Czy wydatki poniesione na zakup środków trwałych i wyposażenia, a pochodzące ze środków otrzymanych (...)

Czy wydatki poniesione na zakup środków trwałych i wyposażenia, a pochodzące ze środków otrzymanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej, stanowią koszty uzyskania przychodów?



W odpowiedzi na Pana wezwanie z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 30 września 2008 r. znak ILPB1/415-464/08-4/AA, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, póz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzono podstawę do zmiany części ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynęło pismo Pana z dnia 15 października 2008 r. (data nadania 15 października 2008 r.).

W piśmie tym, skierowanym do Ministra Finansów działającego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, Pan wzywa Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2008 r. znak ILPB1/415-464/08-4/AA. Strona nie zgadza się z rozstrzygnięciem zawartym w ww. interpretacji, w którym stwierdzono, że, wydatki przeznaczone na zakup środków trwałych oraz wyposażenia, a także odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych, sfinansowanych ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy w ramach dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Dotychczasowy przebieg sprawy:

W dniu 30 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik jako bezrobotny otrzymał na podstawie umowy zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na podjęcie działalności gospodarczej ? prowadzenie kancelarii adwokackiej.

Zainteresowany po otrzymaniu ww. środków, stosownie do postanowień umowy, zakupił środki trwałe i wyposażenie, które są wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, a wydatki, które poniósł na zakup środków trwałych i wyposażenia nie zostały w żaden sposób zwrócone.

Wnioskodawca podaje, że ww. umowa realizowana jest w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej ? Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ?Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie: 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia przez podniesienie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione na zakup środków trwałych i wyposażenia, a pochodzące ze środków otrzymanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej, stanowią koszty uzyskania przychodów...

Wnioskodawca wyraził pogląd, że wydatki poniesione na zakup środków trwałych i wyposażenia, a pochodzące ze środków otrzymanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zainteresowany podaje, że skoro środki przyznane na podstawie umowy z Powiatowym Urzędem Pracy zostały wydatkowane na wyposażenie i środki trwałe używane do prowadzonej działalności gospodarczej, to wydatki te mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, w szczególności, że wydatki te nie zostały także w żaden sposób zwrócone.

W wydanej w dniu 30 września 2008 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ? działając w imieniu Ministra Finansów na mocy upoważnienia wynikającego z § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, póz. 770) - uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W wydanej interpretacji wskazano na treść art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 ze zm.), z którego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powołano się również na przepisy znowelizowanej ustawy o finansach publicznych, które stanowią iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie cytowanego artykułu, z powyższego zwolnienia korzystają dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W wydanej interpretacji wskazano również na treść art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym w interpretacji indywidualnej tut. Organ stwierdził, że wydatki przeznaczone na zakup środków trwałych oraz wyposażenia, a także odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych, sfinansowanych ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy w ramach dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa:

Strona nie zgadza się z wydaną interpretacją stwierdzając, że w przedmiotowej sprawie, zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie wskazany w wydanej interpretacji indywidualnej art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, który dotyczy tylko i wyłącznie dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Odpowiedź na zarzuty:

W odpowiedzi na powyższe zarzuty tut. Organ zmienia w części swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 30 września 2008 r. znak ILPB1/415-464/08-4/AA i stwierdza, co następuje.

Tut. Organ zauważa, iż w wydanej interpretacji indywidualnej, dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na zakup środków trwałych i wyposażenia, pochodzących ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy otrzymanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej błędnie powołał art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa rozpatrywano w kontekście art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust.1 ustawy,
  • być właściwie udokumentowany.


Analiza treści zarówno art. 22 ust. 1 jak i art. 23 ww. ustawy wskazuje, że co do zasady, nie ma przeszkód, aby podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup wyposażenia, sfinansowane ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy. Zauważyć przy tym należy, iż zgodnie z § 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, póz. 1475 ze zm.) przez wyposażenie rozumieć należy rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.

Warunkiem tego zaliczenia jest jednakże istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami, a przychodami z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz należyte udokumentowanie poniesionych wydatków.

Fakt sfinansowania wydatków na zakup wyposażenia ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z Powiatowego Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, mimo iż przyznane środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Zgodnie z treścią art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

W świetle powyższego wydatki poniesione na zakup składników majątku nie zaliczonych do środków trwałych, a więc stanowiących wyposażenie, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.

Zatem w tej części, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej wydatku na zakup środka trwałego nabytego ze środków uzyskanych z Powiatowego Urzędu Pracy, zauważyć należy, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

nbspnbsp - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Kosztem uzyskania przychodów są natomiast, zgodnie art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Odpisy z tytułu zużycia środków trwałych nabytych ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, określonych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zauważyć należy, że stwierdzenie ?zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie' odnosi się również do sytuacji będącej przedmiotem wniosku, tj. przypadku, gdy po otrzymaniu środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej z Powiatowego Urzędu Pracy, stosownie do postanowień umowy, Wnioskodawca zakupił środki trwałe używane w prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając zatem na względzie, iż z otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy środków pomocowych nabyto środki trwałe, zarówno ich zakup, jak i odpisy amortyzacyjne od ich wartości początkowej, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów należy uznać, iż stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Reasumując, biorąc pod uwagę treść art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, sfinansowanych ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy przeznaczonych na zakup wyposażenia tut. Organ uznaje stanowisko Wnioskodawcy i zmienia w tym zakresie wydaną w dniu 30 września 2008 r. interpretację w indywidualnej sprawie, znak ILPB1/415-464/08-4/AA.

Natomiast w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, sfinansowanych ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy przeznaczonych na zakup środków trwałych tut. Organ podtrzymuje swoje stanowisko przedstawione w interpretacji będącej przedmiotem wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 30 września 2008 r. znak ILPB1/415-464/08-4/AA stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-464/08-4/AA, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika