dnia następnego miesiąca.

Załącznik do Umowy - Instrukcja dla Dystrybutorów (stanowiący integralną część Umowy) określi szczegóły w zakresie wykonania przedmiotu Umowy, w szczególności obowiązki Zleceniobiorców, (np. zasady doręczania ww. ulotek do odbiorców indywidualnych, miejsce i czas przejmowania materiałów reklamowych do roznoszenia), jak również zdefiniuje niektóre z elementów składających się na Wynagrodzenie za Dystrybucje tj.:

  1. tzw. podstawową taryfę brutto - tj. stawkę wynagrodzenia brutto przysługującą Zleceniobiorcy za dostarczenie jednego kompletu druków reklamowych o wadze do 40 gramów oraz
  2. liczbę gospodarstw domowych znajdujących się na przypisanym Zleceniobiorcy terenie dystrybucji.

Zgodnie z tzw. tabelą taryf (określoną w Załączniku do Umowy) podstawowa taryfa brutto będzie miała zastosowanie do roznoszenia kompletu druków reklamowych o wadze do 40 gramów, zaś w przypadku wagi przekraczającej 40 gramów taryfa przysługująca Zleceniobiorcy będzie odpowiednio podwyższana i określona jako podstawowa taryfa brutto plus dodatkowo 1% taryfy podstawowej za każdy kolejny gram powyżej 40 gramów druków reklamowych (dalej podwyższona taryfa brutto).

W świetle powyższego kwota Wynagrodzenia za Dystrybucje należnego Zleceniobiorcy za dany miesiąc będzie stanowić zatem iloczyn następujących elementów (zmiennych):

  • podstawowej lub podwyższonej taryfy brutto (w zależności od wagi kompletu druków reklamowych, który będzie dystrybuowany w ramach danej dystrybucji),
  • liczby kompletów druków reklamowych dostarczonych przez Zleceniobiorcę do gospodarstw domowych w ramach jednej dystrybucji oraz
  • liczby dystrybucji wykonanych przez Zleceniobiorcę w danym miesiącu.

Spółka przewiduje, że podstawowa taryfa brutto może wahać się od 0,03 zł do 0,09 zł (a w szczególnych przypadkach może być ustalana indywidualnie z szefem danego regionu) i (oprócz wagi kompletu) uzależniona będzie od typu zabudowy występującej na danym terenie dystrybucji (np. najniższa taryfa przewidziana jest dla terenu dystrybucji z budynkami z windą, najwyższa zaś dla domków jednorodzinnych).

Z uwagi na fakt, iż materiały reklamowe mają charakter ?tygodnika?, w danym miesiącu będą miały miejsce - co do zasady - cztery (4) dystrybucje tygodniowe. Niemniej jednak będą występować również miesiące, w których - ze względu np. na kalendarzowy układ dni tygodnia, będzie przypadać pięć (5) dystrybucji ?tygodników? reklamowych. Ze względu na inne, nieprzewidziane okoliczności (np. z powodu choroby Zleceniobiorcy) może również wystąpić miesiąc, w którym liczba dystrybucji okaże się niższa niż cztery (4).

Mając na uwadze ww. poziom podstawowej taryfy brutto, jak również orientacyjną liczbę gospodarstw domowych przypadających na dany teren dystrybucja danego Zleceniobiorcy oraz przewidywaną liczbę dystrybucji, jakie mogą wystąpić w danym miesiącu, Spółka jest w stanie obliczyć, że wysokość miesięcznego - przewidywanego - Wynagrodzenia za Dystrybucje należnego Zleceniobiorcom - co do zasady - nie będzie przekraczać poziomu 200 zł brutto. Niemniej mogą zdarzać się miesiące w których miesięczne Wynagrodzenie za Dystrybucje należne Zleceniobiorcy przekroczy kwotę 200 zł - na przykład ze względu na wystąpienie w danym miesiącu pięciu (5) dystrybucji kompletów druków reklamowych o wadze przekraczającej 40 gramów (z zastosowaniem taryfy podwyższonej). Będą zatem zdarzać się sytuacje, gdy należne Wynagrodzenie za Dystrybucje przysługujące faktycznie Zleceniobiorcy za dany miesiąc będzie różnić się od przewidywanego (prognozowanego) Wynagrodzenia za Dystrybucje - może okazać się ono wyższe lub niższe od przewidywanego wynagrodzenia ze względu na różne zmienne lub nieprzewidziane okoliczności, które mogą wystąpić w danym miesiącu (np. ze względu na zmianę pierwotnie zakładanej wagi kompletu druków reklamowych, zmianę liczby dystrybucji wykonanych w danym miesiącu z powodu choroby Zleceniobiorcy. itp.). Z tych względów należna wysokość Wynagrodzenia za Dystrybucje faktycznie przysługująca Zleceniobiorcy od Spółki za dany miesiąc będzie znana dopiero po zakończeniu danego miesiąca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy - w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym - od Wynagrodzenia za Dystrybucje, Spółka - jako płatnik - będzie zobowiązana pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy o PIT bez względu na wysokość Wynagrodzenia za Dystrybucje, które będzie należne Zleceniobiorcy za dany miesiąc, tj. bez względu na fakt czy Wynagrodzenie to przekroczy lub nie przekroczy kwoty 200 zł brutto, a w konsekwencji nie znajdzie zastosowania zryczałtowane opodatkowanie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym wyżej zdarzeniu przyszłym, do Wynagrodzenia za Dystrybucje należnego Zleceniobiorcom, nie znajdzie zastosowanie zryczałtowane opodatkowanie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT. W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana - jako płatnik - pobierać od Wynagrodzenia za Dystrybucje zaliczki za podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy o PIT, nawet w sytuacji gdy wysokość (brutto) Wynagrodzenia za Dystrybucje należnego Zleceniobiorcy za dany miesiąc (prognozowanego czy faktycznie przysługującego), obliczonego w sposób opisany powyżej, nie przekroczy kwoty 200 zł.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT ?od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu. o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18 % przychodu?.

Wyżej powołany przepis art. 30 ust 1 pkt 5a ustawy o PIT stosuje się tj. pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, o ile łącznie spełnione są następujące przesłanki określone w tym przepisie:

  1. osoba, z którą zawarto umowę nie jest pracownikiem płatnika,
  2. osoba. z którą zawarto umowę musi uzyskiwać przychód z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 lub pkt 5-9 ustawy o PIT,
  3. należności muszą być określone w umowie lub w umowach zawartych z ww. osobą, a suma tych należności z tego samego tytułu nie może przekraczać miesięcznie 200 zł od tego samego płatnika.


W świetle powyższego Spółka wskazuje, iż w odniesieniu do omawianego zdarzenia przyszłego, będą bez wątpienia spełnione przesłanki wymienione wyżej w punktach a) i b) dotyczące osoby (podatnika) - Zleceniobiorcy uzyskującego przychód, który nie będzie pracownikiem Spółki, jak i tytułu (źródła) uzyskiwania przychodu tj. określonego w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT przychodu z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia (...).

W ocenie Spółki, w omawianym zdarzeniu przyszłym, w stosunku do Wynagrodzenia za Dystrybucje, w żadnym przypadku, nie zostanie spełniona przesłanka o której mowa w punkcie c) powyżej tj., aby należności były określone w zawartej umowie lub w umowach. Dodatkowo odnośnie przesłanki wymienionej powyżej w punkcie c) to należy wskazać, że wystąpią sytuacje, że należności z tytułu Wynagrodzenia za Dystrybucje (brutto) przysługujące Zleceniobiorcy za dany miesiąc (zarówno prognozowane, jak i faktycznie należne) nie przekroczą miesięcznie kwoty 200 zł, jak i będą miały miejsce takie sytuacje, że ww. należności przekroczą kwotę 200 zł miesięcznie.

W pierwszej kolejności Spółka wskazuje, iż za uznaniem zasadności stanowiska Spółki, iż nie będzie spełniona ww. przesłanka c), przemawia wykładnia językowa sformułowania użytego przez ustawodawcę w omawianym przepisie ?określonych w umowie?. Zgodnie z definicją słownikową (www.sjp.pwn.pI) ?określony? oznacza sprecyzowany, wiadomy, pewny?.

W Umowie ze Zleceniobiorcą wskazane będą elementy (zmienne) mające wpływ na obliczenie wysokości należnego Wynagrodzenia za Dystrybucje za dany miesiąc, a nie konkretna wysokość tego wynagrodzenia określona np. w stawce miesięcznej.

Jak wskazano powyżej kwota Wynagrodzenia za Dystrybucje należnego Zleceniobiorcy za dany miesiąc będzie stanowić iloczyn następujących elementów (zmiennych):

  • podstawowej lub podwyższonej taryfy brutto (w zależności od wagi kompletu druków reklamowych, który będzie dystrybuowany w ramach danej dystrybucji),
  • liczby kompletów druków reklamowych dostarczonych przez Zleceniobiorcę do gospodarstw domowych w ramach jednej dystrybucji oraz
  • liczby dystrybucji wykonanych przez Zleceniobiorcę w danym miesiącu.

Mimo, iż powyższe elementy są wskazane (wymienione) w Umowie, trudno jednakże uznać je jako ?sprecyzowane? ?wiadome? lub ?pewne?, czyli ?określone? w Umowie. Przykładowo w Umowie podana zostanie podstawowa lub podwyższona taryfa brutto (mająca zastosowanie w zależności od wagi kompletu druków reklamowych). Niemniej jednak faktyczna waga kompletu druków reklamowych, a zatem określenie czy w danym przypadku (do danej dystrybucji) zostanie zastosowana podstawowa czy podwyższona taryfa brutto, będzie ?wiadoma - co do zasady - dopiero na kilka dni przed przystąpieniem przez Zleceniobiorcę do danej dystrybucji.

W Umowie wskazana będzie również liczba gospodarstw domowych, jakie Zleceniobiorca jest obowiązany teoretycznie ?obsłużyć? na terenie dystrybucji przypisanym do Zleceniobiorcy. Niemniej jednak Wynagrodzenie za Dystrybucje należne Zleceniobiorcy za dany miesiąc będzie zależeć od efektywnie ?obsłużonej liczby gospodarstw domowych, czyli liczby faktycznie dostarczonych kompletów druków reklamowych, która może różnic się od liczby gospodarstw wskazanej w Umowie.

Z uwagi na fakt, iż materiały reklamowe mają charakter ?tygodnika?, w danym miesiącu będą miały miejsce - co do zasady - cztery (4) dystrybucje tygodniowe niemniej jednak występują miesiące, w których - ze względu na kalendarzowy układ dni tygodnia - występuje pięć (5) dystrybucji ?tygodników reklamowych?. Mogą również wystąpić sytuacje, gdy przykładowo ze względu na chorobę Zleceniobiorcy liczba dystrybucji w danym miesiącu będzie niższa niż cztery (4). W konsekwencji, i w tym przypadku trudno uznać, iż liczba dystrybucji w danym miesiącu jest pewna?, a zatem ?określona? w Umowie.

W ocenie Spółki zatem, należy podkreślić, iż pomimo, że Umowa będzie wskazywać elementy składowe wynagrodzenia, a zatem niejako określać metodę wyliczenia miesięcznego wynagrodzenia i na podstawie tej metody będzie można przewidywać wysokość Wynagrodzenia za Dystrybucje przysługującego Zleceniobiorcy za dany miesiąc, to nie można uznać, iż należność z tytułu Wynagrodzenia za Dystrybucje jest ?określona? w Umowie. Co najwyżej można przewidywać, prognozować, wysokość Wynagrodzenia za Dystrybucje w momencie zawarcia Umowy czy na początku danego miesiąca.

Zdaniem Spółki, aby uznać, że spełniona jest wyżej wskazana przesłanka c), istotne jest, aby strony umowy (zlecenia) zawarły w umowie postanowienia określające wysokość Wynagrodzenia wprost jako kwotę (stawkę) miesięczną co nie będzie miało miejsca w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółki.

W świetle powyższego, w sytuacji Spółki, trudno, uznać, iż należność z tytułu Wynagrodzenia za Dystrybucje jest ?określona w umowie? ze Zleceniobiorcą, skoro same elementy składowe tego Wynagrodzenia, mimo iż wskazane w Umowie, trudno uznać za sprecyzowane, wiadome czy pewne?, czyli ?określone? w Umowie. Umowa określa wprawdzie sposób obliczenia Wynagrodzenia za Dystrybucje i wymienia elementy składowe tego Wynagrodzenia, niemniej jednak elementy te, jak i całkowita kwota Wynagrodzenia za Dystrybucje należna za dany miesiąc stają się ?sprecyzowane, wiadome czy pewne? dopiero z końcem danego miesiąca.

Ponadto należy podkreślić, iż ww. przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT nie można interpretować rozszerzająco ponieważ jest to przepis szczególny w stosunku do ogólnie obowiązujących zasad poboru zaliczek na podatek przez płatnika. Hipoteza tego przepisu zdaje się wymagać, by już w momencie zawierania umowy strony ustaliły kwotowo konkretną stawkę wynagrodzenia poniżej 200 zł. Wniosek taki sugeruje użycie przez ustawodawcę właśnie słów ?należności określonych w umowie lub umowach?. Gdyby ustawodawca przewidywał inną sytuację np. objęcie dyspozycją analizowanego przepisu również należności określonych w inny sposób niż kwotowo lub należności faktycznie podlegających wypłacie za dany miesiąc użyłby przykładowo wyrażeń ?należności wynikających z umowy lub umów? czy ?należności podlegających wypłacie? (podobnie jak miało to miejsce w art. 30 ust 1 pkt 3 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 stycznia 1994 r. do 31 grudnia 1994 r. od przychodów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-8, jeżeli należna, zgodnie z zawartą umową, kwota wypłacona osobie niebędącej pracownikiem płatnika nie przekracza 300 000 zł - w wysokości 20% przychodu?).

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w przykładowej interpretacji indywidualnej z 27 listopada 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów (nr IPPB2/415-560/09-4/MG):

  • ?(?) przepis art. 30 ust 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do wypłat dokonywanych przez Spółkę na rzecz usługobiorców, z którymi podpisane zostały umowy zlecenia w oparciu o art. 13 pkt 8 ustawy podatkowej, bowiem zawarte umowy zlecenia nie określają wprost miesięcznej kwoty wynagrodzenia a jedynie sposób w laki należność wynikającą z umowy należy obliczyć. Przy tym nie ma znaczenia, że kwota brutto należna zleceniobiorcy z tego samego tytułu faktycznie nie przekracza kwoty 200 zł miesięcznie.?

Cytowana interpretacja indywidualna reprezentuje ugruntowaną już linię piśmiennictwa organów podatkowych w zakresie interpretacji ww. przesłanki ?określoności należności? zawartej w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT. Dla przykładu Spółka wskazała następujące interpretacje indywidualne:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 czerwca 2009 r. (nr ILPB1/415-308/09-4/AK),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 lutego 2010 r. (nr IPPB2/415-699/09-2/AS),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 maja 2010 r. (nr ITPB1/415-214/10/HD),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 listopada 2009 r. (nr ITPB2/415-654/09/IB).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, iż w przedstawionym wyżej zdarzeniu przyszłym - do Wynagrodzenia za Dystrybucje należnego Zleceniobiorcom, nie znajdzie zastosowania zryczałtowane opodatkowanie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT i to bez względu na to, czy Wynagrodzenie za Dystrybucje należne Zleceniobiorcy za dany miesiąc (prognozowane czy faktycznie przysługujące) nie przekroczy kwoty 200 zł, czy przekroczy tę kwotę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy identyfikuje, jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście zdefiniowaną w art. 13 ustawy.

Do tej kategorii źródeł przychodów (działalność wykonywana osobiście) stosownie do treści art. 13 pkt 8 ww. ustawy należy zakwalifikować przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora ? jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

   - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na Wnioskodawcy, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki.

Zgodnie z przepisem od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Dodatkowo, przychodów tych nie łączy się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ww. ustawy.

Z kolei, przepis art. 41 ust. 4 wskazanej wyżej ustawy obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z ww. tytułu. Płatnik przekazuje kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, płatnik do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesyła deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika, co bezpośrednio wynika z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

  • suma należności określona w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł oraz
  • umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia wynagrodzeń z tytułu zawartej umowy zlecenia z osobą niebędącą pracownikiem Wnioskodawcy, przy czym wynagrodzenie będzie stanowić iloczyn następujących elementów (zmiennych):

  • podstawowej lub podwyższonej taryfy brutto (w zależności od wagi kompletu druków reklamowych, który będzie dystrybuowany w ramach danej dystrybucji),
  • liczby kompletów druków reklamowych dostarczonych przez Zleceniobiorcę do gospodarstw domowych w ramach jednej dystrybucji oraz
  • liczby dystrybucji wykonanych przez Zleceniobiorcę w danym miesiącu.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż nie są spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania ryczałtowej 18% stawki podatku. Wprawdzie Wnioskodawca wskazuje, że umowa zlecenia ma być zawarta z osobą niebędącą pracownikiem płatnika, jednakże do zastosowania stawki ryczałtu niezbędne jest także, aby w umowie została podana dokładna kwota należności. W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wyraźnie wskazuje, iż w Umowie ze Zleceniobiorcą wskazane będą elementy (zmienne) mające wpływ na obliczenie wysokości należnego Wynagrodzenia za Dystrybucje za dany miesiąc, a nie konkretna wysokość tego wynagrodzenia określona np. w stawce miesięcznej.

Zatem, w przypadku umowy zlecenia, w której wprost nie jest określona kwota należności, a wyłącznie sposób jej wyliczenia - przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania. Tym samym płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek na zasadach ogólnych, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym - od Wynagrodzenia za Dystrybucje, Spółka - jako płatnik - będzie zobowiązana pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na wysokość Wynagrodzenia za Dystrybucje, które będzie należne Zleceniobiorcy za dany miesiąc, tj. bez względu na fakt czy Wynagrodzenie to przekroczy lub nie przekroczy kwoty 200 zł brutto, a w konsekwencji nie znajdzie zastosowania zryczałtowane opodatkowanie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IBPBII/1/415-390/09/MK, interpretacja indywidualna

ILPB1/415-308/09-4/AK, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-699/09-2/AS, interpretacja indywidualna

ITPB1/415-214/10/HD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika