Czy i na jakich zasadach otrzymywany przez Wnioskodawcę dodatek zagraniczny zwolniony jest z podatku (...)

Czy i na jakich zasadach otrzymywany przez Wnioskodawcę dodatek zagraniczny zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 03 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Zgodnie z Rozkazem Personalnym Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego z dniem 01 sierpnia 2008 r. został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami kraju w Strukturach Międzynarodowych i Międzynarodowych Strukturach Wojskowych w Holandii na stanowisku ?gdzie będzie służył do dnia 31 lipca 2011 roku. W dniu 01 sierpnia 2008 r. Zainteresowany objął wyżej opisane stanowisko służbowe.

Pierwszego dnia każdego miesiąca Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w polskich złotych, przelewane na konto bankowe w Polsce, a także dodatek zagraniczny w walucie euro przelewany na konto w banku holenderskim. Zarówno wynagrodzenie w polskich złotych jak i dodatek zagraniczny w euro wypłacane są przez płatnika - Departament Administracyjny MON.

Od wynagrodzenia w złotych jak i od dodatku zagranicznego w euro, jak również od pozostałych należności finansowych (nagroda roczna, nagrody uznaniowe) jest pobierana przez płatnika zaliczka na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującymi stawkami i progami podatkowymi.

Zainteresowany nie jest zwolniony z obowiązku płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z opisem zajmowanego stanowiska, do obowiązków Wnioskodawcy należy miedzy innymi logistyczne zabezpieczenie Dowództwa X oraz podległych mu pododdziałów (pododdziały niemieckie, duński, brytyjski i wielonarodowy). Zabezpieczenie logistyczne obejmuje swoim zakresem takie przedsięwzięcia jak organizacja transportu osób, sprzętu wojskowego, itp.

X jest odpowiedzialny za zabezpieczenie w systemy łączności i informatyki dowództw i wojsk państw sojuszniczych NATO w rejonach działań wojskowych na całym świecie, między innymi w Afganistanie, Iraku, w republikach byłej Jugosławii.

Batalion, w którym służy Wnioskodawca jest batalionem wielonarodowym, w którym służą żołnierze innych państw sojuszniczych NATO.

Zgodnie z opisem zajmowanego stanowiska służbowego, Zainteresowany jest w gotowości do użycia w ramach sił sojuszniczych w dowolnym rejonie na świecie, w tym w państwach powyżej wskazanych.

Z uwagi na charakter stanowiska służbowego oraz udział w ww. siłach, plan przygotowania Wnioskodawcy przed wyjazdem poza granice państwa obejmował miedzy innymi: pakiet szczepień ochronnych na odmienne strefy klimatyczne, specjalistyczne szkolenia z zakresu udziału w konfliktach zbrojnych i sposobów ich zabezpieczenia, udzielania pierwszej pomocy i innych.

Biorąc powyższe pod uwagę Zainteresowany stwierdza, iż pełniąc służbę na stanowisku ? w batalionie łączności NATO wspiera wojska państw sojuszniczych NATO.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy i na jakich zasadach otrzymywany przez Wnioskodawcę dodatek zagraniczny zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, dodatek zagraniczny jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 i nie powinna być od ww. dodatku pobierana zaliczka na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust.1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacane żołnierzom użytym poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacane żołnierzom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych sił wielonarodowych. Zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzenia za prace oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym (wynagrodzenie Wnioskodawcy za pracę oraz uposażenie i inne należności pieniężne nie są wypłacane z ostatnio zajmowanego stanowiska w kraju lecz ze stanowiska, na które został wyznaczony poza granicami kraju).

Zainteresowany informuje, że w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed Sądem Administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust.

1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. ? wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, pracownikom jednostek wojskowych, jednostek policyjnych i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209 poz. 1316) wprowadzono zmianę do art. 21 ust. 1 pkt 83.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009 r. ? wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, pracownikom jednostek wojskowych, jednostek policyjnych i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym.

Przepisy dotyczące zwolnień przedmiotowych, są odstępstwem od generalnej zasady powszechnego opodatkowania. Wszelkie zwolnienia bowiem w prawie podatkowym są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą.

Zasadnicze znaczenie dla zastosowania omawianego zwolnienia przedmiotowego ma wyczerpanie przesłanek przewidzianych w ustawie podatkowej tj. m.in. bycie żołnierzem zawodowym jednostki wojskowej użytej poza granicami państwa. W konsekwencji, ze zwolnienia nie może korzystać żołnierz zawodowy skierowany do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych, jeżeli nie jest jednocześnie żołnierzem jednostki wojskowej użytej poza granicami państwa, zgodnie z przepisami ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa.

W tym kontekście oczywistym jest, że jednostka ta, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi być użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej.

Przepisy dotyczące otrzymywania należności zagranicznych przez żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami kraju państwa reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 roku w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1698 ze zm.).

Zgodnie z § 2 powołanego rozporządzenia, przez żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe albo skierowanych poza granice państwa należy rozumieć:

  1. żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w:
      a) polskich przedstawicielstwach wojskowych przy organizacjach międzynarodowych oraz przy międzynarodowych strukturach wojskowych,
      b) organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych,
      c) jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej ?placówkami zagranicznymi';
  2. żołnierzy zawodowych skierowanych:
      a) w charakterze obserwatorów wojskowych lub osób posiadających status obserwatora wojskowego do misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
      b) do kwater głównych, dowództw i sztabów misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
      c) do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117) w celu udziału w:
       - konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
       - misji pokojowej,
       - akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
      d) do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych, których pobyt poza granicami państwa zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w lit. c, ma na celu udział w:
       - szkoleniach i ćwiczeniach wojskowych,
       - akcjach ratowniczych, poszukiwawczych lub humanitarnych,
       - przedsięwzięciach reprezentacyjnych.

Wyznaczenie do służby w międzynarodowych strukturach wojskowych nie jest więc tożsame ze skierowaniem w charakterze obserwatorów wojskowych, osób posiadających status obserwatora wojskowego do misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych lub do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej oraz akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Z § 2 cytowanego rozporządzenia wynika, że nie wszystkie kategorie żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe albo skierowanych poza granice państwa odpowiadają zakresowi art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spełniają jedynie żołnierze zawodowi wymienieni w § 2 pkt 2 lit. a) oraz lit. c) powołanego rozporządzenia i tylko oni mogą skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.

Zainteresowany nie spełnia więc jednego z warunków niezbędnych do zastosowania powyższego zwolnienia a mianowicie otrzymywana przez Wnioskodawcę należność pieniężna (należność zagraniczna) nie jest należnością pieniężną, o której mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisane we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić, że należność zagraniczna otrzymywana przez Wnioskodawcę nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolskim po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika