Udział w Programie motywacyjnym. sygn: ILPB2/415-1173/13-2/JK

Udział w Programie motywacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z siedzibą w Bristol, Wielka Brytania (dalej ?I?) organizuje periodycznie kolejne edycje pracowniczego planu akcyjnego w formie "Sharesave" (co można tłumaczyć jako Plan Oszczędzania Na Akcje, dalej określane jako ?Plan? lub ?Plany? w odniesieniu do pojedynczej lub więcej niż jednej edycji).

Uczestnikami Planów są pracownicy spółek należących do grupy, między innymi pracownicy (dalej ?Spółka?).

Każdy z Planów funkcjonuje na podobnych zasadach scharakteryzowanych poniżej.

Kolejne edycje Planu, są realizowane na mocy uchwały walnego zgromadzenia wspólników I. Walne zgromadzenie wspólników zatwierdza regulamin Planów i upoważnia I oraz jej dyrektorów do podejmowania wszystkich czynności niezbędnych do wprowadzenia w życie i przeprowadzenia Planu. Walne zgromadzenie wspólników upoważnia również I do nabycia akcji zwykłych I, które zgodnie z regulaminem Planu mogą być wykorzystywane na jego potrzeby, tzn. przekazane osobom uprawnionym (bezpośrednio lub przez spółkę, która nabywa akcje w celu przekazania ich uczestnikom Planu).

Zatwierdzany przez walne zgromadzenie wspólników I regulamin określa m.in. jakie osoby są uprawnione do uczestnictwa w Planie oraz zasady i ilość przyznawanych uczestnikom akcji I. Wskazanie uczestników w zatwierdzanym uchwałą regulaminie nie następuje z imienia i nazwiska, lecz przez określenie kryteriów, które mają oni spełniać. Zasadniczo, ?wszyscy pracownicy [I] oraz każdej z jej spółek zależnych są uprawnieni do uczestnictwa?.

Uczestnictwo w Planie przez danego pracownika Spółki (dalej ?Uczestnik?) wymaga, aby oszczędzał on pieniądze na założonym w tym celu rachunku bankowym w polskim banku (dalej ?Rachunek Bankowy?). Środki, co do zasady, są wpłacane na Rachunek Bankowy bezpośrednio przez pracodawcę - po prostu odpowiednia część wynagrodzenia netto (po pobraniu stosownych zaliczek na podatek dochodowy) wskazana przez Uczestnika w granicach dopuszczalnych zasadami Planu, zamiast na bieżący rachunek rozliczeniowy pracownika wpłacana jest na jego rachunek oszczędnościowy (czyli na Rachunek Bankowy).

Zgodnie z Planem, za zaoszczędzone na Rachunku Bankowym środki, na koniec trzyletniego okresu obowiązywania danego Planu, Uczestnikowi przysługuje opcja (dalej ?Opcja?) nabycia akcji I (dalej ?Akcje?) za cenę określoną przez I, jednak nie niższą niż wyższa z dwóch wartości: (i) cena nominalna Akcji, (ii) 80% ceny średniej ceny stosowanej w obrocie Akcjami przed dniem złożenia Uczestnikom oferty uczestnictwa w Planie (dalej ?Cena?). Uczestnik ma prawo ale nie obowiązek nabycia Akcji, zatem Opcja jest dobrowolna. Jeżeli na skutek zmian kursu walut lub oprocentowania, środki zgromadzone na Rachunku Bankowym okażą się niewystarczające do wykonania Opcji, Uczestnik ma prawo skorzystania z innych środków.

Uczestnicy mogą w dowolnym momencie wypłacić środki zgromadzone na Rachunku Oszczędnościowym, ale oznacza to utratę Opcji. Zgodnie z warunkami Planów, nie ma możliwości wykonania Opcji w przypadku, gdy Uczestnik wypłaci zgromadzone na Rachunku Bankowym środki wraz z naliczonymi odsetkami przed dniem wykonania Opcji. Każda wypłata oszczędności przed zakończeniem Planu oznacza bowiem utratę uprawnienia Uczestnika do realizacji Opcji.

W pewnych okolicznościach, Opcja staje się natychmiast wymagalna, to jest jeszcze przed upływem trzyletniego terminu. Taka sytuacja wystąpi w szczególności w przypadku zakończenia zatrudnienia z uwagi na stan zdrowia Uczestnika, śmierć, kalectwo, zwolnienia pracownicze lub zbycie Spółki, w której Uczestnik jest zatrudniony podmiotowi spoza grupy. W takim przypadku, ilość akcji, które Uczestnik będzie mógł nabyć będzie proporcjonalnie zmniejszona, biorąc pod uwagę czas jaki faktycznie upłynął i jaki upłynąłby gdyby Opcja była wykonywana w przewidzianym terminie.

Po zakończeniu Planu, jego byli Uczestnicy mogą zbywać nabyte Akcje.

Plany zostały opracowane przez I, natomiast ich administrację prowadzi zewnętrzny operator. I finansuje z własnych źródeł funkcjonowanie Planów i nie obciąża Spółki ich kosztami.

Wnioskodawca wskazuje, że w 2012 r. Spółka uzyskała interpretacje indywidualne dotyczące podobnych planów akcyjnych, Share Matching Schemes, gdzie uczestnicy zamiast oszczędzać na Rachunkach Bankowych, deponowali posiadane przez siebie akcje I na pewien okres, w zamian za co otrzymywali dodatkowe akcje I po upływie określonego okresu ((?)).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na Spółce ciążą jakiekolwiek obowiązki podatkowe w związku z realizacją Planów, a w szczególności, czy jest zobowiązana do występowania w charakterze płatnika oraz do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu:

  1. przyznania Uczestnikom Opcji,
  2. przeniesienia Akcji na Uczestników na skutek realizacji przez nich Opcji,
  3. zbycia przez Uczestników Akcji nabytych na skutek realizacji Opcji.

Tutejszy organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytanie w zakresie dotyczącym przyznania Uczestnikom Opcji. Natomiast w pozostałych zakresach w dniu 12 marca 2014 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia nr ILPB2/415-1173/13-3/JK i ILPB2/415-1173/13-4/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy ? w odniesieniu do pytania nr 1 ? w chwili otrzymania Opcji nie jest możliwe wyliczenie jej wartości, ponieważ nie jest znana wartość Akcji, które mają być otrzymane przez Uczestnika w przyszłości, a dodatkowo nie wiadomo czy w ogóle dojdzie do realizacji uprawnienia wynikającego z danej Opcji - może ona wygasnąć, np. na skutek wycofania przez Uczestnika środków z Rachunku Bankowego przed upływem terminu lub zaprzestania pracy na rzecz spółek z grupy I z jego własnej inicjatywy.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej Spółce interpretacji z dnia 16 kwietnia 2012r (?)), gdzie stwierdził, że ?brak konkretnego wymiaru finansowego Nagrody Dopasowanej (korzyści osiągniętej na skutek realizacji opcji) w momencie ich przyznania Uczestnikom uprawnionym uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy?.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w momencie przyznania Opcji, nie powstaje po stronie Uczestników przychód, a zatem w ogóle nie powstanie obowiązek (w tym po stronie Spółki) dokonania z tego tytułu jakichkolwiek rozliczeń podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że pracownikom Spółki, którzy przystąpili do Planów przyznane są Opcje nabycia akcji. W chwili otrzymania Opcji nie jest możliwe wyliczenie jej wartości, ponieważ nie jest znana wartość Akcji, które mają być otrzymane przez Uczestnika w przyszłości, a dodatkowo nie wiadomo czy w ogóle dojdzie do realizacji uprawnienia wynikającego z danej Opcji - może ona wygasnąć, np. na skutek wycofania przez Uczestnika środków z Rachunku Bankowego przed upływem terminu lub zaprzestania pracy na rzecz spółek z grupy I z jego własnej inicjatywy.

W świetle powyższego należy uznać, że w momencie przyznania Opcji niemożliwe jest ustalenie ceny rynkowej stosowanej przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia. Z kolei dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu ? przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego Opcji w momencie ich przyznania Uczestnikom uprawnionym uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy.

Uwzględniając powyższe i odnosząc się bezpośrednio do pytania Wnioskodawcy o obowiązki podatkowe w związku z realizacją Planów i związane z tym obowiązki płatnika z tytułu przyznania Opcji Uczestnikom, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dochód taki nie powstaje w momencie przyznania Uczestnikom tejże Opcji. Tym samym nie powstaną po stronie Spółki obowiązki płatnika.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, że powołane we wniosku interpretacje wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika