Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu: 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: ?Towarzystwo?) prowadzi działalność w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.), Towarzystwo tworzy fundusze, zarządza nimi oraz reprezentuje fundusze w stosunkach z osobami trzecimi. Jest również organem zarządzanych przez siebie funduszy.

Fundusz inwestycyjny zarządzany przez Towarzystwo, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm.; dalej ?Ustawa o IKE?), zawiera z osobami fizycznymi umowy o prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (dalej ?IKE?). W oparciu o umowę o prowadzenie IKE klienci (oszczędzający) wpłacają do funduszu środki pieniężne bezpośrednio, bądź dokonują wypłat transferowych, np. z pracowniczego programu emerytalnego, w którym dany klient uczestniczył zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207 z późn. zm.; dalej ?PPE?). Dokonanie wypłaty transferowej z PPE na IKE następuje w oparciu o art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o PPE. Za wpłaty w formie środków pieniężnych oraz pochodzące z wypłat transferowych fundusz zbywa oszczędzającemu jednostki uczestnictwa. Oszczędzający może również przenieść na IKE środki z innych źródeł wskazanych w art. 35 ust. 1 ustawy o IKE ? w formie wypłaty transferowej.

Oszczędzający uprawnieni są do wypowiedzenia w każdym czasie umowy o prowadzenie IKE. W razie wypowiedzenia ww. umowy fundusz inwestycyjny obowiązany jest do zwrotu środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego. W takim przypadku, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ?UPDOF?), dochód oszczędzającego z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na IKE podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym. Płatnikiem tego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 UPDOF, jest fundusz. Stosownie do art. 30a ust. 8 UPDOF, dochodem oszczędzającego jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na IKE a sumą wpłat na IKE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zwrotu całości środków zgromadzonych na IKE, płatnik podatku dochodowego ustala dochód podatnika w ten sposób, że bieżącą wartość środków zgromadzonych na rachunku IKE pomniejsza o sumę wpłat na IKE, tj. sumę:

  1. wpłat dokonywanych przez podatnika na IKE,
  2. wpłat dokonywanych przez podatnika na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  3. wpłat dokonywanych przez pracodawcę na rachunek podatnika w ramach PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  4. przyjętych wypłat transferowych z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE podatnika,
  5. przyjętych wypłat transferowych z PPE zmarłego uczestnika PPE na IKE podatnika?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu całości środków zgromadzonych na IKE, dochodem podlegającym opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 10 UPDOF będzie różnica pomiędzy wartością środków zgromadzonych na IKE ustaloną na dzień realizacji zwrotu a sumą wpłat na IKE, tj. sumą:

  1. wpłat dokonywanych przez podatnika na IKE,
  2. wpłat dokonywanych przez podatnika na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  3. wpłat dokonywanych przez pracodawcę na rachunek podatnika w ramach PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  4. przyjętych wypłat transferowych z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE podatnika,
  5. przyjętych wypłat transferowych z PPE zmarłego uczestnika PPE na IKE podatnika.

Przepisy UPDOF nie definiują pojęcia ?wartości środków zgromadzonych na IKE?, ani pojęcia ?sumy wpłat na IKE?. Należy zatem odwołać się do ogólnych zasad wykładni i w pierwszej kolejności interpretować powyższe pojęcia zgodnie z wykładnią językową. Należy również wziąć pod uwagę wykładnię celowościową oraz systemową przedmiotowych przepisów.

Celem poprawnego wyłożenia treści art. 30a ust. 8 UPDOF wyjaśnić należy, że w obecnym systemie emerytalnym uczestnictwo w tzw. III filarze emerytalnym, w ramach którego prowadzone są IKE oraz PPE, jest dobrowolne i obejmuje wszelkie formy oszczędzania i inwestowania wspierane przez państwo, między innymi, poprzez zwolnienie dochodów z opodatkowania. Jest to zatem swoistą korzyścią przewidzianą przez ustawodawcę na rzecz oszczędzających w celu ich zachęcania do gromadzenia oszczędności, które w przyszłości zwiększą ich świadczenia emerytalne. Jednocześnie, ustawodawca przewidział możliwość zwrotu na rzecz oszczędzających całości, bądź części, środków zgromadzonych w IKE przed osiągnięciem przez nich ?uprawnień emerytalnych?. W takich przypadkach ustawodawca pozbawia jednak oszczędzających potencjalnych korzyści w postaci zwolnienia z opodatkowania dochodów wygenerowanych przez środki gromadzone w programach emerytalnych. W konsekwencji, analizowane dochody będą podlegały tym samym zasadom opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jakim podlegają analogiczne dochody osiągnięte przez podatników z tytułu inwestowania środków pieniężnych.

Mając powyższe na względzie, należy uznać, że pojęcie ?wartość środków zgromadzonych na IKE? obejmuje stan środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym na dzień ustalenia tego stanu. Dla celu ustalenia dochodu podatnika z tytułu zwrotu środków z IKE stan tych środków ustalany jest na dzień ich zwrotu. Zatem użyte w art. 30a ust. 8 UPDOF pojęcie ?wartość środków zgromadzonych na IKE? należy w ocenie Towarzystwa interpretować jako stan środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym w dacie dokonywania zwrotu.

Natomiast pojęcie ?suma wpłat na IKE? winno być interpretowane z uwzględnieniem wykładni celowościowej oraz systemowej art. 30a ust. 8 UPDOF, w związku z czym pojęcie to obejmuje w opinii Wnioskodawcy sumę:

  1. wpłat dokonywanych przez podatnika na IKE,
  2. wpłat dokonywanych przez podatnika na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  3. wpłat dokonywanych przez pracodawcę na rachunek podatnika w ramach PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  4. przyjętych wypłat transferowych z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE podatnika,
  5. przyjętych wypłat transferowych z PPE zmarłego uczestnika PPE na IKE podatnika.

Wyjaśnić przy tym należy, że ustawodawca zastosował jednolity mechanizm powstania obowiązku podatkowego związanego z oszczędzaniem w ramach III filaru emerytalnego. Zgodnie z przedmiotowym mechanizmem dochody z tytułu inwestowania środków gromadzonych w ramach III filaru mają być docelowo zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku dokonania wypłaty tych środków w związku ze spełnieniem warunków określonych w ustawie o IKE, bądź ustawie o PPE. Innymi słowy, przy wypłacie zgromadzonych oszczędności po spełnieniu ustawowych warunków dochody uzyskane w trakcie gromadzenia oszczędności na IKE lub PPE są zwolnione z opodatkowania 19% podatkiem dochodowym. W konsekwencji, skoro wszelkie dochody z tytułu inwestowania gromadzonych środków są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie wypłaty po spełnieniu warunków zawartych w ustawie o IKE, bądź ustawie o PPE, również ich przenoszenie pomiędzy różnymi formami oszczędzania w ramach III filaru jest zwolnione z opodatkowania.

I tak, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. a) UPDOF, wolne od podatku dochodowego są wypłaty transferowe środków zgromadzonych w ramach PPE do innego PPE lub na IKE. Ponadto, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 58a lit. c) UPDOF, wolne od podatku są dochody z tytułu oszczędzania na IKE uzyskane w związku z wypłatą transferową (np. do innego IKE). Dochody z tytułu oszczędzania w ramach III filaru emerytalnego są zatem konsekwentnie zwalniane z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w trakcie gromadzenia środków, a także w momencie ich wypłaty oszczędzającemu (w przypadku uzyskania przez niego uprawnień do świadczeń emerytalnych) lub innemu uprawnionemu (w przypadku śmierci oszczędzającego/uczestnika).

Przedmiotowy dochód podlega natomiast opodatkowaniu w momencie wcześniejszego zwrotu środków gromadzonych przez oszczędzającego. Stąd, w przypadku przyjęcia na IKE wpłaty z PPE (w drodze wypłaty transferowej) należy mieć na uwadze, iż część z tej wpłaty może stanowić dochód wygenerowany przez środki gromadzone w ramach PPE, który to dochód był zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym w momencie dokonania wypłaty transferowej z PPE uczestnika na jego IKE, a powinien podlegać opodatkowaniu w przypadku dokonania zwrotu całkowitego środków z IKE.

Zatem, pod pojęciem ?sumy wpłat na IKE? należy rozumieć wyłącznie wpłaty dokonywane na rzecz danego pracownika w ramach PPE bez dochodu wygenerowanego przez wpłacone środki. Przyjęcie bowiem, iż wpłata na IKE obejmuje kwotę środków rzeczywiście przekazanych z PPE uczestnika na jego IKE (w ramach wypłaty transferowej) może prowadzić do sytuacji, w której dochód uzyskany podczas gromadzenia środków w PPE (przed ich przeniesieniem do IKE) nie byłby nigdy opodatkowany zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym. Z drugiej strony, przyjęcie, iż ?suma wpłat na IKE? nie obejmuje w ogóle uprzednich wpłat na PPE prowadziłoby do sytuacji, iż po pierwsze opodatkowany byłby przychód oszczędzającego, a nie dochód ? co jest sprzeczne z zakresem przedmiotowym UPDOF (gdyż opodatkowaniu na mocy tej ustawy podlegają dochody osiągane przez podatników), a ponadto te same środki byłyby opodatkowane dwukrotnie ? pierwszy raz w momencie ich wpłaty przez pracodawcę do PPE (zgodnie z art. 12 UPDOF), a drugi raz w przypadku zwrotu całkowitego.

W konsekwencji, w opinii Towarzystwa, w przypadku całkowitego zwrotu środków z IKE dochodem podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem, powinien być dochód uzyskany z tytułu inwestowania środków:

  1. wpłaconych na IKE,
  2. wpłaconych przez podatnika na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  3. wpłaconych do PPE,
  4. otrzymanych z wypłat transferowych z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE podatnika oraz
  5. otrzymanych z wypłat transferowych z PPE zmarłego uczestnika PPE na IKE podatnika.

Reasumując, pod pojęciem ?sumy wpłat na IKE? należy rozumieć sumę wpłat dokonanych przez oszczędzającego zarówno bezpośrednio do IKE (w tym do poprzednich IKE prowadzonych w innych instytucjach finansowych), jak i PPE, gdyż tylko takie podejście zagwarantuje, iż wszystkie dochody związane z gromadzeniem i inwestowaniem środków w ramach III filaru emerytalnego zostaną we właściwy sposób opodatkowane zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Bazując na powyższych zasadach, również wypłaty transferowe otrzymane przez podatnika z IKE zmarłego oszczędzającego oraz z PPE zmarłego uczestnika programu PPE powinny stanowić element ?sumy wpłat na IKE?, o której mowa w art. 30a ust. 8 UPDOF. Wynika to z faktu, iż kwoty otrzymane przez osobę uprawnioną (podatnika) z PPE lub IKE zmarłego, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 58a lit. b) oraz pkt 58 lit. b) UPDOF zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym. Osoba uprawniona może ww. środki albo wypłacić albo przekazać na własne IKE poprzez dokonanie wypłaty transferowej. Sposób zadysponowania przez uprawnionego nie ma wpływu na opodatkowanie otrzymanych środków przez osobę uprawnioną. W konsekwencji, w przypadku, gdy osoba uprawniona zdecyduje się na wypłatę transferową otrzymanych środków na własne IKE (stosownie do art. 36 ust. 2 Ustawy o IKE, bądź art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o PPE), to zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód uzyskany z tytułu inwestowania tych środków w ramach IKE.

Podsumowując, środki wpłacone na IKE poprzez dokonanie wypłaty transferowej z IKE lub PPE zmarłego, powinny również być brane pod uwagę przy ustalaniu ?sumy wpłat na IKE?, o której mowa w art. 30a ust. 8 UPDOF. Jak wskazał Wnioskodawca, powyższe stanowisko zostało również zaprezentowane przez organy podatkowe w następujących interpretacjach przepisów prawa podatkowego:

  1. interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2008 r., sygn. ITPB1/415-482/07/IG,
  2. interpretacji indywidualnej z dnia 16 września 2010 r., sygn. IPPB2/415-540/10-4/MK,
  3. interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2011 r., sygn. IPPB2/415-962/10-4/MG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 ze zm.), ustawa ta określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych dalej "IKE", oraz na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, zwanych dalej "IKZE", oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 ww. ustawy, przez pojęcie wpłaty należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub IKZE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE lub IKZE oszczędzającego.

Określenie zwrot ? zawarte w omawianej ustawie oznacza wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE lub IKZE, jeżeli nie zachodzą przesłanki wypłaty bądź wypłaty transferowej (art. 2 pkt 15 ww. ustawy). Natomiast, jak wskazuje art. 2 pkt 15a ww. ustawy, częściowy zwrot to wycofanie części środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej.

Treść art. 37 ust. 1 ww. ustawy, wskazuje, że zwrot środków zgromadzonych na IKE lub IKZE następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE lub IKZE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej.

Oszczędzający może wystąpić z wnioskiem o częściowy zwrot pod warunkiem, że środki te pochodziły z wpłat na IKE (art. 37 ust. 1a ww. ustawy).

Zwrot środków z IKE (całkowity lub częściowy) powoduje powstanie obowiązku podatkowego u oszczędzającego w IKE i wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), należy zauważyć, iż ustawodawca w art. 30a ust. 1 pkt 10 tejże ustawy ustanowił, że od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.


Na mocy zaś art. 30a ust. 8 cyt. ustawy podatkowej, dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne.

Stosownie natomiast do art. 30a ust. 8a-8e ww. ustawy:

  • dochodem przy całkowitym zwrocie, który został poprzedzony zwrotami częściowymi, jest różnica pomiędzy wartością środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym na dzień całkowitego zwrotu a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne pomniejszoną o koszty częściowych zwrotów (art. 30a ust. 8a),
  • w przypadku częściowego zwrotu dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie (art. 30a ust. 8b),
  • przy kolejnym częściowym zwrocie przepisy ust. 8a i 8b stosuje się odpowiednio, z tym że do ustalenia wartości środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym bierze się aktualny stan środków na tym koncie (art. 30a ust. 8c),
  • dochodu, o którym mowa w ust. 8-8c, nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich (art. 30a ust. 8d),
  • przepisy ust. 8-8d stosuje się odpowiednio do określania dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 (art. 30a ust. 8e).

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, przedmiotem niniejszej interpretacji jest ustalenie jakie wpłaty składają się na ?sumę wpłat na IKE? oraz jakie wpłaty należy brać pod uwagę przy ustalenia wartości środków zgromadzonych na IKE, przy ustalaniu dochodu oszczędzającego w przypadku zwrotu całości środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym.

Dokonanie wypłaty transferowej z PPE do IKE nie zmienia w istocie faktu, iż jest to dochód osiągnięty przez uczestnika PPE i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w momencie zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu. Zatem, jest on zwolniony przy przekazaniu z pracowniczego programu emerytalnego na IKE ? na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. a) ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych ? a opodatkowany dopiero w momencie zwrotu środków z IKE.

Mając powyższe na uwadze, w przypadku zwrotu całkowitego środków zgromadzonych na IKE, wycofaniu ulegają wszystkie środki zgromadzone na IKE z jednoczesnym wypowiedzeniem umowy o prowadzenie IKE. Zatem, przez ?sumę wpłat na IKE? należy rozumieć: wpłaty oszczędzającego na IKE, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe, wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE, wypłaty transferowe z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE osoby uprawnionej oraz wypłaty transferowe z PPE zmarłego uczestnika na IKE osoby uprawnionej.

Natomiast za ?wartość zgromadzonych środków na IKE? należy rozumieć wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, jaką mają one w dniu realizacji zwrotu, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE. Zatem do ustalenia wartości bierze się aktualny stan środków figurujących na koncie IKE.

W tym miejscu należy wskazać, że definicje powyższych pojęć zostały przyjęte przez Ministerstwo Finansów po konsultacji z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (organem właściwym do interpretowania ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych).


Reasumując, mając na uwadze uregulowania prawne wynikające z treści zacytowanego art. 30a ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 30a ust. 8-8d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca, jako płatnik podatku, ustalając dochód podatnika do opodatkowania 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym w przypadku zwrotu całości środków zgromadzonych na IKE powinien ustalić go jako różnicę pomiędzy bieżącą wartością środków zgromadzonych na IKE ustaloną na dzień realizacji zwrotu a sumą wpłat na IKE, na którą składają się wpłaty oszczędzającego na IKE, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe, wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE, wypłaty transferowe z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE osoby uprawnionej oraz wypłaty transferowe z PPE zmarłego uczestnika na IKE osoby uprawnionej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie, w odniesieniu do przywołanych przez Zainteresowanego rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. Organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika