Obowiązki płatnika ? zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 77.

Obowiązki płatnika ? zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 77.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 4 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 83 ust. 5 pkt 5 i art. 78 ust. 1 w zw. z art. 74 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 listopada 2005 r. w sprawie przyznawania strażakowi Państwowej Straży Pożarnej równoważników za remont albo brak lokalu mieszkalnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 241, poz. 2033), decyzją Komendanta Powiatowego Państwowej Straty Pożarnej z dnia 24 października 2011 r. został przyznany funkcjonariuszowi równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego za okres trzech lat, tj. od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2010 r. w kwocie 9 297,73 zł. Termin wypłaty równoważnika za brak lokalu zastał wyznaczony na dzień 10 listopada 2011 r. Na dzień 10 listopada 2011 r. została sporządzona lista płac do wypłaty równoważnika za brak lokalu za okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2010 r. i naliczony 18% podatek dochodowy od osób fizycznych, jaki obowiązuje w 2011 r. Oprócz wypłaty na bieżąco zaszła konieczność dokonania wypłaty równoważnika za okres dłuższy niż miesiąc, a mianowicie za okres 3 lat (2006-2010). W związku z tym pojawiła się wątpliwość dotycząca zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 77 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są równoważniki pieniężne za brak kwatery, wypłacane: funkcjonariuszom Policji i Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu oraz strażakom Państwowej Straty Pożarnej - do wysokości nie przekraczającej kwoty 2 280 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w sytuacji, gdy wypłacając w 2011 r. przedmiotowy równoważnik za 3 lata wstecz, nie należy stosować ulgi 2 280 zł, czy też odpowiednio 3 x 2 280 zł (za 2008, 2009, 2010 rok)...
  2. Czy w świetle obowiązującego prawa, a w szczególności przepisów ustawy o podatku dochodowym oraz przepisów Ordynacja podatkowa zaliczenie wypłaconych w 2011 r. dochodów stanowiących świadczenie należne w związku ze służbą w Państwowej Straży Pożarnej - równoważnik za brak lokalu za 2008 r., należy zastosować 19% skalę podatkową, a za 2009 i 2010 zastosować 18% skalę podatkową...
  3. Czy w sytuacji, gdy wypłacając w 2011 r. przedmiotowy równoważnik za 3 lata wstecz, należy skorygować wystawione informacje PIT-11 za 2008, 2009, 2010 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 77 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są równoważniki pieniężne za brak kwatery, wypłacane: funkcjonariuszom Policji i Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu oraz strażakom Państwowej Straży Pożarnej do wysokości nie przekraczającej kwoty 2 280 zł.

W roku podatkowym 2011 będącym rokiem wypłaty przedmiotowego równoważnika, który jest już wypłacany na bieżąco za 2011 r. powyższa ulga została zastosowana.

Mając na uwadze, że w bieżącym roku zostanie dokonana wypłata przedmiotowego równoważnika w kwocie 9 297,73 zł za okres kilku lat wstecz, tj. za rok 2008, 2009, 2010, należy więc ten dochód doliczyć do dochodu roku bieżącego, a rozliczenie 18% podatku z tytułu uzyskanych dochodów wykazać w informacji PIT-11 za 2011 r., bez dokonywania korekt PIT-11 za lata 2008-2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 77 ww. ustawy zwolnił od podatku dochodowego, równoważniki pieniężne za brak kwatery, wypłacone: funkcjonariuszom Policji i Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu oraz strażakom Państwowej Straży Pożarnej - do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 280 zł.

Podkreślenia jednakże wymaga, że wszelkie ulgi i zwolnienia w prawie podatkowym są nie tylko odstępstwem od zasady wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy lecz również stanowią wyjątek od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą, co oznacza, że nie może być ani rozszerzająca, ani też zawężająca.

Z powyższego zwolnienia korzystają równoważniki pieniężne wypłacone w danym roku kalendarzowym, a nie równoważniki należne za inne poszczególne lata.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że decyzją Komendanta Powiatowego Państwowej Straty Pożarnej został przyznany funkcjonariuszowi równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego za okres trzech lat, tj. od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2010 r. w kwocie 9 297,73 zł. Termin wypłaty równoważnika za brak lokalu zastał wyznaczony na dzień 10 listopada 2011 r.

Zatem przychód w postaci równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego wypłacony funkcjonariuszowi w roku 2011 (należny za okres 2008-2010) będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 77 ustawy, do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 280 zł w roku podatkowym 2011 (będącym rokiem wypłaty przedmiotowego świadczenia). Nadwyżka ponad wskazaną kwotę będzie zaś podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach obowiązujących w 2011 r. jako przychód ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali:

Podstawa obliczenia podatku w złotych Podatek wynosi
ponad do
85 52818% minus kwota zmniejszająca podatek 556 zł 02 gr
85 528 14 839 zł 02 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł


Zgodnie natomiast z art. 31 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Reasumując, przychód w postaci równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego wypłacony funkcjonariuszowi w roku 2011, należny za lata 2008-2010 korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 77 ustawy, do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 280 zł w roku podatkowym 2011 (będącym rokiem wypłaty przedmiotowego świadczenia). Nadwyżkę ponad wskazaną kwotę należy zaś opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach obowiązujących w 2011 r. jako przychód ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem jeśli dochód funkcjonariusza uzyskany od początku roku nie przekroczył kwoty stanowiącej górnej granicy pierwszego przedziału skali, podatek wyniesie 18%.

Jednocześnie należy wskazać, że Wnioskodawca nie ma obowiązku korygowania informacji PIT-11 wystawionych za 2008, 2009 i 2010 rok.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika