Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie w zakresie zwolnienia od podatku środków otrzymanych (...)

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie w zakresie zwolnienia od podatku środków otrzymanych w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu: 27 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku środków otrzymanych w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa ? jest:

  • prawidłowe ? odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia,
  • nieprawidłowe ? odnośnie wskazania jako podstawy zwolnienia wyłącznie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku środków otrzymanych w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zaistniały stan faktyczny dotyczy czynności, które są wykonywane w 2010 r. i będą również występowały w latach następnych.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, opodatkowaną na zasadach ogólnych. Zapisów księgowych dokonuje w formie podatkowej książki przychodów i rozchodów.

W roku 2010 Wnioskodawca podpisał umowy z wojewódzkim urzędem pracy, a następnie z urzędami marszałkowskimi dwóch województw (w dalszej części zapytania określone jako Instytucje Wdrażające) na realizację projektów w ramach Priorytetu VI i VII oraz IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, objętych okresem programowania 2007-2013. w umowach tych określone zostało, iż Beneficjentem środków jest Wnioskodawca ? osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.

Środki europejskie stanowią 85% dofinansowania projektu, a 15% dofinansowania to dotacja celowa z budżetu krajowego.

Wnioskodawca ? właściciel ? jest członkiem kadry zarządzającej projektem i osobiście wykonuje czynności wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie w ramach zadań związanych z zarządzaniem projektem oraz organizacją wsparcia przewidzianego w projekcie (m. in. zarządzanie całością projektu, rekrutacja uczestników, nadzór, monitoring i ewaluacja szkoleń, sprawy kadrowe i sprawozdawczość). Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany, który rozliczany jest na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę noty wewnętrznej na warunkach określonych w umowie z poszczególnymi Instytucjami Wdrażającymi. Nota wewnętrzna zawiera informacje na temat umowy z Instytucją Wdrażającą o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (współfinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) i stwierdzenie, że jest to wydatek kwalifikowany, poniesiony w związku z realizacją określonego zadania. Dokument ten jest następnie ujmowany w prowadzonej przez Wnioskodawcę księdze przychodów i rozchodów, tylko dla celów ewidencji księgowej projektu, jako pozostały wydatek ze środków pieniężnych dotacji.

Uzyskiwany z tego tytułu przychód Wnioskodawcy nie jest traktowany jako przychód z działalności gospodarczej i tym samym nie jest wykazywany w księdze przychodów i rozchodów ? traktowany jest jako wynagrodzenie członka kadry zarządzającej (w zależności od zajmowanego stanowiska w danym projekcie będzie to np. Kierownik Projektu, Ekspert ds. organizacji wsparcia, itp.), wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie członka kadry zarządzającej, współfinansowane z bezzwrotnych środków pomocy Unii Europejskiej, wypłacane Wnioskodawcy, jako osobie będącej właścicielem placówki, a równocześnie osobie bezpośrednio realizującej projekt, jest wolne od podatku dochodowego, zgodnie z przepisami ustawy, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, środki, które w roku 2010 r. i następnych otrzyma w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca uważa, że w świetle wyżej wymienionego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także w związku z art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, otrzymywane przez Niego wynagrodzenie członka kadry zarządzającej, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, sprecyzowane jako wydatek kwalifikowany w związku z realizacją zadań związanych z realizacją projektu, jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że nie powinien od tego wynagrodzenia odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe ? odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia,
  • nieprawidłowe ? odnośnie wskazania jako podstawy zwolnienia wyłącznie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych ? zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych ? nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, opodatkowaną na zasadach ogólnych. w roku 2010 Wnioskodawca podpisał umowy z wojewódzkim urzędem pracy, a następnie z urzędami marszałkowskimi dwóch województw na realizację projektów w ramach Priorytetu VI i VII oraz IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, objętych okresem programowania 2007-2013. w umowach tych określone zostało, iż Beneficjentem środków jest Wnioskodawca ? osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Środki europejskie stanowią 85% dofinansowania projektu, a 15% dofinansowania to dotacja celowa z budżetu krajowego. Wnioskodawca ? właściciel ? jest członkiem kadry zarządzającej projektem i osobiście wykonuje czynności wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie w ramach zadań związanych z zarządzaniem projektem oraz organizacją wsparcia przewidzianego w projekcie (m. in. zarządzanie całością projektu, rekrutacja uczestników, nadzór, monitoring i ewaluacja szkoleń, sprawy kadrowe i sprawozdawczość). Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie jako koszt kwalifikowany, który rozliczany jest na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę noty wewnętrznej na warunkach określonych w umowie z poszczególnymi Instytucjami Wdrażającymi. Nota wewnętrzna zawiera informacje na temat umowy z Instytucją Wdrażającą o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (współfinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) i stwierdzenie, że jest to wydatek kwalifikowany, poniesiony w związku z realizacją określonego zadania.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE l 210 z 31.07.2006, str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE l 310 z 09.11.2006, str. 1).


Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej 'płatnościami', odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Nadmienić należy, iż przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został m. in. pkt 136, zaś art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy otrzymał nowe brzmienie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. ), wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem, środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego ? który odpowiada za obsługę płatności ? w ramach Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki? są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zauważyć przy tym należy, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, osiąga z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Reasumując, stwierdzić należy, iż ? jeżeli Zainteresowany w istocie jest beneficjentem środków pochodzących z Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki? oraz z budżetu państwa ? całość przedmiotowych środków otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją ww. programu stanowi dla Niego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w konsekwencji, z tego tytułu na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy, ani też wykazywania tychże kwot w rocznym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty).

Pamiętać jednakże należy, iż konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika