Czy od dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału z zysku spółki komandytowej, która jednocześnie (...)

Czy od dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału z zysku spółki komandytowej, która jednocześnie świadczy usługi na rzecz spółki z ograniczona odpowiedzialnością, której Wnioskodawca będzie pracownikiem, będzie miał prawo stosować stawkę podatku dochodowego liniowego w wysokości 19%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 1 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, w przedmiocie zdarzenia przyszłego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zatrudnić się w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej ?Spółka z o.o.?) na podstawie umowy o pracę (dalej ?Umowa o Pracę?) jako prezes zarządu. Zakres obowiązków Wnioskodawcy wynikający z Umowy o Pracę obejmować będzie wyłącznie czynności związane z zarządzaniem Spółką z o.o. Umowa o Pracę będzie pierwszą i jedyną umową Zainteresowanego ze Spółką z o.o., wcześniej Wnioskodawca nie pozostawał ze Spółką z o.o. w stosunku pracy. Równocześnie Wnioskodawca jest wspólnikiem -komandytariuszem w spółce komandytowej (dalej ?Spółka K.?) i z tego tytułu przysługuje Zainteresowanemu prawo do udziału w zysku osiąganym przez Spółkę K. z kolei Sp. z o.o. jest wspólnikiem - komplementariuszem w Spółce K. Spółka K. zawarła ze Spółką z o.o. umowę (dalej ?Umowa Administracyjna?), na podstawie której świadczy na rzecz Spółki z o.o. usługi szeroko rozumianej obsługi księgowo-administracyjnej, w szczególności wystawianie faktur, bez świadczenia czynności zarządczych. Zakres obowiązków Wnioskodawcy wynikający z Umowy o Pracę nie będzie pokrywał się z zakresem obowiązków Spółki K. w ramach Umowy Administracyjnej w jakimkolwiek zakresie.

W powyższym stanie faktycznym Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze 19% stawki liniowej podatku od dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w zysku Spółki K.

Zakres czynności wykonywanych przez Spółkę K. na rzecz Spółki z o.o. w ramach Umowy Administracyjnej nie będzie pokrywał się z czynnościami wykonywanymi przez Zainteresowanego na rzecz Spółki z o.o. w ramach Umowy o Pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w przedmiocie zdarzenia przyszłego.

Czy od dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału z zysku spółki komandytowej, która jednocześnie świadczy usługi na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Wnioskodawca będzie pracownikiem, będzie miał prawo stosować stawkę podatku dochodowego liniowego w wysokości 19%...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało mu prawo do zastosowania stawki podatku liniowego w wysokości 19%. Zgodnie z art. 9a ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej u.p.d.f.) podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.f. w takiej sytuacji, tj. w przypadku wyboru sposobu opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.f., zgodnie ze wskazanym art. 30c u.p.d.f. podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Wskazane przepisy nie ograniczają prawa do zastosowania uprawnień wynikających z art. 9a ust. 2, w związku z art. 30c u.p.d.f., wyłącznie do działalności prowadzonej samodzielnie, zatem może on być, na podstawie art. 5b ust. 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.f. stosowany także do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej osiąganej w formie udziału w zysku spółki nie posiadającej osobowości prawnej, w szczególności spółki komandytowej.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 u.p.d.f. podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.f. traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.f., jeżeli uzyska z działalności prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadającego czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

W przedstawionym stanie faktycznym jako podatnik Wnioskodawca będzie uzyskiwał z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej (spółki komandytowej) przychody wynikające ze świadczenia usług na rzecz pracodawcy - Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Usługi, o których tutaj jest mowa nie są jednak usługami odpowiadającymi czynnościom, które jako podatnik - wspólnik spółki komandytowej będzie wykonywał w ramach stosunku pracy. Tym samym nie zaistnieje sytuacja określona w art. 9a ust. 2 u.p.d.f., której wystąpienie skutkowałoby utratą przez Wnioskodawcę jako podatnika uprawnień, do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.f. Zainteresowany zachowa wiec prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 9a ust.

2 ww. ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. w tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 20 maja 2010 r., jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

   - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zauważyć jednocześnie należy, iż ustawą z dnia 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. u. z 2010 r. Nr 75, poz. 473), został uchylony pkt 1 przepisu art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przepis ten otrzymał nowe brzmienie, zgodnie z którym jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru sposobu opodatkowania stawką wynikającą z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał lub wykonuje na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Dla możliwości wyboru opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy innych usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku, oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. w przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza zatrudnić się w Spółce z o.o. na podstawie umowy o pracę, jako prezes zarządu. Zakres obowiązków Wnioskodawcy wynikający z umowy o pracę obejmować będzie wyłącznie czynności związane z zarządzaniem Spółką z o.o. Umowa o pracę będzie pierwszą i jedyną umową Zainteresowanego ze Spółką z o.o., wcześniej Wnioskodawca nie pozostawał ze Spółką z o.o. w stosunku pracy. Równocześnie Wnioskodawca jest wspólnikiem-komandytariuszem w spółce komandytowej. z kolei Sp. z o.o. jest wspólnikiem - komplementariuszem w Spółce komandytowej. Spółka komandytowa zawarła ze Spółką z o.o. umowę (dalej ?Umowa Administracyjna?), na podstawie której świadczy na rzecz Spółki z o.o. usługi szeroko rozumianej obsługi księgowo-administracyjnej, w szczególności wystawianie faktur, bez świadczenia czynności zarządczych. Zakres obowiązków Wnioskodawcy wynikający z umowy o pracę nie będzie pokrywał się z zakresem obowiązków Spółki komandytowej w ramach Umowy Administracyjnej w jakimkolwiek zakresie.

W powyższym stanie faktycznym Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze 19% stawki liniowej podatku od dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w zysku Spółki komandytowej.

Zakres czynności wykonywanych przez Spółkę komandytową na rzecz Spółki z o.o. w ramach Umowy Administracyjnej nie będzie pokrywał się z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki z o.o. w ramach umowy o pracę.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które wykluczałyby możliwość opodatkowania dochodów Wnioskodawcy na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. Wynika to z faktu, iż zakres obowiązków Wnioskodawcy wynikający z umowy o pracę nie będzie pokrywał się z zakresem obowiązków Spółki komandytowej w ramach Umowy Administracyjnej w jakimkolwiek zakresie.

W związku z powyższym do dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej, która jednocześnie świadczy usługi na rzecz Spółki z o.o., której Zainteresowany będzie pracownikiem, Wnioskodawca będzie miał prawo stosować 19% stawkę podatku dochodowego, na zasadach określonych w art. 30c powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, w przedmiocie zaistniałego stanu faktycznego rozstrzygnięto w dniu 25 listopada 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-996/10-3/AGr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-996/10-2/AGr, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika