Czy w świetle wystawionego PIT-8C na kwotę 15.000 zł Wnioskodawczyni jest zobowiązana do opodatkowania (...)

Czy w świetle wystawionego PIT-8C na kwotę 15.000 zł Wnioskodawczyni jest zobowiązana do opodatkowania otrzymanej rekompensaty za poniesione koszty inwestycji i remonty mieszkania oraz za trwałe opuszczenie lokalu mieszkalnego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012 r. (data wpływu 27 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania rekompensaty jest:

  • nieprawidłowe ? w odniesieniu do części kwoty, otrzymanej za opuszczenie lokalu mieszkalnego,
  • prawidłowe ? w odniesieniu do części kwoty, otrzymanej za poniesione koszty inwestycji i remonty mieszkania.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania rekompensaty.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. nr ILPB2/415-327/12-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowaną do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 15 czerwca 2012 r., (skutecznie doręczono w dniu 19 czerwca 2012 r.). W dniu 22 czerwca 2012 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła brakująca kwota w wysokości 40 zł. Natomiast w dniu 25 czerwca 2012 r. Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek w zakresie pozostałych braków formalnych (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego ? 22 czerwca 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Do dnia 10 kwietnia 2011 r. Wnioskodawczyni była zameldowana wraz z córką w lokalu mieszkalnym położonym w X. W związku z przejęciem budynku biurowo -mieszkalnego na własność przez (?) Zainteresowana otrzymała wypowiedzenie najmu lokalu z propozycją zapewnienia przydziału innego lokalu mieszkalnego.

W związku ze zobowiązaniem się wymeldowania do dnia 15 kwietnia 2011 r. ww. zobowiązał się wypłacić kwotę 15.000 zł jako rekompensatę za poniesione koszty inwestycji i remonty mieszkania oraz za trwałe opuszczenie lokalu mieszkalnego z przeznaczeniem na zakup lub remont innego lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle wystawionego PIT-8C na kwotę 15.000 zł Wnioskodawczyni jest zobowiązana do opodatkowania otrzymanej rekompensaty za poniesione koszty inwestycji i remonty mieszkania oraz za trwałe opuszczenie lokalu mieszkalnego?

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymana kwota nie jest dla Niej przychodem, a zwrotem poniesionych kosztów w poprzednie jak i w obecne mieszkanie. Zainteresowana uważa, że pomimo otrzymania PIT-8C nie jest zobowiązana do zapłaty żadnego podatku.

Jednocześnie Zainteresowana uważa, że z tytułu wypłaconej rekompensaty w kwocie 15.000 zł nie uzyskała żadnej korzyści, a wręcz przeciwnie koszty związane z przeprowadzonymi remontami mieszkania oraz poszukiwaniem nowego lokalu przewyższyły znacznie powyższą kwotę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe ? w odniesieniu do części kwoty, otrzymanej za opuszczenie lokalu mieszkalnego,
  • prawidłowe ? w odniesieniu do części kwoty, otrzymanej za poniesione koszty inwestycji i remonty mieszkania.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. art. 11 ust. 1 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym w 2011 r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z punktem 9 tego artykułu, źródłem przychodów są ?inne źródła?.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania ?w szczególności?, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Tak więc w katalogu przychodów z innych źródeł może się mieścić rekompensata pieniężna za opuszczenie lokalu najmowanego w budynku biurowo-mieszkalnym.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała rekompensatę pieniężną w wysokości 15.000 zł za poniesione koszty inwestycji i remonty mieszkania oraz za trwałe opuszczenie lokalu mieszkalnego z przeznaczeniem na zakup lub remont innego lokalu mieszkalnego.


Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera zwolnienia od podatku, kwoty rekompensaty otrzymanej przez Wnioskodawcę, zatem należy wykluczyć możliwość zwolnienia w tym zakresie.

Mając więc na uwadze powyższe, otrzymana przez Wnioskodawczynię rekompensata za trwałe opuszczenie lokalu mieszkalnego z przeznaczeniem na zakup lub remont innego lokalu mieszkalnego stanowi dla Niej przysporzenie majątkowe, które należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, iż otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota w części wypłaconej za trwałe opuszczenie lokalu mieszkalnego stanowi przysporzenie majątkowe, i jako niespełniająca przesłanek zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych podlega opodatkowaniu tym podatkiem.



Natomiast w odniesieniu do otrzymanej przez Wnioskodawczynię kwoty wypłaconej za poniesione koszty inwestycji i remonty mieszkania, tut. Organ stwierdza, co następuje.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. Do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwot uzyskanych z tytułu różnego rodzaju zwrotów własnych nakładów poczynionych za inny podmiot.

Zgodnie z art. 676 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.


Z tego względu do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się pieniędzy uzyskanych za różnego rodzaju zwrot nakładów własnych poczynionych za inny podmiot. W takich bowiem przypadkach podatnik otrzymuje do swojej dyspozycji określoną kwotę pieniędzy, do wyłożenia której był jednak wcześniej zobligowany. Nie można zatem mówić, że u podatnika wystąpiło przysporzenie w majątku.

W przedmiotowej sprawie właściciel lokalu na podstawie porozumienia zobowiązał się wypłacić Wnioskodawczyni (najemcy) określoną kwotę, która w części odnosi się do zwrotu kosztów włożonych w lokal obciążających wynajmującego, a poniesionych przez najemcę w trakcie trwania umowy najmu.

W związku z powyższym otrzymana przez Zainteresowaną kwota, w części wypłaconej tytułem zwrotu kosztów inwestycji i remontów poniesionych w trakcie najmu mieszkania nie stanowi dla Wnioskodawczyni źródła przychodu, w szczególności o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, a tym samym nie podlega wykazaniu w informacji PIT-8C.


Należy również wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia fakt, iż część otrzymanej kwoty Zainteresowana przeznaczyła na remont nowego mieszkania. Wnioskodawczyni nie dokonała bowiem ? jako właściciel ? sprzedaży mieszkania, a jedynie wydatkowała otrzymaną część rekompensaty na remont nowego mieszkania. Z tego względu nie istnieje możliwość zakwalifikowania otrzymanej części kwoty do któregokolwiek ze zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu pragnie nadmienić, że dokument dołączony przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika