Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013 r. (data doręczenia 22 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W czerwcu 2012 r. Wnioskodawca przeszedł operację wszczepienia dwóch sztucznych zastawek serca, w związku z tym musi przyjmować do końca życia leki obniżające krzepliwość krwi i kontrolować tzw. czas potrombinowy lub wskaźnik potrombinowy INR, tak by krzepliwość była w zalecanych granicach. Za poradą lekarzy, którzy przeprowadzali operację i w związku z tym, iż Zainteresowany jest osobą młodą, aktywną zawodowo, Wnioskodawca zakupił urządzenie do pomiaru krzepliwości krwi wraz z paskami pomiarowymi (coś na zasadzie glukometru do pomiaru cukru we krwi), gdzie na pasku umieszcza się kroplę krwi i urządzenie mierzy czas krzepnięcia, odczyt pojawia się na ekranie urządzenia.

Cena samego urządzenia to 1188 zł/brutto.

Testy diagnostyczne - paski to 378 zł/brutto za 24 szt.

L(?) - igły do nakłuwania palca 27 zł/brutto za 50 szt.

Ponieważ Wnioskodawca choruje od dziecka, na chwilę obecną posiada umiarkowany stopień niepełnosprawności powstały przed 16 rokiem życia.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż:

  1. wydatki poniesione na zakup urządzenia do pomiaru krzepliwości krwi, pasków pomiarowych i igieł zostały sfinansowane z Jego prywatnych pieniędzy i nie zostały dofinansowane przez żaden fundusz. Wydatki te nie zostały także zwrócone Zainteresowanemu w jakiejkolwiek formie,
  2. poniesione wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy z zryczałtowanym podatku dochodowym i nie zostały odliczane od dochodu na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym. Wydatki nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie,
  3. umiarkowany stopień niepełnosprawności, o którym Wnioskodawca pisze we wniosku związany jest z Jego chorobą serca. Jest to wada wrodzona. Obecnie jest On już po trzech operacjach na serce,
  4. Zainteresowany posiada wydane przez stosowny organ, tj. Urząd Miasta Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Dane z orzeczenia:

    4.1. Symbol Przyczyny niepełnosprawności (?)

    4.2. Orzeczenie wydaje się do 31-07(?)

    4.3. Niepełnosprawność istnieje od - przed 16 rokiem życia

    4.4. Ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 17-04(?).

    4.5. Data wydania orzeczenia: 08-07(?)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej, a konkretnie Rozdziału 6, Art. 26, ust. 7a, pkt 3, który mówi, iż za wydatki podlegające odliczeniu uznaje się wydatki poniesione na zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego, Wnioskodawca może odliczyć zakup samego urządzenia, pasków i L(?) (igieł) i czy jest do tego potrzebne jakieś specjalne zaświadczenie lekarskie, ponieważ jedyne co ma to zalecenia dla pacjenta w wypisach szpitalnych o treści: Kontrola INR co najmniej raz w miesiącu i wartość INR należy utrzymywać w zakresie od 2,5 do 3,5?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo dokonać tego typu odliczenia ponieważ urządzenie to ułatwia Mu życie, sprawia iż nie musi zwalniać się z pracy by wykonać badanie na wskaźnik INR w placówce państwowej, która pobiera krew w godzinach od 8 do 9:30 w czasie gdy Zainteresowany jest w pracy. Dodatkowo pomiar taki może wykonać np. na wakacjach, czy w sytuacji gdyby Jego samopoczucie się pogorszyło.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7b ? 7g tego artykułu.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Na podstawie art. 26 ust. 7f ustawy o podatku dochodowym, ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

  1. I grupy inwalidztwa ? należy przez to rozumieć odpowiednio osoby w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów orzeczono:
    1. całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
    2. znaczny stopień niepełnosprawności
  2. II grupy inwalidztwa ? należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
    1. całkowitą niezdolność do pracy albo
    2. umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Zgodnie z art. 26 ust. 7g odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy, może być dokonane również w przypadku, gdy osoba, której dotyczy wydatek, posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do dnia 31 sierpnia 1997 r.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 powołanej ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty (?).

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie (art. 26 ust. 7b ustawy).

Zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Mając na względzie powołane przepisy należy stwierdzić, że określenie ?indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne niezbędne w rehabilitacji? oznacza, że można zaliczyć do nich tylko i wyłącznie sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne, mające cechy sprzętu, urządzeń czy narzędzi o charakterze szczególnym (niestandardowym), konieczne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej lub ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonania wynika z niepełnosprawności. Oznacza to, że taki sprzęt musi posiadać określone właściwości.

Z uregulowań zawartych w ww. przepisie wynika zatem, że:

  • pomiędzy rodzajem nabytego sprzętu, narzędzia czy urządzenia a rodzajem niepełnosprawności pozostawać musi ścisły związek,
  • zakupiony sprzęt (narzędzie czy urządzenie) musi być wykorzystywany (używany) w rehabilitacji oraz służyć przywracaniu sprawności organizmu i ułatwiać wykonywanie czynności życiowych,
  • cechą zakupionego sprzętu (narzędzia, urządzenia) musi być jego indywidualny charakter.


Do oceny powyższego pomocnym będzie oparcie się na zaświadczeniu lub innym dokumencie lekarskim wystawionym przez lekarza specjalistę stosownie do stanu zdrowia konkretnej osoby niepełnosprawnej i potrzeb indywidualnej rehabilitacji.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca przeszedł operację wszczepienia dwóch sztucznych zastawek serca, w związku z tym musi przyjmować do końca życia leki obniżające krzepliwość krwi i kontrolować tzw. czas potrombinowy lub wskaźnik potrombinowy INR, tak by krzepliwość była w zalecanych granicach. Za poradą lekarzy, którzy przeprowadzali operację i w związku z tym, iż Zainteresowany jest osobą młodą, aktywną zawodowo, Wnioskodawca zakupił urządzenie do pomiaru krzepliwości krwi wraz z paskami pomiarowymi, gdzie na pasku umieszcza się kroplę krwi i urządzenie mierzy czas krzepnięcia, a odczyt pojawia się na ekranie urządzenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, posiada orzeczenie o niepełnosprawności i w wypisach ze szpitala w zaleceniach dla pacjenta wskazana jest konieczność pomiaru krzepliwości krwi, jak również lekarze przeprowadzający operację poradzili Mu zakup przedmiotowego urządzenia, to Wnioskodawcy przysługuje uprawnienie do odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatku na zakup urządzenia do pomiaru krzepliwości krwi wraz z paskami pomiarowymi oraz l(?) (igieł).

Odliczenie to przysługuje w wysokości faktycznie poniesionych kosztów zakupu, przy czym nie może ono przekroczyć wysokości dochodu do opodatkowania. Wydatek na cel rehabilitacyjny podlega bowiem odliczeniu tylko w roku podatkowym, w którym został poniesiony.

Reasumując, za wydatki na cele rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można uznać wydatki poniesione przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną na zakup urządzenia do pomiaru krzepliwości krwi wraz z paskami pomiarowymi oraz l(?) (igieł).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika