Udział w Programie motywacyjnym. sygn: ILPB2/415-1173/13-3/JK

Udział w Programie motywacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej przedstawione we wniosku z 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, z siedzibą w Bristol, Wielka Brytania (dalej ?I?) organizuje periodycznie kolejne edycje pracowniczego planu akcyjnego w formie "Sharesave" (co można tłumaczyć jako Plan Oszczędzania Na Akcje, dalej określane jako ?Plan? lub ?Plany? w odniesieniu do pojedynczej lub więcej niż jednej edycji).

Uczestnikami Planów są pracownicy spółek należących do grupy I, między innymi pracownicy I Polska S.A. (dalej ?Spółka?).

Każdy z Planów funkcjonuje na podobnych zasadach scharakteryzowanych poniżej.

Kolejne edycje Planu, są realizowane na mocy uchwały walnego zgromadzenia wspólników I. Walne zgromadzenie wspólników zatwierdza regulamin Planów i upoważnia I oraz jej dyrektorów do podejmowania wszystkich czynności niezbędnych do wprowadzenia w życie i przeprowadzenia Planu. Walne zgromadzenie wspólników upoważnia również I do nabycia akcji zwykłych I, które zgodnie z regulaminem Planu mogą być wykorzystywane na jego potrzeby, tzn. przekazane osobom uprawnionym (bezpośrednio lub przez spółkę, która nabywa akcje w celu przekazania ich uczestnikom Planu).

Zatwierdzany przez walne zgromadzenie wspólników I regulamin określa m.in. jakie osoby są uprawnione do uczestnictwa w Planie oraz zasady i ilość przyznawanych uczestnikom akcji I. Wskazanie uczestników w zatwierdzanym uchwałą regulaminie nie następuje z imienia i nazwiska, lecz przez określenie kryteriów, które mają oni spełniać. Zasadniczo, ?wszyscy pracownicy [I] oraz każdej z jej spółek zależnych są uprawnieni do uczestnictwa?.

Uczestnictwo w Planie przez danego pracownika Spółki (dalej ?Uczestnik?) wymaga, aby oszczędzał on pieniądze na założonym w tym celu rachunku bankowym w polskim banku (dalej ?Rachunek Bankowy?). Środki, co do zasady, są wpłacane na Rachunek Bankowy bezpośrednio przez pracodawcę - po prostu odpowiednia część wynagrodzenia netto (po pobraniu stosownych zaliczek na podatek dochodowy) wskazana przez Uczestnika w granicach dopuszczalnych zasadami Planu, zamiast na bieżący rachunek rozliczeniowy pracownika wpłacana jest na jego rachunek oszczędnościowy (czyli na Rachunek Bankowy).

Zgodnie z Planem, za zaoszczędzone na Rachunku Bankowym środki, na koniec trzyletniego okresu obowiązywania danego Planu, Uczestnikowi przysługuje opcja (dalej ?Opcja?) nabycia akcji I (dalej ?Akcje?) za cenę określoną przez I, jednak nie niższą niż wyższa z dwóch wartości: (i) cena nominalna Akcji, (ii) 80% ceny średniej ceny stosowanej w obrocie Akcjami przed dniem złożenia Uczestnikom oferty uczestnictwa w Planie (dalej ?Cena?). Uczestnik ma prawo ale nie obowiązek nabycia Akcji, zatem Opcja jest dobrowolna. Jeżeli na skutek zmian kursu walut lub oprocentowania, środki zgromadzone na Rachunku Bankowym okażą się niewystarczające do wykonania Opcji, Uczestnik ma prawo skorzystania z innych środków.

Uczestnicy mogą w dowolnym momencie wypłacić środki zgromadzone na Rachunku Oszczędnościowym, ale oznacza to utratę Opcji. Zgodnie z warunkami Planów, nie ma możliwości wykonania Opcji w przypadku, gdy Uczestnik wypłaci zgromadzone na Rachunku Bankowym środki wraz z naliczonymi odsetkami przed dniem wykonania Opcji. Każda wypłata oszczędności przed zakończeniem Planu oznacza bowiem utratę uprawnienia Uczestnika do realizacji Opcji.

W pewnych okolicznościach, Opcja staje się natychmiast wymagalna, to jest jeszcze przed upływem trzyletniego terminu. Taka sytuacja wystąpi w szczególności w przypadku zakończenia zatrudnienia z uwagi na stan zdrowia Uczestnika, śmierć, kalectwo, zwolnienia pracownicze lub zbycie Spółki, w której Uczestnik jest zatrudniony podmiotowi spoza grupy I. W takim przypadku, ilość akcji, które Uczestnik będzie mógł nabyć będzie proporcjonalnie zmniejszona, biorąc pod uwagę czas jaki faktycznie upłynął i jaki upłynąłby gdyby Opcja była wykonywana w przewidzianym terminie.

Po zakończeniu Planu, jego byli Uczestnicy mogą zbywać nabyte Akcje.

Plany zostały opracowane przez I, natomiast ich administrację prowadzi zewnętrzny operator. I finansuje z własnych źródeł funkcjonowanie Planów i nie obciąża Spółki ich kosztami.

Wnioskodawca wskazuje, że w 2012 r. Spółka uzyskała interpretacje indywidualne dotyczące podobnych planów akcyjnych, Share Matching Schemes, gdzie uczestnicy zamiast oszczędzać na Rachunkach Bankowych, deponowali posiadane przez siebie akcje I na pewien okres, w zamian za co otrzymywali dodatkowe akcje I po upływie określonego okresu ((?)).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na Spółce ciążą jakiekolwiek obowiązki podatkowe w związku z realizacją Planów, a w szczególności, czy jest zobowiązana do występowania w charakterze płatnika oraz do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu:

  1. przyznania Uczestnikom Opcji,
  2. przeniesienia Akcji na Uczestników na skutek realizacji przez nich Opcji,
  3. zbycia przez Uczestników Akcji nabytych na skutek realizacji Opcji.

Tutejszy organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytanie w zakresie dotyczącym przeniesienia Akcji na Uczestników. Natomiast w pozostałych zakresach w dniu 12 marca 2014 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia nr ILPB2/415-1173/13-2/JK i ILPB2/415-1173/13-4/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy ? w odniesieniu do pytania nr 2 ? jeżeli Uczestnik zdecyduje się wykonać Opcję, nabędzie Akcje płacąc za nie Cenę. Jeżeli płacona przez Uczestnika Cena okaże się niższa niż rynkowa wartość nabywanych przez Uczestnika Akcji, u Uczestnika może dojść do powstania przychodu w wysokości różnicy pomiędzy wartością rynkową nabywanych Akcji a płaconą przez Uczestnika Ceną.

Wynika to z art. 11 ust. 2b ustawy o PIT, zgodnie z którym ?Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustalona według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika?.

W celu określenia potencjalnych obowiązków Spółki na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych należałoby rozpatrzyć, czy sprzedaż na rzecz Uczestników będących pracownikami Spółki Akcje I ma związek z przychodami powstającymi ze stosunku pracy, a więc z przychodami, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy PIT, ?Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych?.

Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu, za przychody ze stosunku pracy należy uznać wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalentów, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Znajdujące się dalej wyliczenie poszczególnych tytułów wypłat nie ma charakteru enumeratywnego, a jedynie przykładowy. Interpretując ten przepis szeroko, należałoby dojść do wniosku, że każda wypłata pieniężna stanowi dochód ze stosunku pracy - również wypłata oszczędności z banku, wypłata wygranej z zakładu czy wypłata kaucji - co jest oczywistym nonsensem. Dlatego przepis ten należy interpretować w ten sposób, że jedynie te wypłaty pieniężne i inne świadczenia stanowią dochód ze stosunku pracy, które są świadczeniami w zamian za pracę i pochodzą od pracodawcy. Zwrot ?bez względu na źródło finansowania? należy rozumieć w ten sposób, że ?nie jest istotne, czy pracodawca pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych, czy też ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, funduszy specjalnych tworzonych zgodnie z odrębnymi ustawami, środków z zysku do podziału lub innych źródeł, którymi mogą być np.

środku pieniężne lub świadczenia w naturze otrzymane od sponsorów? (komentarz ?Podatek dochodowy od osób fizycznych? pod redakcją Janusza Marciniuka, wyd. 10, C.H.Beck, Warszawa 2009, str. 152). Podobnie Naczelnik Pierwszego (?) Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z 15 lutego 2007 r. ((?)), interpretującym na potrzeby Spółki przepisy ustawy PIT w odniesieniu do podobnego planu akcyjnego: ?Stwierdzenie ustawodawcy zawarte w art. 12 ust. 1 ustawy podatkowej, iż do przychodów ze stosunku pracy zalicza się wszelkiego rodzaju wypłaty, świadczenia, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, należy rozumieć według organu podatkowego, w ten sposób, że nie jest ważne źródło finansowania wypłaty otrzymywanej przez pracownika, byleby źródło tego finansowania pochodziło od pracodawcy, a nie od innego podmiotu?.

W związku z tym, że na podstawie art. 31 ustawy PIT zakłady pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać wciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej, natomiast w ramach Planu:

  1. Uczestnicy będą nabywać Akcje od I (lub podmiotu działającego w jego imieniu nabywającego Akcje jedynie w celu ich odsprzedaży w ramach Planu), a nie od Spółki będącej ich pracodawcą,
  2. Spółka nie będzie obciążana kosztami Planu, a ponadto
  3. Akcje będą przekazywane w zamian za ?zablokowanie? środków pieniężnych na Rachunku Bankowym na pewien okres przez Uczestnika, a nie w zamian za wykonywanie określonej pracy,

zatem dochód uzyskiwany przez Uczestnika z powodu nabycia Akcji poniżej ich wartości rynkowej nie będzie dochodem ze stosunku pracy.

Niezależnie od powyższych uwag, ewentualny dochód osiągnięty przez uczestników Planów w związku z nabyciem Akcji poniżej ich wartości rynkowej jest zwolniony z podatku w związku z art. 24 ust. 11 ustawy PIT, zgodnie z którym ?Dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji?, przy czym, zgodnie z art. 24 ust. 12a ustawy PIT powyższe wyłączenie z opodatkowania ma zastosowanie ?do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego?.

Powyższe przepisy stanowią, że dochód będący nadwyżką wartości rynkowej akcji nad kosztami ich uzyskania nie podlega opodatkowaniu, o ile: (i) akcje są objęte lub nabyte przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, (ii) są to akcje spółek znajdujących się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zdaniem Wnioskodawcy, warunek (i) jest spełniony, gdyż uprawnienie Uczestników do nabycia akcji wynika z uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy I, w której to uchwale walne zgromadzenie określa zasady uczestnictwa w Planie, organizacji Planu, a także upoważnia spółkę do nabywania i przekazywania Uczestnikom akcji I w ramach Planu.

W opinii Wnioskodawcy, okoliczność, że Uczestnicy nie są w uchwale wymienieni z imienia i nazwiska pozostaje bez znaczenia i określenie ich poprzez wskazanie kryteriów osób uczestniczących w Planie jest wystarczające.

Zdaniem Spółki również warunek (ii) jest spełniony, gdyż siedziba I, której akcje będą nabywać uczestnicy znajduje się w Bristol, w Wielkiej Brytanii, a więc na terytorium Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w związku z nabywaniem przez Uczestników Akcji, nie ciążą na Spółce żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności nie jest ona obowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm., określanej w dalszej części również jako: updof) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w planie motywacyjnym. W związku z uczestnictwem w ww. planie na ich rzecz dochodzi do przeniesienia Akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Spółka ? Wnioskodawca nie ponosi kosztów związanych z organizacją planów.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 updof, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 cyt. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a omawianej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Skoro w przedmiotowej sprawie Uczestnicy nabędą akcje w ramach udziału w programie motywacyjnym, stwierdzić należy, że po ich stronie ? w momencie realizacji uprawnienia do ich preferencyjnego otrzymania ? dojdzie niewątpliwie do przysporzenia majątkowego, ponieważ otrzymają akcje określonej wartości nie ponosząc pełnych kosztów ich nabycia.

Tak więc skoro w momencie otrzymania akcji dochodzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotnym jest ustalenie źródła tego przychodu.

W przepisie art. 10 updof polski ustawodawca zawarł katalog źródeł przychodów.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W punkcie 9 ww. ustępu 1 art. 10 updof, jako źródło przychodów wskazano natomiast inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust.

1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z uwagi na fakt użycia przez ustawodawcę (zarówno w art. 12 jak i art. 20) sformułowania ?w szczególności? stwierdzić należy, iż definicja przychodów ze stosunku pracy jak i przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w komentowanych przepisach.

Zatem otrzymanie akcji może zostać zaliczone jako przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 updof albo jako przychód z innych źródeł skonstytuowany w art. 20 cyt. ustawy.

Kwalifikowanie źródła uzyskania przychodu uzależnione jest od podmiotu, od którego przychód faktycznie pochodzi.

Skoro z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wybrani Uczestnicy Programu, otrzymają akcje spółki (podmiotu, z którym nie są związani stosunkiem pracy czy umową cywilnoprawną, co wynika z wniosku) to mogą uzyskać potencjalnie przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód ten należy rozpoznać w momencie nabycia akcji.

W myśl art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

podatku, zaliczki lub raty.

Stosownie natomiast do treści art. 31 updof, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów stwierdzić należy, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu. Skoro Uczestnicy Programu otrzymają preferencyjnie akcje spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii (od podmiotu, który nie jest pracodawcą) to po stronie Wnioskodawcy nie wystąpią obowiązki płatnika z tytułu uzyskania przez Uczestników Programu przychodu związanego z preferencyjnym nabyciem akcji.

Mając na uwadze poczynione powyżej wyjaśnienia stwierdzić należy, że w przedstawionej sprawie w wyniku preferencyjnego nabycia przez Uczestników Programu akcji spółki z siedzibą na terytorium Wielkiej Brytanii, w momencie przyznania (nabycia) tych akcji powstanie przychód podatkowy ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 updof. Z uwagi jednak na źródło powstałego przychodu na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, że powołane we wniosku postanowienia wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika