Czy zasadnym było potrącenie zaliczki na podatek dochodowy tytułem wypłaconego stypendium finansowanego (...)

Czy zasadnym było potrącenie zaliczki na podatek dochodowy tytułem wypłaconego stypendium finansowanego z POKL?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest w okresie od 2008 roku do 2012 roku uczestnikiem studiów doktoranckich Wydziału Lekarskiego xxx. w 2010 roku Zainteresowana otrzymała stypendium w ramach projektu ?Przedsiębiorczy doktorant ? xxx? realizowanego przez Województwo x, Wydział Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa x w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII, Działanie 8.2. Poddziałanie 8.2.2 ?Regionalne Strategie Innowacji?.

Z otrzymywanego stypendium potrącany jest podatek dochodowy od osób fizycznych. Stypendium to wypłacane jest z projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85% oraz Budżetu Państwa w wysokości 15%. Potrącany podatek w wysokości 18% świadczy o tym, że do Budżetu Państwa w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych wraca więcej niż Budżet Państwa dopłaca do projektów unijnych na rzecz rozwoju nauki polskiej.

Wnioskodawczyni uważa, że powinna otrzymywać stypendium w pełnej przyznanej kwocie i korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zainteresowana prosi o jednoznaczną interpretację. w miesiącu październiku 2010 r. został potrącony podatek za miesiąc październik, listopad i grudzień. w miesiącu styczniu 2011 r. zostanie wypłacona kolejna transza stypendium za miesiąc styczeń, luty, marzec 2011 r.

Zgodnie z umową stypendialną nr xxxxx w sprawie przyznania stypendium w ramach projektu ?Przedsiębiorczy doktorant ? inwestycja w innowacyjny rozwój regionu? z dnia 21 października 2010 r. stypendium wypłacane będzie w okresie 18 miesięcy w transzach kwartalnych.

Wnioskodawczyni prosi o zwrot potrąconego podatku w miesiącach październik ? grudzień 2010 r. oraz o wydanie decyzji dotyczącej potrącania podatku dochodowego od osób fizycznych od następnych rat stypendium.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uczestnik projektu opisanego powyżej może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, uczestnicy projektu otrzymujący stypendia w ramach przyznanych środków unijnych powinni być zwolnieni z podatku dochodowego ponieważ jest to pomoc finansowa dla uczestników studiów doktoranckich prowadzących badania naukowe przyczyniające się do rozwoju innowacyjności nie tylko xxx w dziedzinach wskazanych w xxx Strategii Innowacji, ale także i Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest w okresie od 2008 roku do 2012 roku uczestnikiem studiów doktoranckich Wydziału Lekarskiego xxx w x. w bieżącym roku Zainteresowana otrzymała stypendium w ramach projektu ?Przedsiębiorczy doktorant ? xxx? realizowanego przez w xxx, Wydział Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa x w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII, Działanie 8.2. Poddziałanie 8.2.2 ?Regionalne Strategie Innowacji?.

W tym miejscu podkreślenia wymaga fakt, iż dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Wskazać należy, iż do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) ? wymienione w ww. art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacane Wnioskodawczyni ? w ramach projektu ?Przedsiębiorczy doktorant ? xxx? realizowanego przez Województwo x, Wydział Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego w x w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII, Działanie 8.2. Poddziałanie 8.2.2 ?Regionalne Strategie Innowacji? ? stypendium doktoranckie jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, iż stosownie do przepisu art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl natomiast art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Minister Finansów działający przez upoważnionych Dyrektorów właściwych Izb Skarbowych wydaje indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego w stanie faktycznym nakreślonym przez podatnika.

Natomiast wszelkie inne sprawy, (w tym wnioski o stwierdzenie nadpłaty) rozpatrują inne organy, tj. naczelnicy właściwych urzędów skarbowych.

Wobec powyższego o zwrot potrąconego podatku Wnioskodawczyni winna złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Ponadto, tut. organ informuje, że dokumenty dołączone przez Zainteresowaną do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika