1. Czy należy uiścić podatek dochodowy od sprzedaży nieruchomości stanowiącej grunty rolne zabudowane (...)

1. Czy należy uiścić podatek dochodowy od sprzedaży nieruchomości stanowiącej grunty rolne zabudowane o powierzchni 0,6800 ha?2. Czy należy uiścić podatek dochodowy od sprzedaży nieruchomości stanowiącej grunty rolne zabudowane o powierzchni 0,6800 ha (?), z uwzględnieniem zameldowania na pobyt stały (?) od dnia 1 grudnia 1936 r. do dnia 7 października 1968 r.?3. Czy należy uiścić podatek dochodowy od sprzedaży części nieruchomości stanowiącej grunty rolne niezabudowane wchodzące w skład gospodarstwa rolnego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 16 maja 2012 r.) oraz 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych ? jest:

  • nieprawidłowe ? w odniesieniu do nieużytków rolnych nabytych w 2008 r.,
  • prawidłowe ? w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży działki zabudowanej oraz opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 8 czerwca 2012 r. nr ILPB2/415-294/12-3/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia ? w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania ? braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 8 czerwca 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 12 czerwca 2012 r.), zaś w dniach 18 (data uiszczenia brakującej opłaty) i 19 czerwca 2012 r. (data nadania pisma w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zbył dwie części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zainteresowany podaje, iż na podstawie aktu notarialnego z dnia 8 lipca 2011 r. dokonał sprzedaży nieruchomości, tj. działki nr xx/1 o obszarze 0,6800 ha, stanowiącej grunty rolne zabudowane. Wnioskodawca wskazuje, iż ww. grunty rolne nie straciły charakteru rolnego. Ponadto, był odprowadzany podatek rolny.

Następnie, w drodze aktu notarialnego z dnia 30 marca 2011 r., została sprzedana nieruchomość stanowiąca grunty rolne niezabudowane, tj. działka nr zz/1 o obszarze 17,1 ha oraz działka nr zxz o powierzchni 1,15 ha. Kupujący oświadczył, iż nabyte grunty rolne wejdą w skład jego gospodarstwa rolnego.

Zainteresowany podaje, iż nabywca nie był zainteresowany zakupem nieruchomości rolnej zabudowanej o powierzchni 0,6800 ha, ponieważ posiada gospodarstwo rolne zabudowane o powierzchni 74,48 ha.

Wnioskodawca nadmienia, iż zamieszkiwał wspólnie z rodzicami na terenie gospodarstwa rolnego, którego grunty były przedmiotem sprzedaży. Zainteresowany był tam zameldowany na pobyt stały od dnia 1 grudnia 1936 r. do dnia 7 października 1968 r., na co Wnioskodawca posiada stosowne poświadczenie wydane przez urząd gminy. Zbyte działki stanowiły część gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca wskazuje, iż od nabycia spadku został uiszczony podatek, co potwierdza zaświadczenie z dnia 7 lipca 2011 r. wydane przez naczelnika urzędu skarbowego.

Zainteresowany podaje następujące daty śmierci spadkodawców, po których nabyte zostały przedmiotowe nieruchomości:

  1. 25 marca 1966 r. ? śmierć ojca,
  2. 16 marca 1984 r. ? śmierć matki,
  3. 28 kwietnia 2008 r. ? śmierć brata.

Wnioskodawca wskazuje, iż był współwłaścicielem przedmiotowych nieruchomości w części wynoszącej 5/12 części nieruchomości. Działkę nr zz/1 o pow. 17,0100 ha stanowiły grunty rolne, łąki, rowy, lasy, natomiast działka nr zxz o pow. 1,1500 ha składała się z pastwisk oraz nieużytków. Współwłaściciele dokonali zbycia przedmiotowych nieruchomości osobie trzeciej za kwotę łączną 420 000 zł. Wartość części nieruchomości należących do Wnioskodawcy została ustalona na kwotę 175 000 zł.

Ponadto, współwłaściciele za cenę 120 000 zł sprzedali działkę nr xx/1 stanowiącą nieruchomość rolną zabudowaną o powierzchni 0,6800 ha. Wartość (5/12 części nieruchomości) przypadająca na Wnioskodawcę została wyceniona na kwotę 50 000 zł).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy należy uiścić podatek dochodowy od sprzedaży nieruchomości stanowiącej grunty rolne zabudowane o powierzchni 0,6800 ha (?), z uwzględnieniem zameldowania na pobyt stały (?) od dnia 1 grudnia 1936 r. do dnia 7 października 1968 r.?
  2. Czy należy uiścić podatek dochodowy od sprzedaży części nieruchomości stanowiącej grunty rolne niezabudowane wchodzące w skład gospodarstwa rolnego?

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2, natomiast w odniesieniu do pytania nr 1 wniosek został rozpatrzony w odrębnym piśmie z dnia 27 czerwca 2012 r. nr ILPB2/415-294/12-5/WM.

Zdaniem Wnioskodawcy ? w odniesieniu do pytania nr 3 ? przychody uzyskane z tytułu części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe ? w odniesieniu do nieużytków rolnych nabytych w 2008 r.,
  • prawidłowe ? w pozostałym zakresie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

? jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany nabył na współwłasność działki nr zz/1 oraz zxz w drodze spadkobrania po zmarłym w 1966 r. ? ojcu, zmarłej w 1984 r. ? matce oraz zmarłym w 2008 r. ? bracie. Następnie, w 2011 r. ww. nieruchomości zostały sprzedane. W wyniku tego zbycia przedmiotowe grunty nie utraciły charakteru rolnego.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 ww. Kodeksu, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 926 Kodeksu cywilnego). Natomiast stosownie do z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego prawomocne postanowienie sądu stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę.

Zatem, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nabył przedmiotowe nieruchomości w trzech datach, tj.:

  • w 1966 r. ? w drodze spadkobrania po ojcu,
  • w 1984 r. ? na postawie spadkobrania po matce, oraz
  • w 2008 r. ? w ramach spadkobrania po bracie.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania odpłatnego zbycia przedmiotowych nieruchomości ? w części nabytej w drodze spadkobrania po rodzicach ? stwierdzić należy, iż dokonana w 2011 r. sprzedaż nie stanowiła źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nastąpiła ona po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, tj. na gruncie przedmiotowej sprawy w 1966 i 1984 roku.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu ww. sprzedaży.

Z kolei, odnosząc się do skutków prawnopodatkowych, jakie rodzi sprzedaż przedmiotowych nieruchomości ? w części nabytej po zmarłym w 2008 r. bracie Zainteresowanego ? stwierdzić należy, iż zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r.

W myśl bowiem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ? c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi ? 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (ustęp 2 ww. art. 30e ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w cytowanym wyżej ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e wyżej cytowanej ustawy).

Jednakże, zauważyć należy, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Z analizy stanu faktycznego wynika, iż w wyniku sprzedaży działki nr zz/1 oraz zxz nie utraciły charakteru rolnego. Przedmiotowe grunty wchodziły w skład gospodarstwa rolnego. Działkę nr zz/1 stanowiły grunty rolne, łąki, rowy oraz lasy, zaś na działkę nr zxz składały się pastwiska oraz nieużytki. Sprzedane grunty zostały nabyte w celu powiększenia gospodarstwa rolnego.

Tut. Organ pragnie podkreślić, że ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136 poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast, zgodnie ze wspomnianym wyżej art. 1, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z dnia 2 maja 2001 r., Nr 38, poz. 454) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem -Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowych działek wchodzących w skład gospodarstwa rolnego ? w części nabytej w drodze spadkobrania po bracie ? stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego w odniesieniu do nieużytków rolnych. Jak bowiem wskazano powyżej, gruntów sklasyfikowanych jako nieużytki rolne nie można zaliczyć do gospodarstwa rolnego. W konsekwencji brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, z tytułu dokonanej w 2011 r. sprzedaży nieużytków rolnych odziedziczonych po bracie Zainteresowany zobowiązany jest do zapłaty podatku na zasadach określonych w cytowanym wyżej art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, w odniesieniu do pozostałych gruntów Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku z tytułu tej sprzedaży, bowiem zostały spełnione warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać ponadto należy, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Końcowo, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, został złożony przez jednego ze współwłaścicieli zbytych nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego ze współwłaścicieli.

Drugi ze współwłaścicieli, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika